Ikke så fett som mange tror?

Ny undersøkelse skal kartlegge norske artisters økonomi

Musiker og styreleder i Gramart, Ivar Peersen er kjent fra Enslaved. Han ser fram til å få kartlagt økonomien til populærmusikalske artister. (Foto: Gramart/Eva Rose.)
Musiker og styreleder i Gramart, Ivar Peersen er kjent fra Enslaved. Han ser fram til å få kartlagt økonomien til populærmusikalske artister. (Foto: Gramart/Eva Rose.)
Hva tjener egentlig norske artister etter at alle utgifter er betalt? Gramart mistenker at det er mye mindre enn folk tror.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny undersøkelse fra Gramart skal kartlegge norske artisters økonomi.

En ny undersøkelse skal kartlegge arbeidsforholdene og økonomien til norske artister. Håpet er å kunne forbedre artistenes næringsforhold.

Artistundersøkelsen, som er den første siden 2015, vil gi svar på en rekke spørsmål rundt livet som utøver av populærmusikk.

– Endelig kan vi få vite mer om hva artistene faktisk sitter igjen med når alle musikere, lydteknikere og turnébusser er betalt. Vi mistenker at dette er veldig mye mindre enn mange tror, sier styreleder Ivar Peersen i Gramart, artistorganisasjonen som står bak.

Les også: Kunstnere tjener mer, men ikke på kunst

Annonse

Vil forbedre næringsforholdene

Peersen er selv utøvende artist, kjent fra metalbandet Enslaved. Artistkollega Marit Larsen, styremedlem i Gramart, opplyser at det er artistene selv som har utformet undersøkelsen.

­– Dette er innsikt som både vi i Gramart, politikere og utdanningsinstitusjoner trenger for å gjøre næringsforholdene til norske artister best mulig, sier Larsen.

Spørsmålene går ut til Gramart-medlemmer og andre næringsdrivende utøvere innen populærmusikken, i samarbeid med Universitetet i Agder. og deres nyopprettede senter, CreaTeME (Centre for Excellence in Creative Use of Technologies in Music Education).

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar