BKHs fotokunstpris 2018

Solveig Lønseth mottar fotokunstpris

Anne Valeur
Anne Valeur
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Hun har allerede markert seg både nasjonalt og internasjonalt med sin særegne tilnærming til fotografi og skulptur. Nå tildeles Solveig Lønseth (32) 150 000 fra Bildende kunstneres hjelpefond.

I fjor deltok hun i utstillingen «Innland» sammen med tolv andre norske samtidskunstnere på Centre de Création Contemporaine i Tours i Frankrike. På åpningen var både Dronning Sonja og daværende president i Frankrike, François Hollande, til stede.

Nå er Lønseth aktuell på «Vårutstillingen» på Fotogalleriet, sammen med Morten Andenæs, Kaja Leijon og Ingrid Torvund, hvor hun viser verket «KOLO KLORO KROMIA».

På utstillingsåpningen forrige uke ble hun tildelt Bildende kunstneres hjelpefonds fotokunstpris:

– Det er stort og sterkt å motta akkurat denne prisen, fordi den kommer fra kunstnerne selv. Det er også en raus pris, som bidrar til at jeg kan realisere større prosjekter i nær fremtid. Akkurat nå betyr dette alt, sier Lønseth.

Annonse
Lønseth mottar BKHs fotokunstpris for verket «KOLO KLORO KROMIA» som nå vises på Fotogalleriet. (Foto: Istan Virag).

Mottar ærefull pris

I juryens begrunnelse heter det at «dette er et verk som fremstår utvetydig renskåret og klart». Videre at:

Verket synes å følge som en logisk konsekvens av sitt minimalistiske uttrykk. Men dette arbeidet stiller på samme tid opp et vidt spenn av analogier og assosiasjoner. Man kan således både lese verket opp mot forkjærligheten for landskapsbilder i maleri- og fototradisjonen, og på samme tid assosiere det med arkitektur og skulpturale verk.

Selv håper Lønseth at publikum er åpne og oppriktige i møte med hennes arbeider:

– Jeg håper av hele mitt hjerte at publikum alltid er dønn ærlige med seg selv, og henter frem sitt følelsesregister når de går på utstilling. At de våger å la seg bevege. Arbeidene mine reflekterer over rommet som huser dem, og det i seg selv er en opplevelse, sier hun.

Under utstillingen «Innland» i Tours, Frankrike, viste Lønseth en furubjelke med uttak etter lysmålinger hun hadde gjort på stedet. (Foto: Solveig Lønseth).

Inspirert på Ørlandet

Lønseth vokste opp på Inderøy i Trøndelag, før hun flyttet til Oslo og fullførte sin mastergrad ved Kunstakademiet i 2015. I dag pendler Lønseth mellom Oslo og på Ørlandet, som ligger litt lengre ut i Trondheimsfjorden.

I Trøndelag finner hun inspirasjon som hun tar med seg tilbake til sitt atelier i Sandvika.

– Jeg blir inspirert av hardtarbeidende folk, og horisonten sett fra huset på Ørlandet mens jeg eter sildekaker, sier Lønseth

Hun har allerede opplevd mange oppturer i sin kunstnerkarriere, og legger ikke skjul på at fotokunstprisen er et av høydepunktene:

– At mine stedsrelaterte arbeider har blitt gitt rom, eksempelvis ved at juryen for Vårutstillingen 2018 våget å hente inn et verk som inntil juryeringen ikke eksisterte. Det førte til KOLO KLORO KROMIA og at jeg fikk BKH’s fotokunstpris! Jeg blir varm bare av å tenke på det.

Lønseths avgangsverk fra Kunstakademiet besto av en 60 meter lang fiberoptisk kabel (Foto: Solveig Lønseth).

Fotografiske skulpturer

Lønseth arbeider i hovedsak fotografisk med skulptur. Interessen for kombinasjoner mellom skulptur og lys gjorde seg synlig allerede i 2015 da hun viste verket «OP» under avgangsutstillingen på Kunstnernes hus:

– «OP» var en 60 meter lang fiberoptisk kabel som fra himlingen i overlyssalen trakk lyset ned til første etasje gjennom husets arkitektoniske kropp. Fibrene i kabelen leder lys i prinsipp av totalrefleksjon, og lyset kan på den måten bøyes. I enden av kabelen kunne man derfor skimte et svakt spaltet overlys, analogt og direkteoverført fra overlyssalen.

«KOLO KLORO KROMIA» som Lønseth nå viser på Fotogalleriet er gjort spesifikt for Vårutstillingen. Det er montert i øvre del av vinduskarmen, og strekker seg derfra innover i rommet med en tvist inn mot veggen.

– Verket har samme mål som den indre vinduskarmen er dyp, og i er utført i samme materiale som vindusbeslagene på fasaden, alusink. Tittelen refererer direkte til verkets ytterlige komponenter, sammensatt til en lyssensitiv emulsjon; kolofonium, klorofyll og fotokromatisk pigment.

«KOLO KLORO KROMIA» er laget i alusink, sammensatt med lyssensitive materialer som får verket til å endre farge når det eksponeres for dagslys. (Foto: Istan Virag).

Fotohistoriske referanser

Rent estetisk minner «KOLO KLORO KROMIA» mer om en skulptur enn et fotografi, men i selve materialet ligger det tydelige fotografiske og fotohistoriske referanser:

– Kolofonium var en viktig bestanddel i utviklingen av Louis Daguerre og Joseph Nicéphore Niépces fysautotypi. Klorofyll reagerer også på lys, og har lenge blitt benyttet i alternative fotografiske prosesser nært beslektet med John Herschels anthotypi. Kloro stammer fra det greske ordet chloros som betyr grønn. Det fotokromatiske pigmentet reagerer spontant på dagslys, og blir grønnere avhengig av mengde lys det utsettes for. Prosessen er reversibel: Fargens intensitet øker med dagslyset, og trekker seg tilbake når lys uteblir. Krom kommer fra gresk khrôma som betyr farge, forteller Lønseth.

Fysautotypi og anthotypi er tidlige fototeknikker, oppfunnet i 1832 og 1842, henholdsvis i Frankrike og Storbrittania. Sammen var de med å danne grunnlaget for det moderne fotografiet som ble utviklet senere i det 19. århundre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker