Debatt

Nei, kjære Kulturetaten, jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener

Julia Kidder
Julia Kidder
At jula kom og gikk er ingen unnskyldning for at tomme atelierer i Oslo står udisponert, skriver Marthe Elise Stramrud.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er At jula kom og gikk er ingen unnskyldning for at tomme atelierer i Oslo står udisponert, skriver Marthe Elise Stramrud.

At Oslo kommune eier bygg og dermed subsidierer atelierer til kunstnere er vel og bra. Men det forutsetter at de klarer å forvalte lokalene sine på en mye mer effektiv måte enn det som er tilfelle i dag.

Disse byggene får ikke stå tomme. Men nå gjør de nettopp det, og samtidig tvinges vi som kunstnere ut av indre by, og må finne private utleiere i utkanten. Det private markedet kommer som regel med stive priser og dårlige, kortvarige kontrakter. Resultatet er at svært mange profesjonelle kunstnere står på bar bakke, uten et sted å jobbe. Uten kunstnere som jobber – ingen kunst!

«Uffameg, jula kom og gikk»

Høsten 2016 tok jeg kontakt med Kulturetaten vedrørende et ledig atelier i Kirkeristen som disponeres av dem. Den gang ønsket jeg å leie det midlertidig, til et prosjekt, siden jeg likevel visste at det stod tomt, og at en utlysning og tildeling kom til å ta tid.

Svaret jeg fikk, etter å ha sendt tre e-poster, var at det nevnte lokalet skulle lyses ut på nyåret – altså tidlig i 2017 – og at en kortidssleie, som jeg foreslo fra oktober til desember 2016, ikke ville la seg gjennomføre.

Annonse

Det gir ikke mening. Men da jeg etterlyste fremgang i saken i februar 2017, fikk jeg dette svaret, fra spesialkonsulenten for seksjon for Kultureiendommer i Kulturetaten:

«JA, uffameg, jula kom og gikk. Vi jobber med utlysning nå men det er vanskelig å sette et tidspunkt fordi jo lenger vi venter jo flere blir ledige, om du skjønner».

Problemet er at nei, kjære Kulturetaten, jeg skjønner faktisk ikke hva dere mener.

Ikke holdbart

Nå er vi nemlig på god vei inn i sommeren 2018, og etter den informasjonen jeg sitter på så står dette atelieret fremdeles tomt.

Kunstnerkollegaer har i kveld fortalt meg om ytterligere fire atelierer som står tomme på Frysja, flere på Tøyen Trafo, og jeg er også redd for at dette gjelder enda flere bygg og atelierer.

En annen kollega var i møte med kulturbyråden om den samme saken rett etter sommerferien i fjor. Hun ble fortalt at de skulle gjøre alt de kunne for å få fortgang, oversikt, og så videre. Nå er det nettopp det jeg krever, for dette er ikke holdbart!

Marthe Elise Stramrud er billedkunstner og bor i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen