Kinofilmene blir stadig lengre. Men publikum foretrekker dem kortere

Colosseum kino i Oslo. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Colosseum kino i Oslo. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Du må holde ut stadig lenger i kinosetet når du skal se populære filmer – det er stikk i strid med hva en ny undersøkelse viser at publikum faktisk ønsker.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kinofilmene blir stadig lengre.

En ny amerikansk markedsundersøkelse fant at folk som går på kino, foretrekker at filmene varer i 92 minutter, altså drøye halvannen time.

15 prosent syntes filmer som varer over 120 minutter – altså to timer – var akseptabelt, mens kun 2 prosent syntes det var greit med en film lenger enn 150 minutter (2,5 timer), viser svarene som Talker Research fikk fra 2000 amerikanere, skriver The Guardian.

Samtidig viser det seg at ni av de ti mest innbringende kinofilmene klokker inn på over to timer. Tre av dem («Avengers: Endgame», «Avatar: Way of Water» og «Titanic») varte over tre timer. Bare 2019-filmen «Løvenes konge» havnet under to timer, så vidt det var, med 118 minutters lengde.

Gjennomsnittlig lengde er nemlig i ferd med å øke for de mest kommersielt suksessfulle filmene, viser tall fra What to watch : I 2022 var gjennomsnittlig lengde 141 minutter, mot 110 minutter i 1981.

Annonse

Årsakene som foreslås, er mange, blant annet at strømmetjenestenes inntog har rokket ved kinoenes tidligere strikte lengdekrav. Men det kan også være et ønske om tid til å vise frem dyre visuelle effekter og actionscener.

Les også: Rapper dømt til døden for «krig mot Gud»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar