Nasjonalgalleriet må brukes til kunst. Ikke til teater

Det nye Nasjonalmuseet har begrenset utstillingsplass. Derfor må det gamle Nasjonalgalleriet tas i bruk til fremvisning av kunst, skriver Aksjon redd Nasjonalgalleriet. (Foto: Arve Kjersheim/Riksantikvaren.)
Det nye Nasjonalmuseet har begrenset utstillingsplass. Derfor må det gamle Nasjonalgalleriet tas i bruk til fremvisning av kunst, skriver Aksjon redd Nasjonalgalleriet. (Foto: Arve Kjersheim/Riksantikvaren.)
Regjeringen må sikre Nasjonalgalleriets historiske betydning. Det krever raskest mulig gjenåpning for visning av nasjonale kunstskatter, skriver Erik Collett og ​Kristian Vårvik.
Om skribenten
Erik Collett og ​Kristian Vårvik er engasjert i Aksjon redd Nasjonalgalleriet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om Nasjonalgalleriets fremtid.

Tidligere kulturminister Anette Trettebergstuens (AP) har foreslått å anlegge nytt nedgravd teaterbygg på Tullinløkka, der store deler av Nasjonalgalleriet tas i bruk til støttefunksjoner for teateret. Det fremstår lite gjennomtenkt.

Forslaget som nå er til utredning i Statsbygg, vil frata Nasjonalgalleriet mulighet til å gjenoppstå som sentralt og viktig element i byens vev av kulturinstitusjoner. I tillegg ødelegges Tullinløkkas helt unike potensial som parkanlegg. Å grave ned scene- og teaterfunksjoner på Tullinløkka, er svært krevende både teknisk og kostnadsmessig, og fremstår som en stemoderlig løsning for scenekunsten.

Plan- og bygningsetaten stiller seg avvisende til forslaget og mener at en scene på Tullinløkka «vil oppleves som en vegg».

Les også: Han er ansatt som ny direktør ved Den nasjonale scene

Annonse

Krevende situasjon

Aksjon redd Nasjonalgalleriet mener at et nytt teaterbygg i stedet bør legges vis-à-vis kulturhistorisk museum, i Fredriks gate.

Her kan det gamle administrasjonsbygget for de kulturhistoriske samlingene knyttes sammen med et moderne nybygg for scene- og publikumsfunksjoner og bli et flott supplement til det historiske Nationaltheatret. Publikumsfoaje kan legges mellom det gamle og det nye bygget, og åpne seg både mot Fredriks gate og Slottsparken i vest.

Arbeidsplassene i administrasjonsbygget kan legges i en ny paviljong langs Kristian Augusts gate, og bidra til å skape et vakkert og skjermet parkareal, unikt for Oslo. Paviljongen vil skjerme parken fra trafikken i Kristian Augusts gate og fra det nokså rotete bygningsmessige miljøet som er etablert på andre siden av gaten.

Når Nasjonalmuseet nå er ferdigstilt, et krafttak til over 6 milliarder kroner, er det naturlig at spørsmålet om investeringer i Nasjonalgalleriet er tonet ned. Når Nationaltheatret samtidig trenger tunge investeringer til høyst nødvendig vedlikehold, blir det krevende å ivareta sentrale kulturbygg.

I en slik situasjon blir det viktig å etablere en plan som sikrer at hovedstaden på sikt får best mulige løsninger, både for nasjonalt viktige kunstsamlinger, og for utfoldelse av scenekunst.

Les også: Styrte Kode til gjentatte millionunderskudd. Nå får han fornyet tillit

Slik ser forslaget fra Aksjon redd Nasjonalgalleriet ut.

Godt dokumentert

Med aksjonens planforslag vil et tidsmessig teater få sentral og synlig plass i bybildet.

Tullinløkka kan etableres som vakkert sammenbindende parkrom mellom Nasjonalgalleriet og Kulturhistorisk museum, og Nasjonalgalleriets historiske rolle som utstillingsareal for billedkunst kan sikres og videreføres. Samtidig vil Nasjonalgalleriets viktige potensial som reserveareal for Nasjonalmuseet være ivaretatt.

At det nye Nasjonalmuseet har begrenset utstillingsplass og knapt med utvidelsesmuligheter, er godt dokumentert. Vi anmoder kulturministeren om å sikre Nasjonalgalleriets historiske betydning ved å sørge for raskest mulig gjenåpning for visning av nasjonale kunstskatter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)