Vernissageguiden

Ukas beste utstillingsåpninger

Darren Almond
Darren Almond
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Film og foto står sterkt på Oslos kunstmeny denne uka.

Nok en spennende uke for oss vernissagegjengere! Vi har plukket ut seks kunstopplevelser det er verdt å få med seg.

Blomqvist Kunsthandel inviterer til utstillingsåpning med den verdenskjente fotografen Darren Almond i kveld. Her viser han frem nye arbeider i sin kjente landskapsserie «Fullmoon», som er fra en reise til Milgis-området i Nord-Kenya.

I morgen, fredag, er det premiere på den eksperimentelle naturfilmen «Reclaiming Vision» av Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman, som er en del av prosjektet «Liquid Properties». Kunstnerduoen tar oss med under vann, og introduserer oss for et økosystem vi ikke kan se med det blotte øyet.  Visningen vil foregå utendørs ved utløpet til Akerselva ved Barcode.

Filmvisning blir det også på Kunstnerens Hus når de åpner sin nye visningsserie «Silver Series», hvor de presenterer internasjonale kunstnere som jobber med video og film. Først ut er den franske kunstneren Pierre Huyghe som har valgt ut fire av sine filmer.

Annonse

Få også med deg Hans Ragnar Mathisen sine litografier og tresnitt på Samisk Hus Oslo, Petrine Vinje sin soloutstilling «Deposit Depository Rays» på Fotogalleriet og «Printing in the Infernal Methos» på Kunstverket Galleri.

Petrine Vinje utforsker hvordan makt blir utøvet gjennom estetikken. (Foto: Fotogalleriet).

«Depot Depository Rays» av Petrine Vinje på Fotogalleriet

(Møllergata 34, åpning torsdag 30. august kl. 17.00)

På torsdag åpner Petrine Vinje utstillingen «Deposit Depository Rays» på Fotogalleriet, som blir hennes største soloutstilling så langt.

Vinje har i flere prosjekter utforsket hvordan makt blir utøvet gjennom estetikken. Utstillingen er en fortsettelse av denne kunstneriske utforskningen, og prosjektet som vises i Fotogalleriet oppfordrer betrakteren til å tenke nytt om hvordan individet kategoriseres i form av biologi og kjønn. Les mer HER.

Alle bildene til Darren Almond er tatt med lang eksponeringstid under fullmåne, og gir fotografiene et drømmeaktig uttrykk. (Foto: Blomqvist Kunsthandel).

Darren Almond på Blomqvist Kunsthandel

(Tordenskiolds gate 5, åpning torsdag 30. august kl. 18.00)

Landskapsserien «Fullmoon» har vært en viktig del av den engelske fotografen Darren Almond sitt kunstnerskap siden han startet prosjektet i 1998. Alle bildene er tatt med lang eksponeringstid under fullmåne, og gir fotografiene et drømmeaktig uttrykk. Etter 20 år med utallige reiser verden rundt ønsket Almond å fokusere på andre kunstneriske uttrykk. Almond bestemte seg imidlertid for gjenåpne landskapsserien på bakgrunn av et langt samarbeid med den norsk-kenyanske Milgis Stifltelsen, som jobber for å beskytte elefantbestanden og bevare økosystemet i Samburuland i Kenya. I oktober 2017 reiste han til Milgis-området i Nord-Kenya, og resultatet ble en ny fotoserie på seks motiver som vises på Blomqvist Kunsthandel i kveld. Alle bildene selges til inntekt for Milgis Stiftelsen.

Les mer HER.

I kveld åpner utstillingen «Printing in the Infernal Method» på Kunstverket Galleri. (Foto: Kunstverket Galleri).

«Printing in the Infernal Method» på Kunstverket Galleri

(Kirkegata 5, åpning torsdag 30. august kl. 18.00)

Utstillingen «Printing in the Infernal Method» viser grafiske arbeider fra et tidsspenn på over 100 år av kunstnerne Louis Moe, Roj Friberg, Arne Bendik Sjur og Sverre Malling. Selv om de fire kunstnere har ulike uttrykk, har de fokuset på håndverket til felles. Utstillingen ønsker å belyse den grafiske kunsten som et eget håndverk og de billedmessige kvalitetene grafikk har som kunstnerisk medium.

Les mer HER.

Pierre Huyghes «Human Mask» (2014) er en av filmene som vises på Kunstnernes Hus i kveld. (Foto: Kunstnernes Hus).

«Silver Series 01: Pierre Huyghe» i Kunstnernes Hus Kino

(Wergelandsveien 17, åpning torsdag 30. august kl. 19.00)

I kveld inviterer Kunstnerens Hus til åpning av den nye visningsserien sin «Silver Series», hvor de presenterer internasjonale kunstnere som jobber med video og film. Den franske kunstneren Pierre Huyghe er førstemann i rekka, og har selv valgt ut fire av sine filmer: «A Journey that Wasn’t» (2005), «The Host and the Cloud» (2010), «A Way in Untilled» (2012) og «Human Mask» (2014). Filmene vil vises etter hverandre med en kort pause mellom hver film. I forkant av visningene vil det være en introduksjon av Susanne Østbye Sæther, som har skrevet om Huyghes sine arbeider i doktorgraden sin fra Universitetet i Oslo.

Les mer HER.

Gjennom prosjektet «Liquid Properties» ønsker kunstnerduoen Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman å vise oss at vi lever tettere på naturen enn det vi gjerne tror. (Foto: Munchmuseet).

«Liquid Properties» av Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman

(Dronning Eufemias gate 8, premiere fredag 31. august kl. 19.30)

På fredag er det premiere på den eksperimentelle naturfilmen «Reclaiming Vision» av Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman. Filmen er en del av prosjektet «Liquid Properties» som de har gjort i samarbeid med Muchmuseet i bevegelse. Kunstnerduoen ønsker å vise Oslos innbyggere at vi lever tettere på naturen enn det vi gjerne tror, og at det finnes et økosystem vi ikke kan se med det blotte øyet. I filmen undersøker de mikroorganismene i brakkvannet der Akerselva møter Oslofjorden. Mikroorganismene iscenesettes under et mikroskop sammen med algekulturer fra et laboratorium og materialer som viser spor av menneskelig tilstedeværelse – som mikroplast. Passende nok vises filmen på et lerret hengende fra Nybrua, og kan oppleves fra atriet ved utløpet til Akerselva ved Barcode.

Les mer HER.

Hans Ragnar Mathisen viser frem sine litografier og tresnitt på Samisk Hus Oslo i helga. (Foto: Samisk Hus Oslo).

Hans Ragnar Mathisen på Samisk Hus Oslo

(Dronningensgate 8B, åpning lørdag 1. september kl. 15.00)

Lørdag åpner en utstilling med arbeider av Hans Ragnar Mathisen (Elle-Hánsa) på Samisk Hus Oslo. Mathisen er en anerkjent samisk maler, grafiker og forfatter. Han er blant annet kjent for sine kart over Sápmi, og var også en av initiativtakerne til stiftelsen av Samisk Kunstnergruppe (også kalt Masi-gruppen) i 1974. Utstillingen består av utvalgte litografier og tresnitt. Kunstneren vil vise frem 10 verk som er lånt fra kunstsamlingen til Riddoduottar Museat, samt 21 verk til salgsutstillingen.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog