62 år med malerier

Øde Nerdrum åpner farens museum

Nerdrum-museet åpner fredag, få dager før Odd Nerdrum fyller 80 år. (Foto: Nerdrum-museet.)
Nerdrum-museet åpner fredag, få dager før Odd Nerdrum fyller 80 år. (Foto: Nerdrum-museet.)
46 verker av Odd Nerdrum henges opp i et gammelt industribygg i Stavern. Enkelte bilder har ikke sett dagslys på 30 år.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nerdrum-museet åpner fredag.

Tre dager før Odd Nerdrums 80-årsdag 8. april åpner et nytt museum viet hans egen kunst. Det har kona og sønnen sørget for.

– Vi er midt i innspurten. Ventilasjonssystemet fullføres, det er snekring og maling, opprydning – og noen bilder som ikke er hengt opp ennå, sier Øde S. Nerdrum til NTB på telefon fra Stavern.

Der skal 46 av Odd Nerdrums verk opp på veggene i et gammelt industribygg i Sjøparken. Malerier som han har spart på, iblant sagt nei til å selge, fra 1962 til 2024.

Les også: Åpningsdato for Nerdrum-museet klart

Annonse

De beste

– Eldst er en tegning fra 1956, av en gutt som står i fullfigur i mørket. Den er veldig Nerdrumsk selv om han bare var 12 år da han laget den, forteller sønnen, som har gått i lære hos sin far.

Det er sjeldent at kunstnere beholder så mye av sin produksjon selv. Og Øde Nerdrum er ubeskjeden på farens vegne når han fastslår at kvaliteten på maleriene faren har spart på, er høy.

– De beste bildene til Munch henger i Nasjonalgalleriet, ikke på Munchmuseet. I dette tilfellet er noen av de beste bildene i Nerdrums eie fortsatt, lyder det.

30 år på rull

Spennende var det i forrige uke da de hentet fram det ikoniske maleriet «Sovende tvillinger» og bokstavelig talt rullet det ut.

– Det har ligget i en rull inne i et mørkt rom i over 30 år. Det var betimelig å få det opp på en ramme, for maling blir hard med årene. Det er i god stand, det var veldig stas, sier Øde Nerdrum, som kaller seg entreprenør for Nerdrum Museum.

Det var han og moren Turid Spildo som bestemte seg for å ta grep og virkeliggjøre museumsdrømmen. Det har vært «en bratt læringskurve», ifølge Øde Nerdrum – men fredag kveld er den gilde fødselsdagsgaven åpningsklar.

Selvutlevering og spenning

Og hva tenker Odd Nerdrum selv? Han er «veldig spent», ifølge sønnen, som medgir at faren dessuten virker «veldig nervøs» for mottakelsen museet vil få.

– Å ha sitt eget museum med 46 verk er ganske selvutleverende. Ikke bare det personlige med tanke på hvordan de er malt, men også det psykologiske – der han utleverer seg gjennom bildene, sier Øde Nerdrum, og fortsetter

– Når du får et så stort spenn av tid, så er det hele hans liv som blir satt opp på veggene. Både hans profesjonelle, yrkesfaglige liv som maler, og hans personlige liv – det han har opplevd og brukt i sine verk.

Følge indre stemme

Direktør for det nye Nerdrum-museet og kurator for utstillingen er Martin Romberg, egentlig komponist.

I en uttalelse fastslår han at hele Nerdrums virke skal komme til uttrykk mellom veggene – maler, filosof, debattant, dramatiker og læremester gjennom Nerdrumskolen.

– Når vi mottar skoleklasser og barn og unge på museet, skal vårt første budskap være av ren menneskelig natur: Hvis du ønsker det og er modig nok, er det mulig å følge sin helt unike indre stemme på tross av det tiden dikterer, sier Romberg og legger til:

– Odd Nerdrums liv og virke er et levende bevis og inspirasjonskilde for alle unge mennesker i dag på at en slik autentisitet er mulig

Med teskje

Odd Nerdrum har gått på tvers av norsk kunstverden nærmest gjennom hele sin seks tiår lange karriere. Sønnen forteller med et lite smil at han har «fått det inn med teskje» fra barndommen av at det å stå imot gruppepress er en selvfølge.

– Det er først etter hvert jeg har forstått at det er noe som er fremmed for mange i dag, det å kunne stå imot.

At Nerdrum-museet kommer i stand i privat regi, synes Øde Nerdrum er helt naturlig og i en lang tradisjon.

– De fleste store ting starter privat, bare tenk på Nationaltheatret. Vi burde hatt mer av mesenkulturen. Det burde vært flere insentiver for å bli mesen, som at slike gaver kunne trekkes fra på skatten. At man får fratrekk om man betaler regningene til en fattig ung maler!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)