Plutselig skal alle drive med mindfulness. Det er en dårlig idé

Jeg var selv en dedikert mindfulness-entusiast i fire år. Jeg gjorde mine 45 minutter med meditasjon hver morgen, men opplevde at avstanden til de rundt meg ble større, skriver Magnus Lang-Ree. (Foto: Shutterstock NTB.)
Jeg var selv en dedikert mindfulness-entusiast i fire år. Jeg gjorde mine 45 minutter med meditasjon hver morgen, men opplevde at avstanden til de rundt meg ble større, skriver Magnus Lang-Ree. (Foto: Shutterstock NTB.)
Å suge pupp på en fremmed kultur er ingen bærekraftig løsning, skriver Magnus Lang-Ree.
Om skribenten
Magnus Lang-Ree har studert religionsvitenskap.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mange i Vesten søker til mindfulness. Det er en dårlig idé, mener innleggsforfatteren.

I Oslos gater kan man se plakater om meditasjonskurs overalt.

Enhver helseinfluenser på Youtube virker å ha noen minutter med mindfulness-meditasjon som en del av sin morgenrutine.

På helsenettsteder presenteres stadig mindfulness som anbefalt tiltak for livsstilssykdommer som påvirkes av stress (les: alle livsstilssykdommer).

Jeg mener det er noe med vår inngang til dette: Det blir bare en av mange ting vi gjør, slik at hjulene i vår stressede hverdag kan gå rundt.

Annonse

Det store problemet med mindfulness

Mindfulness hører tradisjonelt hjemme i en kontekst. Mer spesifikt buddhismen, en religion som til syvende og sist har som mål å oppløse selvet. Hvor mange på mindfulness-kurs er innforstått med det? Hvor mange har lyst på det?

Nei, vi praktiserer for å bli kvitt en stiv nakke. Vi har sett en dobbeltblindet placebokontrollert studie som viser at mindfulness reduserer stress, og er klare til å kjøre på.

Det er dette som er problematisk. Vi tar noe som hører hjemme i en kontekst, og behandler det som om det var noe isolert, uten å bry oss nevneverdig om denne konteksten.

Dette er det ene problemet. Det kan sies å være det «lille» problemet. Det «store» problemet er imidlertid hva vi møter dersom vi tar meditasjonen seriøst.

Det kan i mine øyne oppsummeres med ett ord: inkompatibilitet.

Du er født inn i en gitt kultur. Du har vokst opp med et gitt syn på verden. Et visst syn på individet. Et vestlig perspektiv, som du selv har vært marinert igjennom hele din levetid. Gjennom meditasjon holder man på med en slags avinstallering av dette. Du skal ha «en begynners sinn». Være vitne til dine reaksjoner, både positive og negative. Se det hele uten bedømmelse.

I tillegg til denne avinstalleringen av ditt opprinnelige adferdsmønster fylles du med ideer fra en østlig visdomstradisjon. Dette er nødt til å bli kræsj, all den tid du er født i Moelven og ikke i New Delhi. All den tid kollegaene, familiemedlemmer og venner ikke henter sine metafysiske antagelser fra østlige visdomstradisjoner.

Les også: Dette handler om følelsen av å bli overkjørt av en progressiv elite

Min egen reise

Jeg var selv en dedikert mindfulness-entusiast i fire år. Jeg gjorde mine 45 minutter med meditasjon hver morgen. Jeg dro på stille-retrett i Norge. Vipassana-retrett i India.

Mens jeg opplevde å ta milepæl etter milepæl, opplevde de rundt meg en større avstand. Og det ligger jo i sakens natur; jo lenger inn i den østlige materien du går, jo mer blir det innlærte fra din oppvekst borte – det som på sett og vis er oljen i samhandlingen din med resten av Norge.

Psykiateren Carl Gustav Jung (1875-1961) omtalte denne inkompatibiliteten mellom øst og vest. Til tross for at han var svært interessert i østlige visdomstradisjoner, tilnærmet han seg alltid stoffet som en tilskuer snarere enn en deltager.

I boken «Arketypene og det kollektivt ubevisste» (1959) skriver han:

«Skal vi være i stand til å ta på, som et sett med nye klær, ferdiglagde symboler som har vokst ut av fremmed jord, som er fylt med fremmed blod, kommunisert med en fremmed tunge, næret av en fremmed kultur, sammenvevd med en fremmed historie, og slik ligne tiggeren som kler seg i kongelige klær …?»

Les også: Om det er dette som er «høyere utdanning», melder jeg pass

Sy våre egne klær

Skal vi tro Jung, er vi nødt til å sy våre egne klær. Vi må forsone oss med at vi er født med et visst avtrykk. Støpt i en viss form. Selv om ingen har lyst til å si det, er denne formen vår jødisk-kristne kulturarv. Ikke i den forstand at vi alle sammen er troende, men i den forstand at 1.000 år med kristendom som statsreligion unngåelig har satt spor.

Dette kan oppfattes som et fengsel, men kan også oppfattes som spillereglene. Alan Watts, en av de mest populære formidlere av østens visdomstradisjoner i Vesten, beskriver det slik i en av sine taler:

«Og det var Jung som hjalp meg huske at jeg, i oppvekst og tradisjon, alltid var en «vestlig», og at jeg ikke kunne rømme fra min egen kulturelle betinging. Og at dette ikke var et slags fengsel, men heller kortene jeg fikk utdelt, som ens armer, bein, munn, tenner og hjerne, som alltid kan brukes til noe konstruktivt».

Utfordringen ligger i å se om man kan finne en åndelighet som tar utgangspunkt i ens kulturelle betingelse, snarere enn å rømme fra dem. Det å suge pupp på en fremmed kultur er ingen bærekraftig løsning.

Vi er nødt til å sy våre egne klær.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen