Det toneangivende musikknettstedet Pitchfork økses av eierne, og skal gå inn i herrebladet GQ (Gentlemen’s Quarterly).
Pitchfork har vært regnet som et av de sterkeste musikknyhetsstedene, og svært toneangivende på anmelderfronten – også for mange norske artister. Øya refererer gjerne til anmeldelser herfra når de slipper løs nye navn.
Nå får åtte ansatte, inklusive redaktøren Puja Patel, sparken, mens eierselskapet Condé Nast bringer det som er igjen inn i herrebladet GQ.
Les også: Ary om selvsensur og sorg: – Navnet mitt ble større enn musikken min
Fra suksess til skraphaugen
– Bestemmelsen ble tatt etter nøye vurdering av resultatene til Pitchfork og det vi mener er den beste veien videre for merkevaren, så vår musikkdekning kan fortsette å blomstre innen selskapet, skrev innholdssjef i Condé nast og global Vogue-redaktør Anna Wintour i en epost til de ansatte, ifølge Deadline.
Pitchfork, som kaller seg «den mest pålitelige stemmen i musikkbransjen», ble grunnlagt av Ryan Schreiber da han var tenåring i 1996. Condé Nast kjøpte musikknettstedet i 2015.
Musikknettstedet har blant annet stått bak festivaler i Chicago og Paris, der norske artister som Charlotte Dos Santos har opptrådt, og i fjor snakket Okay Kaya om låtskriving i en intervjuserie magasinet arrangerte i Abbey Road-studioet.