Tomboyens tilbakekomst

Forheksende flott historie om Magica fra Tryll

Dette er noe jeg har drømt om i mange år: En langhistorie bare om Magica fra Tryll – uten Donald, Onkel Skrue og resten. Og denne lever opp til forventningene, skriver Thomas Gramstad. (Foto: Presse.)
Dette er noe jeg har drømt om i mange år: En langhistorie bare om Magica fra Tryll – uten Donald, Onkel Skrue og resten. Og denne lever opp til forventningene, skriver Thomas Gramstad. (Foto: Presse.)
Det nye albumet «Magica og Dommedagsboken» viser hvordan samfunnets kjønnsroller beveger seg videre gjennom populærkulturen, skriver Thomas Gramstad.
Om skribenten
Thomas Gramstad er skribent.
Sjanger Dette er et essay. Et essay er en tekst som stiller spørsmål ved kjente forestillinger eller aktuelle saker, og bygger på essayistens personlige erfaringer og refleksjoner.
Saken er «Magica og Dommedagsboken» er kommet ut, som første del i en ny serie om heksen fra Donald-universet.

Nylig utkom «Magica og Dommedagsboken» fra italienske Arancia Studio. Dette er noe jeg har drømt om i mange år: En langhistorie bare om Magica fra Tryll – uten Donald, Onkel Skrue og resten.

Ikke bare er denne historien om den 14-årige Magicas liv og utfordringer drivende godt skrevet og fortalt, med tidsriktige (men varig aktuelle) idéer og temaer som unge møter. Den er også svært godt tegnet. Intenst uttrykksfulle ansikter (særlig øyne), fascinerende fantasy-/manga-landskap og bakgrunner, og briljant fargelegging.

Det er flott at dette kommer ekstra godt frem med stort albumformat og god papirkvalitet.

Magica er en superstudent med prestasjonsangst og mange prestisjefylte roller og verv på skolen, og blir groomet til yrket (hovedrollen) som yppersteheksen i samfunnet. Så opplever hun et fall, blir nærmest utstøtt, og hennes indre rebell kommer endelig til uttrykk.

Annonse

Tomboy-krigernes gjenkomst

Det er nærliggende å sammenligne denne utgaven av Magica med Wednesday Addams fra «The Addams Family»-serien.

Begge er «tenåringer på magiskole», og har den samme «svarte klær og svart estetikk»-fremtoningen. Men deres fellestrekk går mye dypere, uten at historiene om dem blir like. Livshistoriene og karakterene selv er originale og unike. Det Magica og Wednesday har felles, er at de begge er ulike instanser av kvinne-arketypen tomboy/kriger.

De møter derfor lignende eller beslektede livsproblemer, sentrert rundt to hovedtemaer. Det ene er individ-kollektiv, der Magica får en reorientering og nye venner gjennom sitt fall, og må finne en balanse mellom sin egen sterke individuelle vilje, og det fellesskapet hun tross alt ønsker med (noen) andre.

Det andre hovedtemaet er balansen mellom eller integreringen av kvinnelig maskulinitet og feminin urkraft («kaosenergi», det som gir kraft til å overskride mønstre og regler). Tomboyen/krigeren har
gjerne mye av begge deler. I Magicas tilfelle har hun både en sterk maskulin vilje om hvordan hun vil at ting skal organiseres og være, men også en overskridende feminin urkraft som etter hvert truer med å rive ned og lage fullt kaos.

Les også: Takket være sosiale medier har seksualisering nå blitt feminisme

Utdrag fra «Magica og Dommedagsboken»

Morsommere og bedre kjønnsroller

Kirke-kristendommen har tradisjonelt bekjempet både kvinnelig maskulinitet og feminin urkraft, og andre religioner fra Midtøsten gjør det samme.

Victorianismen på slutten av 1800-tallet etterlot seg en lammende frykt for feminin urkraft, og fra den gresk-romerske antikken kom holdninger om at kun menn skulle ha eller kunne uttrykke «maskuline egenskaper».

Tomboy-krigeren er en hovedmotstander og utfordrer til alle disse begrensende kulturmønstrene. At denne arketypen dukker opp i stadig nye og bedre kulturuttrykk som vinner mange tilhengere
og fans, viser at kulturen er på vei videre.

Men uavhengig av muligheten for et tungt og idéhistorisk interessant bakteppe: la det ikke være tvil om at «Magica og Dommedagsboken» først og fremst er en morsom og fengende historie om likandes karakterer med høyt estestisk stilnivå og «høye produksjonsverdier».

Mange ekstra plusspoeng for bra kjønnsroller: Det er de to jentene som tar seg av slåssingen (med ildmagi og elektrisk energi), mens de to guttene løser de tekniske problemene og andre nerde-utfordringer underveis i plottet.

Les også: La oss unngå «svenske tilstander» i tegneseriespaltene

Starten på en æra

Oversetterne fortjener en premie for å ha funnet frem til det flotte nyordet yppersteheks.

En detalj som trekker litt ned, var litt kluss med flere av personnavnene som ble skrevet forskjellig rundt omkring i albumet – språkvasken kan gjerne forbedres litt til neste gang.

Og: Det blir en neste gang! Faktisk flere. Dette albumet er starten på en hel serie om Magica! Her er det bare å glede seg til veien videre.

Magica har til og med en ny variant på «hjerte/smerte»:

Forheks mitt hjerte
Gjennom en mørk sjø av smerte …

Detaljer om albumet og serien om Magica fra Tryll finnes her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner