De nyeste og beste filmene fra Afrika, Asia og Latin-Amerika

Fem flotte filmer du bør se på Film fra Sør 2023

Årets avslutningsfilm på Film fra Sør er «Monster», av den japanske mesterregissøren Hirokazu Kore-Eda. (Foto: Film fra Sør.)
Årets avslutningsfilm på Film fra Sør er «Monster», av den japanske mesterregissøren Hirokazu Kore-Eda. (Foto: Film fra Sør.)
Fra 11. til 19. november er det endelig klart for den 33. utgaven av Film fra Sør, med over 70 filmer fra hele verden.
Saken er Filmfestivalen Film fra Sør arrangeres fra 11. til 19. november. Her er fem anbefalte filmer fra programmet.

Film fra Sør er verden som kommer til Oslo. En verden av snåle, gripende, rystende og lattervekkende historier som treffer en i magen og åpner hjerter. Med det nyeste og beste fra Afrika, Asia og Latin-Amerika, bringer hovedstadens eldste filmfestival oss nærmere kulturer som noen har sterke bånd til, men andre liten peiling på. I samspill med de mektige fortellingene, gjør internasjonale gjester og spennende samtaler Film fra Sør til en av byens viktigste kulturarenaer.

Her er fem filmer du bør få med deg:

Japan m.fl., 2023. Regi: Wim Wenders. (Foto: Film fra Sør.)

1 «Perfect Days»

Et emosjonelt innsiktsfullt vidunder, «Perfect Days» forteller om toalettvaskeren Hirayama og hans enkle, sparsommelige og rutinepregede hverdag. Hver dag starter med de samme morgenrutinene før han kjøper seg en kaffe fra den samme automaten og kjører sin lille bil fra offentlig toalett-til-offentlig toalett. Arbeidet som toalettvasker utfører han med stolthet og perfeksjon. Hirayama ser ut til å finne mening og ro i å perfeksjonere sitt enkle liv i alle ledd, både privat og i sitt arbeid.

«Perfect Days» oppleves til å starte med som en skikkelig «gammelmannsfilm», men for hvert minutt som passerer er det nettopp i filmens ro, tålmodighet og livsvisdom at dens kvaliteter åpenbarer seg. De aller fleste av oss har nok godt av å sitte litt i passasjersete til Hirayama, og observere hvordan han verdsetter de små tingene i livet.

Annonse

Hovedpersonen, spilt av Kôji Yakoshi, fikk prisen for beste skuespiller under filmfestivalen i Cannes.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Perfect Days» her.

DKR Kongo, Belgia, 2023. Regi: Baloji. (Foto: Film fra Sør.)

2 «Omen»

På grunn av et uvanlig fødselsmerke blir Koffi oppfattet som en trollmann av sin mor, og sendt i eksil til Belgia i ung alder. Mange år senere er han gift og venter barn, og ønsker å dra tilbake til landsbyen for å få en velsignelse fra foreldrene. Dette byr på store problemer. Når uventede hendelser bekrefter morens tro på at sønnen er forbannet, følger en marerittaktig reise inn i en verden preget av konflikten mellom tradisjonell folketro og modernitet.

Dette er en film som renner over av kreativitet og har et sjeldent rikt visuelt filmspråk, noe som markerer regissør Baloji som et talent verdt å følge med på. Filmen hadde verdenspremiere i det prestisjetunge Un certain regard-programmet under filmfestivalen i Cannes i år, der den mottok prisen New Voice Prize.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Omen» her.

Iran, USA, 2023. Regi: Maryam Keshavarz. (Foto: Film fra Sør.)

3 «The Persian Version»

Som eneste jente i en familie med åtte brødre, er Leilas største utfordring forholdet til moren, Shirin. Familien flyktet fra Iran da sjahen falt, og bor nå i New York. Når faren skal gjennomgå en hjertetransplantasjon, samles de alle sammen. Så blir Leila uventet gravid, etter en natt med en drag queen. Gamle hemmeligheter kommer for dagen, og tydelige paralleller til morens fortid avdekkes.

Med en herlig fargepalett og skarp dialog har regissør Maryam Keshavarz skapt et nydelig portrett av en kvinne som bare ønsker å være seg selv og bli akseptert for det. «The Persian Version» er en screwball-komedie og et familiedrama med krutt.

Keshavarz kommer som gjest på festivalen, som også viser filmene «Circumstance» (2011) og «The Color of Love» (2004). «The Persian Version» har fått strålende anmeldelser og vant blant annet publikumsprisen på Sundance-festivalen tidligere i år. Dette gjør regissør Keshavarz til den eneste regissøren i Sundance-historien som har vunnet publikumsprisen to ganger.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «The Persian Version» her.

Malaysia, 2023. Regi: Amanda Nell Eu. (Foto: Film fra Sør.)

4 «Tiger Stripes»

Tolv år gamle Zaffan er gjengens midtpunkt og i stadig opposisjon til de strenge reglene på pikeskolen. Rollen hennes blir fort snudd fra midtpunkt til utskudd, når merkelige ting begynner å skje med kroppen hennes i forbindelse med at hun får sin første menstruasjon. Villdyret har våknet, bokstavelig talt.

Regissør Amanda Nell Eu utforsker kvinnekroppen og identiteten innenfor den kulturelle konteksten i Sørøst-Asia. «Tiger Stripes» er hennes debutspillefilm, og vant den prestisjefylte hovedprisen i kritikeruken i Cannes tidligere i år. Hun vil være til stede på alle visningene av filmen under årets festival.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Tiger Stripes» her.

Japan, 2023. Regi: Hirokazu Kore-Eda. (Foto: Film fra Sør.)

5 «Monster»

Prisen for beste manus på årets filmfestival i Cannes gikk til mesterregissøren Kore-Eda’s siste opus, som er skrevet av forfatteren og regissøren Yuji Sakamoto. Vi beveger oss inn i de unges kompliserte verden, som Kore-Eda har en helt ekstraordinær evne til å formidle historier fra.

Den stille og reserverte 12-åringen Minato bor alene sammen med sin mor, og er overbevist om at hjernen hans på mystisk vis er byttet ut med en grisehjerne. Hans stadig mer underlige adferd gjør moren urolig. Hun får en følelse av at noe på skolen ikke er som det skal, og at læreren hans er innblandet. Det blir starten på et puslespill av en reise der vi ikke bare involveres i Minato, moren og lærerens perspektiver på det som kan ha skjedd. Men også i den yngre og mobbeutsatte skoleeleven Eris verden, en gutt som Minato har et veldig spesielt forhold til.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Monster» her.

Om Film fra Sør

11.-19. november går den 33. utgaven av Film fra Sør av stabelen. Det betyr ni dager med filmvisninger på Vika Kino, Cinemateket og Vega Scene. I tillegg blir det spesialvisninger på Cosmopolite Scene og åpning på Colosseum. Spennende gjester, fester, paneldebatter, filmsamtaler og mye annet begivenhetsrikt kan ventes på denne unike filmfestivalen.

Film fra Sør er verden som kommer til Oslo. En verden av snåle, gripende, rystende og lattervekkende historier som treffer en i magen og åpner hjerter. Med det nyeste og beste fra Afrika, Asia og Latin-Amerika, bringer hovedstadens eldste filmfestival oss nærmere kulturer som noen har sterke bånd til, men andre liten peiling på. I samspill med de mektige fortellingene, gjør internasjonale gjester og spennende samtaler Film fra Sør til en av byens viktigste kulturarenaer.

filmfrasor.no finner du alt du trenger: filmomtaler, informasjon om visningstider, gjester og arrangementer, samt billetter til alle visninger. Du kan også sette opp ditt personlige filmprogram, med full oversikt over alt du ønsker å få med deg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One