På ramme alvor

Eksperter om ny «Skrik»-innramming: – Toppscore!

Munchmuseet
Munchmuseet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Edvard Munchs kanskje aller mest kjente verk har fått ny ramme. Nå står resten av Munchmuseets samling for tur.

Maleriet «Skrik» regnes som et av vestlig kunsthistories mest ikoniske verk. Edvard Munch-mesterverket fra 1910 har vært gjennom mange rammebytter opp gjennom årene.

I forbindelse med flyttingen fra det gamle museet på Tøyen til nybygget i Bjørvika, skal Munchmuseet bytte ut samtlige rammer på egne Munch-verk:

– Deler av samlingen har ikke rammer fra før av. I den sammenheng ville vil også bytte ut de eksisterende rammene til rammer som harmonerer bedre med verkene, og som også er bedre egnet utstillings- og konserveringsmessig, sier konservator ved Munch Museet Lars Toft-Eriksen til Subjekt.

Lars Toft-Eriksen er konservator ved Munchmuseet. (Foto: Lars Toft-Eriksen).

En av Tysklands beste rammemakere

– Vi har inngått en rammeavtale, som det heter, med Werner Murrer, så han skal utføre samtlige rammer, sier Toft-Eriksen.

Annonse

Werner Murrer er ansett som en av de beste rammemakerne i Tyskland, og er kjent for sitt nitide forskningsarbeid hvor han går historisk til verks for å skape rammer som passer kunstverkene han jobber med.

Murrer har tidligere laget ramme til blant annet renessansekunstneren Raphaels «Sixtinske Madonna», og har nå inngått en avtale med Munchmuseet om å ramme inn museets samling av Munch-arbeider.

I sitt arbeid tar Murrer utgangspunkt i hvilke rammer Munch selv ville valgt til bildene, men han har ikke ferdigstilt samtlige rammer enda.

– Vi er fortsatt i en prosess, og alle detaljene er ikke på plass enda, men det ser veldig lovende ut, sier Toft-Eriksen.

Jonas Leborg er en av Norges beste rammemakere. Han er imponert over Werner Murrers ramme til «Skrik». (Foto: Per Heimly).

– Murrer har truffet spikeren på hodet

En av Norges fremste rammemakere, Jonas Leborg, er enig med Toft-Eriksen når han skal beskrive den nye ramma til «Skrik»:

– Jeg synes rammespesialisten som har laget den nye ramme til «Skrik» virkelig har truffet spikeren på hodet.

I 2010 ble han, med kollegaen Helge Hoff, kåret til Norges beste i sitt fag.

Leborg setter pris på at Murrer verken har latt seg påvirke av samtidens trender, eller andres forventninger i arbeidet med den nye rammen:

– Han har verken latt seg føre av puristenes og bransjens ellers gammeldagse «regler» og snobbete besserwissere, men heller laget en ramme i helt riktige farger og sober utforming. Her får verket virkelig lov til å bare være seg selv, sier Leborg og fortsetter:

— Dette får meg som estetiker og rammemaker til å gi toppscore!

«Skrik» har hatt mange rammebytter. (Foto: Munchmuseet).

Mange rammebytter

Gjennom årene har «Skrik» byttet ramme ved flere anledninger. Den første rammen var en tynn trelist som maleriet fikk i 1958.

Denne ble byttet ut på 1990-tallet med en tynn gullramme med glass, som holdt til «Skrik» ble ranet fra Munchmuseet i 2004.

Da bildet ble gjenfunnet var det igjen uten ramme, og Munchmuseet valgte å ramme maleriet inn i en tilsvarende gullramme.

I 2015 ble rammen på ny byttet ut. Denne gangen til en litt bredere treramme, da maleriet skulle lånes ut til det da nyåpnede Louis Vuitton-museet i Paris.

«Skrik» legger snart ut på en ny reise. Denne gangen til Japan, hvor det skal stilles ut sammen med andre av Munchs mest kjente verk i en stor retrospektiv ved Tokyo Metropolitan Art Museum. Utstillingen står til januar 2019, og det er usikkert om maleriet vil vises igjen på Tøyen, eller om det først blir å se etter åpningen av det nye museet i Bjørvika.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen