Regjeringens maktsentralisering av kulturmidlene må utfordres

Ramme, Ekebergparken og Kistefos (avbildet) er nyere eksempler på arenaer der private harr investert i kunst og natur som er gjort tilgjengelig for alle. Om velferdsstaten skal overleve, er et større mangfold av finansieringskilder nødvendig, skriver Thormod Rønning Kvam. (Foto: Aurora Henni Krogh.)
Ramme, Ekebergparken og Kistefos (avbildet) er nyere eksempler på arenaer der private harr investert i kunst og natur som er gjort tilgjengelig for alle. Om velferdsstaten skal overleve, er et større mangfold av finansieringskilder nødvendig, skriver Thormod Rønning Kvam. (Foto: Aurora Henni Krogh.)
Mange rike har allerede flyktet fra landet. Nå skal de som er igjen, refses for sitt ønske om å gi av sine formuer til allmennyttige formål, skriver Thormod Rønning Kvam.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Privat finansiering av kulturlivet er et gode, mener, Thormod Rønning Kvam pianist og kunstnerisk leder, Aulaseriene.

19. mai skrev Dagsavisen på lederplass at skattesystemet alene skal gi norsk kulturliv det det trenger gjennom omfordeling av skatteinntekter og politiske vedtak.

Svekkes kulturlivet av at formålsbaserte stiftelser bevilger midler utenfor et tilsynelatende perfekt, offentlig system?

Både som musiker og kulturentreprenør følger jeg den pågående debatten med stor interesse. Med utdanning fra et høyt rangert musikkonservatorium i London lærte jeg tidlig om finansiering innen kulturfeltet. Mastergraden ble muliggjort takket være kombinasjonen av Ingar Doblougs stiftelse og Lånekassen – en fornuftig fordeling mellom en privat gave og et lån fra det offentlige.

Aulaseriene, som jeg er prosjekt- og kunstnerisk leder for, henter over 90 prosent av sin finansiering fra private samarbeidspartnere og publikumsinntekter. Både Dagsavisens leder og sittende kulturminister kan synes å mene at velferdsstaten går til grunne av at formålsbaserte tilskuddsmidler fordeles gjennom frittstående, ikke-statlige ordninger. Her er noen utvalgte prosjekter jeg mener beviser det motsatte:

Annonse

Prosjekter til nytte for alle

Den nylig skrotede gaveforsterkningsordningen sørget for at midler fra stiftelser og andre private givere ble forsterket med inntil 25 prosent av det opprinnelige gavebeløpet gjennom spillemidler fra Norsk tipping. Et offentlig-privat spleiselag som både ga motivasjon og merverdi for private til å gi midler til gode formål, og – noe som ikke bør undervurderes – et sterkere og bredere engasjement hos næringsliv, private og stiftelser, for norsk kulturliv.

Noe av det første kulturminister Anette Trettebergstuen (AP) gjorde, var ved et pennestrøk å ta vekk delfinansieringen av kulturlivet som denne ordningen representerte, midt i en postpandemisk tid for en av de hardest rammede bransjene. Argumentet var at private givere ikke skal styre offentlige kroner. Gaveforsterkningen traff i løpet av sine syv år en lang rekke kunstmuseer, festivaler og kulturnæringer. Ennå har vi ikke sett tegn til at kulturministeren har kompensert kulturlivet med de samme midlene.

I kampen om milliardene i statsbudsjettet, hvor politiske prioriteringer ofte fører skatteinntektene langt bortenfor kulturbudsjettet, er det her vi bør plassere alle landets kulturmidler – disponible for enkle pennestrøk fra politikerne alene?

Et annet og helt nytt prosjekt er Wilhelmsen-akademiet. Her gis unge, lovende ballettutøvere over hele landet mulighet til å delta i en nasjonal satsning på internasjonalt nivå under ledelse av Nasjonalballetten. Ballettsjef Ingrid Lorentzen uttaler at satsningen representerer et vannskille i talentutviklingen innen ballett, og som ikke kunne blitt realisert uten midler fra Tom Wilhelmsens stiftelse – som for øvrig gjennom årene har tildelt over 5.000 stipender til unge kulturutøvere.

Stiftelsen har nylig også gitt et betydelig, flerårig tilskudd til Barratt Due musikkinstitutt, som har brakt frem internasjonalt fremstående musikere ulikt noen annen nordisk institusjon i snart 100 år. Musikkinstituttet baserer seg på offentlig-privat finansiering, der økonomien til innovasjon og utvikling av elev- og studieprogrammene ikke alltid går opp med pålagte, ofte dyre omstillingskrav fra det offentlige.

Les også: Laila Bertheussen debuterer som billedkunstner: – Denne utstillingen kan knuse murer

Lange tradisjoner

Kunstfeltet har lange tradisjoner for finansiering gjennom private donasjoner.

Selv om Norge er et lite land, har vi flere eksempler på filantroper som velger å benytte betydelige deler av sine formuer på tiltak som er åpne og til glede for offentligheten. Noen av de nyeste eksemplene har vi i kulturdestinasjonen Ramme, Ekebergparken og Kistefos – alle arenaer der det er investert tungt i kunst, kultur og natur som er gjort tilgjengelig for alle.

Et annet betydelig eldre eksempel er Vigelandsanlegget, initiert av Brændevindssamlagets fond og finansiert ved hjelp av bidrag fra private givere. Kunne vi regnet med at disse destinasjonene hadde blitt utviklet og finansiert av et offentlig skattesystem? Neppe.

En annen storsatsning er Talent Norge, som siden 2015 har generert over 200 millioner kroner i friske midler fra private inn i kulturlivet, med over 300 millioner kroner i overføringer fra det offentlige i en spleiselagsmodell. Satsningen er eid av Sparebankstiftelsen DNB, Cultiva og Kultur- og likestillingsdepartementet. Som en parallell til toppidrettsutøvere gjennom Olympiatoppen har toppkulturutøvere over hele landet dratt nytte av styrkede ordninger og nye som har kommet til, gjennom systematiserte og faglig forankrede apparat som gir tusenvis av talenter innen kunst og kultur like muligheter til å satse i et tøft internasjonalisert marked.

Les også: Dette er kunstutstillingene du må få med deg i Oslo akkurat nå

Skjebnens ironi

Mange trakk et lettelsens sukk da Trettebergstuen lot Talent Norge fortsette sin eksistens – et prosjekt som økonomisk har tydelige likhetstrekk med gaveforsterkningsordningen.

Slike prosjekter viser at et mangfold av finansieringskilder fører til en fordeling av makt og midler. Ikke det motsatte, slik Dagsavisen kan synes å mene. Dette er ikke bare essensielt for fremtiden i vårt velferdssamfunn; det utløser også en enorm mengde frivillighet, bidrar til like muligheter og til å utvikle destinasjoner over hele landet. Om velferdsstaten skal overleve, er et større mangfold av finansieringskilder nødvendig.

Det er en skjebnens ironi at et flertall i kulturfeltet kan synes å befinne seg på den politiske venstresiden, når de fleste i realiteten er private næringsdrivende og bedriftseiere som trenger flere ben å stå på enn det som det offentlige kan tilby.

Man kan av og til savne kulturministre som er ydmyke i sitt ferske møte med fagmiljøene. Det er tendenser til at venstresidens politikk går i retning av maktsentralisering av kulturmidlene. Bør vi ikke heller legge til rette for større giverglede gjennom et mangfold av offentlige og private ordninger?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker