Forsvarsministeren blar opp

Regjeringen gir millioner til Vebjørn Sand og Roseslottet

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (SP) og stortingspolitiker Mona Nilsen (AP) fikk tirsdag kveld en omvisning på Roseslottet av Vebjørn Sand (t.v.) og broren Eimund. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (SP) og stortingspolitiker Mona Nilsen (AP) fikk tirsdag kveld en omvisning på Roseslottet av Vebjørn Sand (t.v.) og broren Eimund. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Kunstprosjektet Roseslottet skal på Norges-turné i 2024. Regjeringen lover millioner i revidert budsjett.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Roseslottet skal på Norges-turné.

Kunstprosjektet Roseslottet skal sendes ut i landet for å markere 80-årsjubileet for frigjøringen neste år. Regjeringen setter av nye penger i revidert budsjett.

– Nå får vi mye å gjøre, utbrøt Vebjørn Sand da han fikk overbrakt nyheten av forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

Les også: Reagerer på Vebjørn Sands nye hytter: – Glad dette bare er skisser

Overraskelse

Kvelden før frigjøringsdagen 8. mai var forsvarsministeren på besøk i utendørsutstillingen som ligger i skogen utenfor Oslo for å få en omvisning.

Annonse

Verken Vebjørn eller broren Eimund, som sammen står bak prosjektet, visste noe om bevilgningen på 3 millioner kroner som kommer i revidert nasjonalbudsjett i neste uke da de skulle starte omvisningen.

– Vi skal bringe dette ut til hele Norge. Det er 80-årsjubileum for frigjøringen av Norge neste år. Det blir en viktig satsing for regjeringen for å få dette ut i landet, sa Gram.

Roseslottet ble åpnet for snart fem år siden i skogholtet bak T-banestasjonen på Frognerseteren i Oslo, den gang i forbindelse med 75-årsjubileet for frigjøringen etter Nazi-Tysklands okkupasjon av Norge i 1940–1945. Også den gang bidro Forsvarsdepartementet med penger.

Området huser nærmere 300 malerier, installasjoner og skulpturer som forteller historier om andre verdenskrig, demokrati og menneskeverd.

– Med kunsten som grunnlag formidles det veldig mange sterke historier, enkeltskjebner fra krigen, lidelser og ødeleggelser, og motstandskamp, sier Gram.

Han mener at dagens verdenssituasjon bare gjør utstillingen mer aktuell.

Oslo 20240507. Forsvarsminister Bjørn Arild Gram får en omvisning på Roseslottet av Vebjørn Sand tirsdag kveld. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram får en omvisning på Roseslottet av Vebjørn Sand tirsdag kveld. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)

Skal lage ny kunst

Stiftelsen bak utstillingen har søkt penger av regjeringen til den omreisende utstillingen.

Kunstnerne understreker at de store installasjonene er vanskelige å flytte på, og at de nå skal lage ny kunst og et opplegg som gjør det mulig å komme ut på veien.

– Det er jo en kreativ prosess vi må gå inn i nå. Nå må vi snu oss rundt, og sette i gang, sier Vebjørn.

Les også: Hva har Hank von Helvete, Jan Bøhler og Esben Esther Pirelli Benestad til felles?

Roseslott på tur

Han omtaler det som «veldig inspirerende, utfordrende og gledesrikt».

– 400.000 mennesker har vært på besøk her, men det er jo 5,1 millioner mennesker i Norge som ikke har vært her, som bor andre steder i landet, sier Vebjørn Sand.

– Men blir det et Roseslott som skal reise rundt også?

– Det blir jo et Roseslott i en annen form, sier Vebjørn.

– Det er en spesiell scenografi her som er unik for dette stedet, så da må vi forvandle det til noe som vi kan ta med, sier Eimund.

Start i Nord-Norge?

Det er ennå ikke klart hvilke steder som skal besøkes. De to kunstnerbrødrene er ordknappe om de konkrete planene.

NTB har ikke sett søknaden som er sendt til departementet, men forsvarsministeren forteller at det blir en vandreutstilling som skal besøke opp mot 20 steder.

Neste år er det 80 år siden frigjøringen av Norge. Egentlig startet frigjøringen høsten før, da okkupasjonsmakten ble drevet tilbake og trakk seg ut av Nord-Norge.

Gram, som jo kjenner søknaden, antyder at det kan være aktuelt at Norgesturneen starter i Nord-Norge i høst, og at den kan fortsette i resten av landet utover 80-årsjubileet for resten av landet.

– Jeg er selv fra Nord-Norge, og den nordnorske befolkningen ble spesielt hardt rammet under krigen. Det at man starter i nord og får fram den i historien der, tror jeg kommer til å bli satt veldig stor pris på, sier stortingsrepresentant Mona Nilsen (Ap) fra Nordland, som også var med på omvisningen tirsdag kveld.

Les også: Kanskje er det kunstnarane si skuld at folk flest driter i kunst

Uklar framtid

Roseslottet på Frognerseteren skulle i utgangspunktet bli stående i fem år, men det er uavklart om Oslo kommune vil forlenge tillatelsen etter neste år.

Saken skal snart opp i bystyret.

– Vi håper jo at vi skal få være her noen år til iallfall. Fordi nå har vi kommet så godt i gang, sier Vebjørn Sand.

Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett legges fram neste tirsdag. Forslaget må godkjennes av stortingsflertallet, og skal gjennom forhandlinger med SV.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU