Er eit museum ein privat eigar?

Musea er ikkje utelukka frå statlege tilskot

Musea er ofte, men ikkje alltid, eigd eller finansiert frå stat, fylke eller kommune. Ola og Kari som eig freda hus, har i liten grad andre støtteordningar som dei kan søkje på, skriv Aase Hogfeldt-Eskevik. På bildet: Havråtunet på Osterøy.
Musea er ofte, men ikkje alltid, eigd eller finansiert frå stat, fylke eller kommune. Ola og Kari som eig freda hus, har i liten grad andre støtteordningar som dei kan søkje på, skriv Aase Hogfeldt-Eskevik. På bildet: Havråtunet på Osterøy.
Musea går glipp av millionar, skriv direktørane for Havråtunet og Noregs museumsforbund i Subjekt. Riksantikvaren meiner det er riktig å prioritere Ola og Kari som eig freda hus.
Om skribenten
Aase Hogfeldt-Eskevik er fungerande seksjonssjef for rådgiving og tilskudd hos Riksantikvaren.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om museumsstøtte.

Staten har i mange år hatt ei tilskotsordning som gjev støtte til «freda kulturminne i privat eige». Er dette ei ordning for Ola og Kari Nordmann som eig eit freda hus eller ein gard, eller er det ei ordning som landets mange museum kan få støtte frå?

Musea i Noreg vil gjerne ha tilskot frå denne ordninga, skriv direktørane for Havråtunet og Noregs museumsforbund i Subjekt.

Musea er ofte, men ikkje alltid, eigd eller finansiert frå stat, fylke eller kommune. Ola og Kari som eig freda hus, har i liten grad andre støtteordningar som dei kan søkje på. Men kven er tilskotsordninga «Freda kulturminne i privat eige» eigentleg meint for?

Det ligg eit offentleg regelverk bak, men vi må dykke ned i historia for å finne nokre svar på eit tilsynelatande enkelt, men ganske så komplisert spørsmål.

Annonse

Les også: Reagerer på metanhemmere i kraftfôr: – Et helt vanvittig eksperiment

Tilskot til musea er unntaksvis

I mange år vart tilskotet på denne ordninga styrt av bevaringsprogrammet «Freda kulturminne i privat eige». Her var privatpersonar prioritert, og musea var ikkje med i programmet.

Det er dei offentlege sektorane sjølve som skal finansiera sine eigne institusjonar og eigedommar gjennom det såkalla sektorprinsippet: Samferdselssektoren har ansvaret for kulturminne som veg og jernbane, helsesektoren for freda sjukehusbygg, og kultursektoren for musea og kulturinstitusjonar, medan kulturminne høyrer til under klima- og miljøsektoren. Så kva var det for ei endring som skjedde i 2021, som Havråtunet og museumsforbundet er opptatt av?

Jo, Klima- og miljødepartementet kom med ei forskrift som gav kulturmiljøforvaltninga eit felles regelverk for å fordele tilskot. Denne forskrifta skulle ta opp i seg eksisterande praksis på tvers av fylka, men praksis viste seg å vere svært ulik. Dei fleste fylke hadde prioritert pengar til dei private eigarane, mens i nokre fylke har musea fått tilskot unntaksvis. I berre eitt fylke, Vestland, har tilskot til musea vore vanleg praksis.

Les også: Skattelistene: Noen kunstnere tjener fett. Andre har knapt råd til maling

Riktig å prioritere Ola og Kari

Forskrifta i seg sjølve seier lite om kven som kan få, og kven som ikkje kan få tilskot. Utgangspunktet er tittelen på ordninga og formålsparagrafen i forskrifta, der det står «privat eige».

Ordlyden i forskrifta utelukkar ikkje at andre enn private kan få tilskot, men den seier at private eigarar og forvaltare skal prioriterast ved fordeling av tilskot. Altså: andre kan få tilskot, så sant dei private er blitt prioritert først. Dei fleste musea får statleg finansiering eller driftstilskot frå det offentlege. Difor er det altså ikkje slik at musea er utelukka frå statlege tilskot: Dei får tilskot, men over kulturbudsjetta hjå staten, fylkeskommunane eller kommunen.

Tilskotsordninga har mange søkjarar, og behovet for støtte er stort. I 2025 er søknadssummen langt over 300 millionar kroner, og i statsbudsjettet som skal behandlast i Stortinget, er det i overkant av 150 millionar til fordeling. Difor er prioritering naudsynt.

Det er Riksantikvaren si oppfatning at det er riktig å prioritere privatpersonar, slik det stod i statsbudsjettet for 2024: «Eit sentralt formål er å bidra til å lempe på den økonomiske byrda for privatpersonar som eig freda kulturminne». Forskrifta utelukkar altså ikkje musea, men Riksantikvaren meiner det er riktig å prioritere Ola og Kari som eig freda hus.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU