– Nå skal ethvert galleri med respekt for seg selv ha en keramiker i stallen

Lasse Fløde / Norwegian Crafts
Lasse Fløde / Norwegian Crafts
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Keramikken har måttet innfinne seg med å være i skyggen av maleriet. Men ikke lenger, plutselig har keramikk blitt hot på den norske og internasjonale kunstscenen.

Det har vært et sterkt år for keramikk i Norge. Under «Årsutstillingen», Norges største årlige begivenhet for kunsthåndverk, var tre av tre prisvinnere keramikere.

Både Henie Onstad Kunstsenter og Astrup Fearnley Museet viser i skrivende stund store utstillinger med kunstnere som blant annet arbeider med keramikk: Jeff Koons og Jumana Manna.

Og bare denne uka er to kermaikkutstillinger med i Vernissageguiden.

For noen virker kanskje ikke dette som en stor nyhet, men det er det. Det er først de siste årene at keramikk har fått fullt innpass på den norske og den internasjonale samtidskunstscenen.

Annonse

Direktør for Galleri Format, Irija Øwre, mener keramikk har fått en renessanse:

– Det har kommet et nytt fokus på det unike og håndlagede, der de ulike tradisjonelle materialene er sentrale, sier hun.

Keramiker Tulla Eleison vant den gjeveste prisen under «Årsutstillingen» for verket «Reisegods 1-4». (Kjell S. Stenmarch).

Grensen mellom kunsthåndverk og samtidskunst viskes ut

André Gali, som har ansvar for kritisk teori og publikasjoner i Norwegian Crafts, er enig med Øwre i at keramikken nå er mer synlig i samtidskunsten enn tidligere, og utdyper:

– Det er på en måte to tradisjoner her; kunsthåndverkere som har arbeidet møysommelig med å utvikle det materielle språket sitt over en årrekke, og samtidskunstnere som kanskje har oppdaget keramikken ganske nylig, og driver med det som en del av en større praksis.

Det «nye», i følge Gali, er at galleriene og visningsstedene for samtidskunst har begynt å vise keramikk. Noe han leser inn i en generell tendens:

– Overganger mellom det som tradisjonelt var kunsthåndverk og samtidskunst blir mer og mer flytende. Nå skal ethvert galleri med respekt for seg selv ha en keramiker i stallen, selv om de av og til unngår ordet keramikk, og kaller det «brent leire» istedenfor.

Skulpturen «Michael Jackson and Bubbles» av Jeff Koons anses som en de viktigste internasjonale hendelsene for å trekke keramikken inn i samtidskunsten. (Foto: Astrup Fearnley Museet).

Et eget rom

Gali peker på tre ikoniske hendelser som satt keramikken på dagsorden internasjonalt: Jeff Koons sin porselensskulptur «Michael Jackson and Bubbles» fra 1988, Turner-prisen til Greyson Perry i 2003 og Ai Weiweis «Sunflower Seeds» fra 2010.

– I norsk sammenheng tenker jeg at Steinar Haga Kristensen og utstillingen «Despair in Clay» på Kunsthall Oslo i 2012 var en gjennombruddsutstilling, forsetter han.

Videre påpeker Gali at keramikken tidligere i stor grad har hatt sitt eget rom, utenfor billedkunsten og samtidskunsten:

– Materialet har kanskje lidd litt under å være knyttet til brukskunst og kunsthåndverk, og det har kanskje vært tabuer knyttet til det – relasjonen til bruk og den hjemlige sfæren som motsetning til kunstens autonomi og alt det der – men nå er det inne i varmen.

Irija Øwre er direktør for Galleri Format. (Foto: Galleri Format).

Flere unge kunstnere jobber med keramikk

Stadig er det flere unge samtidskunstnere som beskjeftiger seg med keramikk. Øwre tror dette kan skyldes at kunstnerne ønsker å fokusere på det konkrete og utforske  materialets iboende kvaliteter:

– Mulighetene er mange og norske keramikere er spesielt kjent for å være mer eksperimentelle enn sine nordiske kolleger. Dette skaper en åpenhet i forhold til hva resultatet kan være og dermed er mulighetene mange innen dette feltet.

Gali mener at det leiren tilbyr som materiale står sentralt for den økende interessen blant kunstnere:

– Det er noen kvaliteter i leiren, hvordan den føles, hvordan den kan formes, hele den skitne prosessen, som jeg tror gir mye mening når man jobber som kunstner.

Utover dette, trekker Gali fram Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) som en sentral pådriver for at flere unge kunstnere oppdager keramikk som materiale:

– Kunsthøyskolen i Oslo har noen av verdens største ovner og satser tydelig på keramikk. For de som har vært innom skolen og plukket opp keramikken der så har nok det vært en god kombinasjon av gode verktøy og gode lærere.

Marthe Elise Stramrud er en av de unge kunstnerne som har markert seg med keramiske arbeider. (Foto: Julia Kidder).

Fra foto til leire

En av de unge kunstnerne som har markert seg tydeligst med keramikk, er Marthe Elise Stramrud, hvis nyskapende og fargesterke vaser tok årets avgangsutstilling med storm.

Stramrud forteller at det var nesten litt tilfeldig at hun oppdaget leire som materiale. Hun har grunnutdannelse som fotograf.

– Planen var egentlig at jeg skulle lage små objekter som jeg kunne bruke i fotografiene mine, men jeg ble rett og slett så begeistret for materialet at jeg raskt kastet meg rett inn i en ren skulpturell utforskning.

Hun utdyper:

– Keramikk viste seg å være et utmerket materiale å fortsette utforskningen av to og tre dimensjoner, av skulptur, objekt og persepsjon, og hvordan grensene mellom disse kan åpnes og flyttes.

Generasjons-tendens

Kunstneren tenker at hennes generasjon har et behov for å trekke seg bort fra raske bilder, nyheter og kjappe vendinger, som preger vår digitale hverdag:

– Vi har lært at tid er penger – alt skal være effektivt og «kostnadssparende». Hvis du prøver å stikke fingrene ned i den materialbaserte verden, gjennom for eksempel keramikk, vil du raskt oppdage at det er svært tilfredstillende å tillate seg å ikke være effektiv. 

Videre mener Stramrud at den konseptuelle tendensen på den norske kunstscenen er i ferd med å snu, til fordel for håndverket:

– Flere og flere bruker materialer og teknikker som har en flere tusen år lang historie, men kommenterer likevel dagsaktuelle temaer som for eksempel produksjon og konsum.

Marthe Elise Stramruds keramiske arbeider var et av høydepunktene i årets Avgangsutstilling på Kunstnernes Hus. (Verk: «316», «318», «310» & «313», 2018, keramiske skulpturer (høybrent og glasert porselen på stein- og leirgods); Foto: Marthe Elise Stramrud).

Hud og kjøtt

Øwre, Gali og Stramrud deler en felles begeistring for keramikk som materiale. Førstnevnte trekker frem at keramikk er et enormt versatilt materiale:

– Spennet i hva som lages er enormt, der publikum stadig blir presentert for nye refortolkninger av tradisjonelle objekter eller prosjekter som sprenger grensene for hva som oppfattes som keramikk.

Gali peker tilbake på at svekkingen av det nevnte tabuet for bruksgjenstander og kunsthåndverk kombinert med materialitetens tilbakekomst i kunsten, gir keramikken rom til å spille på og med historien:

– Det er noe kroppslig ved materialet, overflaten kan gi assosiasjoner til hud og motstanden i materialet til kjøtt – det er ikke uten grunn at Gud i første Mosebok former det første mennesket i leire.

Som kunstner, setter også Stramrud pris på keramikkens mange muligheter:

– Leire er jo egentlig bare finkornet plastisk jord. En form for vått støv – som kan formes til de mest utrolige ting! Det er også interessant at de fleste keramiske objekter tåler å bli tatt på, hvilket gir en helt annen og nærere opplevelse enn å betrakte et maleri på avstand.

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen