Bli kjent med galleriene

Vil gjøre kunst tilgjengelig og uformelt

Nettgalleriet Oslo Nowhere vil skape en lavterskelarena for kjøp av kunst. Nå har de inntatt kjøpesenteret Eger med eget pop-up-galleri.
Nettgalleriet Oslo Nowhere vil skape en lavterskelarena for kjøp av kunst. Nå har de inntatt kjøpesenteret Eger med eget pop-up-galleri.
Nettgalleriet Oslo Nowhere vil skape en lavterskelarena for kjøp av kunst. Nå har de inntatt kjøpesenteret Eger med eget pop-up-galleri.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nettgalleriet Oslo Nowhere vil skape en lavterskelarena for kjøp av kunst. Nå har de inntatt kjøpesenteret Eger med eget pop-up-galleri.

Alexandra Eldby (29) fikk idéen til Oslo Nowhere en sommerdag i 2016, da hun lå og solte seg på en brygge på Nesodden. Hun scrollet på telefonen etter kunst til seg selv, men det var ikke lett å finne en god oversikt over hva som egentlig finnes der ute.

– Det viste seg at jeg hadde flere venner som også syntes det var håpløst å handle kunst på nett, og som ønsket et oversiktlig og lett tilgjengelig utvalg av kunst, med spredning i ulike media og stilart. Så da var det egentlig bare en ting å gjøre, sier Eldby.

Startet galleri på nett

I januar 2017 åpner Eldby Oslo Nowhere. Etterhvert har nettgalleriet ekspandert. Med seg på laget har Eldby nå Juno Solhaug (29), Ane Sund Sjøvold (30) og Martine Haugen (26).

Sammen har teamet bakgrunn fra kunst-, mote-, vin- og retailbransjen. Gjennom nettsiden tilbyr de malerier, fotografier og trykk i begrensede opplag.

Annonse

– Vi ville skape en mer avslappet og lystbetont stemning rundt det å handle kunst. Vi ønsker å fremstå som tilgjengelig, kvalitetsbevisst og mer lavterskel, der informasjon og priser er lett synlig, sier Eldby.

Eldby er imidlertid også bevisst på utfordringene med å selge kunst på nett:

– Det er selvsagt annerledes å se kunst i virkeligheten enn på en skjerm, og erfaringsmessig så ser arbeidene mye bedre ut i virkeligheten.

– I digitaliseringen mister man noe av det taktile ved kunsten, men vi får også muligheten til å vise et bredere utvalg og å senke terskelen for å være litt mer original og leken med hva man har på veggen. For å overkomme utfordringene forsøker å tilrettelegge for at kunder kan låne eller komme og se på arbeidene de er interessert i, så langt det lar seg gjøre, sier Eldby.

Verk av Henrik Gjerstad. (Foto: OsloNowhere.com)

En salgsplattform for unge kunstnere

Oslo Nowhere satser primært på unge kunstnere i etableringsfasen. Kunstnerne finner de på internett, i sosiale medier, gjennom utstillinger på kunstskoler eller via venner og bekjente.

– Vi får også henvendelser fra kunstnere som ønsker å være representert i galleriet. Vi går gjennom henvendelsene vi får og vurderer disse etter kvalitet, sier Eldby.

Blant kunstnerne de representerer i dag er fotokunstnerne Ole Marius Fossen og Dag Knudsen, maler og street art-kunstner Atle Østrem, kunstnerduoen Guttestreker, samt Mathias «Masarati» Nordby, Petter Nordhagen og Hanne Moe. Eldby indikerer at hun også har flere spennende talenter på lager.

– Smak er subjektivt, men vi forsøker å finne kunst som kan passe for ulike mennesker, samtidig som utvalget er relativt begrenset så det er oversiktlig.

Som kunstnerne, er også Oslo Nowheres kjøpere i hovedsak unge:

– Vi selger til kvinner, menn, unge og eldre. Likevel, er det nok en overvekt av yngre Oslo-borgere som ønsker seg kunst som ikke alle andre har som handler gjennom oss.

Skjermdump fra OsloNowhere.com

Opererer som et mellomledd

Gjennom nettsiden kjøper man kunsten av kunstnerne. Oslo Nowhere opererer som et mellomledd som skal eksponere kunstnerne og gjøre kunsten tilgjengelig for kunder.

– Når man handler i tradisjonelle gallerier får man muligens det optimale inntrykket av selve kunstverket. Fordelen på nettsiden er at vi også kan presentere kunsten i mer hjemlige omgivelser og det er med på å skape et inntrykk av hvordan arbeidene vil se ut der de faktisk skal henge, sier Eldby

Ønsket om å gjøre kunsten tilgjengelig og mer lavterskel er gjennomgående for Oslo Nowhere.

– Det er ikke alle som har for vane å besøke gallerier når de ønsker seg kunst på veggen og det er mange som føler at de ikke har nok «peiling». Vi prøver å finne en balanse mellom det tradisjonelle og en god shoppingopplevelse.

Pop-up galleri på Eger

Oslo Nowhere har nå åpnet et midlertidig visningsrom i kjøpesenteret Eger på Karl Johan. Her kan man nå se et utvalg av verkene som selges gjennom nettgalleriet.

— Vi var på leting etter større arbeidssted med mulighet for å vise frem kunst da denne muligheten dukket opp. God timing og flinke folk hos Promenaden Management og Eger, som likte konseptet, var helt avgjørende for samarbeidet, sier Eldby.

— Men, hvorfor selge kunst i et kjøpesenter?

—  Hvorfor ikke? Det er et morsomt innslag for folk som er på handletur og plutselig befinner seg i et galleri som de ikke hadde planlagt å dra til. Galleriet på Eger passer med visjonen om å gjøre kunst tilgjengelig og uformelt, og ønsket om å gjøre det å investere i kunst like gøy som å handle klær, vesker og alt det andre motevarehuset har å by på, svarer Eldby avslutningsvis.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran