I to timer gikk debatten i Gamle rådhus i Bergen, der det ble argumentert både for og mot forslaget til Bybane.
Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei.
Banen skal gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane. Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.
Det er beregnet at Åsanelinjen vil betjene rundt 60.000 reisende per døgn i 2040. Reisetiden fra Torget til Åsane terminal vil bli cirka 17 minutter, og rund. 25 minutter til Vågsbotn.
Heftig debatt
I ti år har politikere i Bergen forsøkt å bli enige om trasévalg for Bybanen til Åsane. Valget om at Bybanen i det hele tatt skulle gå dit, ble bestemt for over 20 år siden.
Åsane er en av de største bydelene i Bergen. I dag benytter de fleste seg av bil eller buss mellom Bergen sentrum og Åsane.
Politikerne har altså stemt over om Bybanen til Åsane skal gå langs den ikoniske verdensarven Bryggen eller i en tunnel.