Kunstnerøkonomi:

Internett er nå største inntektskilde for verdens kunstnere og musikere

Inntektene til verdens kreative sjeler kommer i stor grad fra internett, viser ny rapport. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Inntektene til verdens kreative sjeler kommer i stor grad fra internett, viser ny rapport. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
For første gang var internett i fjor den største inntektskilden på verdensbasis for skapere av musikk, litteratur, audiovisuelt, visuell kunst og drama, viser en fersk rapport.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er For første gang i fjor var internett den største inntektskilden for kunstnere og musikere på verdensbasis.

Rapporten kommer fra CISAC, en paraplyorganisasjon for kunstneres kollektive forvaltningsselskaper, slik som Tono i Norge. De har 225 medlemsorganisasjonen verden over.

Årsrapporten viser at 2022 var året der internett for aller første gang gikk forbi radio og TV som det største inntektsområdet for opphavsrettslige vederlagsinntekter i verden.

Totalt endte inntektene fra alle områdene knyttet til opphavsrett på 10,8 milliarder euro i fjor, en økning på hele 26,7 prosent fra året før. Inntektene tilsvarer rundt 128 milliarder kroner i dagens kurs. Såkalte royalties som følge av strømming økte med hele 34 prosent til 4,2 milliarder euro, tilsvarende nær 50 milliarder kroner.

Doblet seg i pandemien

Og det var særlig gjennom koronapandemien at pendelen virkelig snudde, ifølge rapporten. Strømme-inntektene i CISAC har doblet seg sammenlignet med nivået før pandemien, skriver Reuters.

Annonse

– På knapt et tiår har strømming forandret livene til alle CISAC-medlemmer og de fem millioner skaperne de arbeider for. For alle skapere er det digitale vår virksomhet. Samfunnene har på en imponerende måte styrket sine inntekter fra strømming og abonnenter etter covid-katastrofen, sier Abba-medlem Björn Ulvaeus, som er president i CISAC.

I Norge er det Tono som forvalter rettigheter for musikk i Norge på vegne av komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag. Tono er en av de mange medlemmene i CISAC og mener at en del av årsaken til økningen er at USA virkelig har kommet på ballen.

– I Norge og Europa har musikk- og filmstrømmetjenester lenge vært et modent marked, men nå har land som USA omsider kommet etter, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono til NTB.

Tidligere denne uken la strømmegiganten Spotify fram sine kvartalstall, som viste en økning på 26 prosent i antall brukere i tredje kvartal til 574 millioner månedlige brukere.

 

Live-inntekter går opp – advarsel om AI-teknologi

Samtidig går også royalties-inntektene fra live-arrangementer opp. Det omfatter både konserter, utstillinger og teatre. Inntektene steg i 2022 med hele 69,9 prosent til 2,7 milliarder euro, tilsvarende 32 milliarder kroner. Det er likevel noen hakk under nivåene før pandemien.

Rapporten advarer imidlertid om at det er usikkert om oppgangen vil fortsette i 2023. De begrunner det med bekymringer knyttet til folks personlige økonomi, og at veldig mange artister snevrer inn turné-budsjettene sine.

I rapporten vies også den stadig fremadstormende KI-teknologien betydelig med plass. Kunstig intelligens kan påvirke musikkindustriens inntekter i tiden fremover, sier Ulvaeus.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner