Ny forskning

Poptekster er blitt enklere og mer selvsentrerte

Etter å ha analysert 12.000 sangteskter fra de siste 40 årene fant forskerne flere tydelige utviklingstrekk. (Foto: Sara Johannessen Meek/NTB.)
Etter å ha analysert 12.000 sangteskter fra de siste 40 årene fant forskerne flere tydelige utviklingstrekk. (Foto: Sara Johannessen Meek/NTB.)
Gjennom 40 år er tekstene i flere musikksjangre blitt enklere, mer gjentagende, negative og selvsentrerte, sier forskere som har analysert 12.000 låter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

De europeiske forskerne har sett på engelskspråklige tekster innen pop, rock, rap, country og R&B mellom 1980 og 2020. Konklusjonen deres bygger opp under meninger som går igjen hos enkelte gretne godt voksne musikkelskere.

Før de går inn på analysen i studien som ble publisert torsdag påpeker forskerne at Bob Dylan, som for alvor brøt gjennom på 1960-tallet, har fått nobelprisen i litteratur. Hovedforfatter Eva Zangerle vil derimot ikke trekke fram noen enkeltartist fra nyere tid som eksempel på noen som har enklere tekster.

Store omveltninger i bransjen

Zangerle, som jobber ved universitetet i Innsbruck i Østerrike og er ekspert på anbefalingssystemer, understreker at sangtekster kan gjenspeile samfunnet og vise hvordan en kulturs verdier, følelser og interesser endres over tid.

– De siste 40 årene har vi jo også sett en drastisk endring i det musikalske landskapet, fra hvordan musikk produseres til hvordan den selges, sier hun.

Annonse

I løpet av disse årene ble vinylplater og kassetter fra 1980-tallet i stor grad fortrengt av CD-er i det følgende tiåret, fram til i dag, der internett og algoritmedrevne strømmetjenester dominerer.

– Lettere å huske

Forskerne har blant annet sett på hvilke følelser som uttrykkes, hvor mange ulike og kompliserte ord som er brukt og hvor ofte de gjentas.

– I alle sjangrene hadde tekstene en tendens til å bli enklere og mer gjentagende, oppsummerer Zangerle. Og sanger med mange refrenger og enklere tekst ser også ut til å være mer populære. Zangerle påpeker også at de førte 10–15 sekundene av en sang er blitt viktige for å avgjøre om vi bare hopper videre til neste.

– Teksten fester seg lettere i dag, fordi den er lettere å huske, sier hun

– Rappen er blitt sintere

Gjennomgangen viste også at det er lenger mellom de positive og lystige teksten, mens det er blitt flere sanger som uttrykker sinne, avsky og tristhet.

– Rappen har blitt sintere enn de andre sjangrene, sier Zangerle.

I tillegg er altså populærmusikken blitt mer selvopptatt, med hyppigere forekomster av ord som «meg» og «mitt».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog