Prisvinnende spaltist til Subjekt

– Jeg har lyst til å påvirke positivt

Bergenserens engasjement strekker seg lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. (Foto: Teft forlag.)
Bergenserens engasjement strekker seg lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. (Foto: Teft forlag.)
Irene Kinunda Afriyie (33) bruker stemmen til å formidle både kultur og krig. Nå tar hun også sitt prisvinnende engasjement til Subjekt.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt utvider med ny spaltist fra Bergen.

Irene Kinunda Afriyie var 16 år da hun ankom Askøy utenfor Bergen som foreldreløs flyktning fra Kongo. 

I dag, 17 år senere, er hun prisvinnende samfunnsdebattant, fast gjestekommentator i Bergens Tidende, forfatterdebutant og har akkurat skrevet sin første kommentar i Subjekt.

Engasjementet hennes strekker seg imidlertid lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. 

– Du bruker stemmen din mye. Hva er det viktig for deg å få sagt?

Annonse

– Jeg tror mye handler om at jeg kommer fra en glemt krig. Det driver meg. Jeg får lyst til å fortelle hva som skjer, hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg er her. Men først og fremst fordi jeg har lyst til å påvirke positivt i samfunnet vi lever i, sier Afriyie.

Hun legger til:

– Jeg kommer også fra et kontinent som er ensidig fremstilt. Afrika blir ofte omtalt i forbindelse med krig og katastrofer, det er et kjempeproblem.

Les også: Hvorfor skrive om kultur i en verden i krise?

Irene Kinunda Afriyie. (Foto: Rune Tesdal.)
Irene Kinunda Afriyie er også en erfaren musiker. (Foto: Rune Tesdal.)

Kunst som universelt språk

I sin første kommentar i Subjekt adresserer Afriyie tiden vi lever i; av krig, konflikter og klimakrise, og stiller spørsmålet: «Hvorfor skrive om kultur i en verden i krise?»

Svaret gir hun selv. 

– Vi lever i en tid hvor forståelse og toleranse er sårt tiltrengt – her kan kunsten spille en nøkkelrolle, sier Afriyie, og slår fast:

– Kunst er absolutt det sterkeste kommunikasjonsmiddelet på tvers av språk og kulturer, et universelt språk som kan bygge broer mellom samfunn. 

Hun gir et selvopplevd eksempel gjennom en av de mest suksessrike og innflytelsesrike reggae-artistene fra Sør-Afrika, Lucky Dube. Han mestret kunsten å nå ut langt utover landegrensene med musikken. 

– Han nådde hele verden, til og med min lille landsby der svært få snakket engelsk. Han hadde et budskap som, for meg, oppfordrer til selvstendighet og masse kjærlighet, forteller Afriyie.

– Erfaringer med krig har gjort meg sterk

En verden som ser ut til å gå i oppløsning er ikke nytt for Afriyie, som selv har opplevd og flyktet fra krig som barn. Hvordan erfaringen har påvirket henne, er imidlertid ikke lett å si siden hun «lever fint og fungerer».

– Det har gjort meg sterk. At jeg har vært på flukt gjør kanskje at jeg har lettere for å tilpasse meg og kan takle endringer bra. Når det er sagt, er det vanskelig å si om jeg hadde vært slik hadde det ikke vært for mine erfaringer med krigen.

Oppveksten inneholdt imidlertid også mye kunst og kultur, noe hun fortsatt interesserer seg for og er omgitt av.

– Det er kanskje å være høy på seg selv, men jeg ser på meg selv som et kulturmenneske, sier hun.

Om Afriyie brenner for kunsten, gjør hun det samme for fred. Ironisk nok, som hun sier. Og i økende grad: bistand.

Når hun hører snakk om hvor mye penger vi skal bevilge Forsvaret, tenker hun alltid «men hvor mye bruker vi på fred?». 

Tanken bunner i at dersom vi hadde brukt like mye på fred, hadde vi kanskje ikke trengt å forsvare oss.

– Jeg har interessert meg veldig mye for bistand den siste tiden, jeg tror virkelig vi har potensial til å påvirke eller hjelpe. En god start for min del hadde vært å stoppe stakkarsliggjøring av afrikanere og kontinentet, forteller Afriyie. 

Les også: Designer-binders til 4.500 kroner får nettet til å koke

Irene Kinunda Afriyie før regjeringens festmiddag for kongeparet i Operaen i anledning kongeparets 80-årsfeiring tilbake i 2017. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Irene Kinunda Afriyie før regjeringens festmiddag i anledning kongeparets 80-årsfeiring i 2017. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)

Klarer å ignorere irritasjon

Det som knytter Afriyies engasjement sammen, er en sterk formidling. Det ble hun også anerkjent for i fjor, da hun fikk den høythengende Sjur Holsens minnepris nettopp for sitt formidlingsarbeid.

I juryens begrunnelse het det:

«Hennes stil er nyansert og konfliktdempende, men alltid klar. Hun er raus og uhøytidelig, selv når emnet er vanskelig, vondt og kontroversielt.»

Konfliktdempende kan bekreftes. På spørsmål om hva som gjør Afriyie forbannet, svarer hun:

– Jeg er veldig sjelden sint. Hvis jeg kjenner at noe begynner å irritere meg, klarer jeg faktisk å ignorere det. «Jeg gidder ikke, I´m out.». Jeg finner alltid noe positivt å fokusere på.

Så hva kan vi forvente at Afriyie formidler som spaltist i Subjekt? Svaret kommer kontant. 

– Masse politikk og kjærlighet, akkurat som Lucky Dube.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran