Kjellerskyld
I oktober åpner Erik Tidemann utstillingen «Basement Guilt» hos visningsrommet Babel.
Utstillingsbeskrivelsen i seg selv er mystisk. Vi får kun en setningsutveksling mellom mongolske soldater å forholde oss til. Hva det sier om kunsten er enda uvisst. Uvisshet er noe som i det hele tatt preger møtet med Tidemanns kunst. Han jobber i mange forskjellige medier og kan ofte jobbe opp mot grensen til det ubehagelige.
«Basement Guilt» har vernissage fredag 4. oktober kl. 18.00.
Psykiatriens grenser
«Rekonstruktion – psyket» av Anna Odell utforsker komplekse dynamikker og etiske grenser innen psykiatrisk omsorg. Nå åpner utstillingen hos Trondheim kunstmuseum.
Odell tar utgangspunkt i sin egen historie. Hovedverket er en videoinstallasjon som ser kunstneren gjenoppleve sin tid på psykiatrisk avdeling. Hun belyser også det som omtales som et «kontroversielt» forhold hun hadde med en mannlig pleier, som endte med at hun ble gravid.
Gjennom dette introspektive og provoserende arbeidet utfordrer Odell seerne til å vurdere linjene mellom profesjonell omsorg og personlig involvering.
«Rekonstruktion – psyket» åpner 5. oktober.
Tar ting videre
Ismene viser i disse dager en utstilling av ingen ringere enn Henrick Placht.
Dette er ikke Plachts første utstilling i galleriet. I 2021 hadde han en utstilling som fikk strålende mottakelse. Siden da virker det som om kunstneren har stilt ut nesten alle steder det går an å ha utstilling.
I utstillingen «Videre nordover» viser Placht nye malerier og papirarbeider. Formspråket er det vi er vant til å se fra Placht: En kombinasjon av geometriske former og farger som sammen skaper et større bilde. Uttrykket er lekent og energisk.