Ja til reelt mangfold

Bekymret for at offentlige penger ensretter kulturen? Vår erfaring er det motsatte

Vi kan betrygge Mikkel Dobloug med at Kulturrådet deler helt og fullt INPs ønske om kunstnerisk frihet. (Foto: Foto: Tore Kristiansen/NTB.)
Vi kan betrygge Mikkel Dobloug med at Kulturrådet deler helt og fullt INPs ønske om kunstnerisk frihet. (Foto: Foto: Tore Kristiansen/NTB.)
Mikkel Dobloug (INP) mener offentlige kulturkroner går «ensidig» til «ideologisk polariserende prosjekter». Det kunne vært interessant å høre hva han legger i det, skriver leder i Kulturrådet, Sigmund Løvåsen.
Om skribenten
Sigmund Løvåsen leder kulturrådet. Han er og forfatter.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er INP lanserte nylig sin kulturpolitikk. Her svarer Kulturrådet.

Industri- og næringspartiet (INP) vil ha større mangfold i norsk kunst- og kulturliv. Og at kunsten skal være fri. Begge deler står sentralt i Kulturrådets arbeid.

Kulturpolitisk talsperson i Industri- og næringspartiet (INP), Mikkel Dobloug, skriver i Subjekt 29. januar om partiets kulturpolitiske målsettinger. Her etterspør han blant annet en grundig revisjon av Kulturrådets fagutvalg og organisasjonsstruktur for å sikre at tilskuddsordningene fremmer reelt mangfold.

INP har programfestet at de «ønsker større overføringer til Norsk kulturråd, slik at det blir enklere for enkeltpersoner og foreninger å få tilskudd til utvikling av eksisterende prosjekter og til nytenkning». Dette er helt i tråd med det Kulturrådet arbeider for, og vi setter pris på at INP ser dette og løfter det så tydelig i sin kulturpolitikk.

Kulturrådet må i dag gi avslag til altfor mange gode søknader til prosjekter som kunne beriket og utvidet kulturtilbudet i hele landet.

Annonse

Samtidig ser det ut til at Dobloug er bekymret for at offentlige kulturkroner går «ensidig» til «ideologisk polariserende prosjekter». Det kunne vært interessant å høre hva han legger i den formuleringen.

Det er vanskelig å se at den passer som en beskrivelse på Kulturrådets tildelinger, enten det er teater for barn og voksne i bygd og by, et par hundre musikkfestivaler i ulike sjangere, et bredt utvalg bøker til alle landets folkebibliotek og noen hundre skolebibliotek, komposisjon av nyskapende musikk eller dokumentasjon og formidling av tradisjonsmusikk, små kunstforeninger i ei bygd eller større gallerier i en by, fire konserter på en bluesklubb eller sju i ei kirke.

For å nevne et lite utvalg eksempler.

Les også: Forstår ikke at Jaffery får fortsette: – Hun mener ikke noe, hun gjør ikke noe

Deler INPs ønske om kunstnerisk frihet

Kulturrådet jobber kontinuerlig for å øke bredden i det vi gir tilskudd til. Både når det gjelder geografiske, kulturelle eller økonomiske bakgrunner og ståsteder det skapes og formidles fra, og hvem som skal nås.

Vi vil at folk i Norge skal ha et bredere tilbud av kunst- og kulturopplevelser å velge mellom, uavhengig av hvor de bor.

Dobloug er bekymret for at offentlige kulturkroner er med på å ensrette den norske kulturen. Kulturrådets erfaring er det motsatte. De siste årene har vi aktivt jobbet for å fremme mangfold. Kulturrådet jobber for å løfte frem nye stemmer og uttrykk, eller kulturuttrykk som får liten plass i det offentlige ytringsrommet.

Samtidig jobber vi for å ta vare på, videreføre og formidle kunst- og kulturuttrykk med lange tradisjoner. Et reelt mangfold innebærer ikke bare å lytte etter det som er nytt, men om aktivt å gi plass til en bredde av perspektiver og ståsteder.

Hadde vi bare gitt tilskudd til de nye og marginaliserte stemmene kunne man snakket om en ensretting. Men det er det altså ikke. Et reelt mangfold handler ikke om å ekskludere, men om å utvide og berike kunst- og kulturtilbudet. Ut fra Doblougs kronikk er det uklart akkurat hva INP mener må endres i dagens kulturpolitikk for å skape et større mangfold og bredere kulturtilbud.

Hvordan tilskuddsordningene er innrettet, sammensetning av fagutvalg og hvordan søknader blir vurdert og prioritert i Kulturrådet, er ting vi aldri må slutte å diskutere. Når det gjelder en grundig revisjon av Kulturrådet, har vi vært revidert og gjennomgått en rekke ganger.

Vi ønsker all ny kunnskap om hvordan vi skjøtter vårt ansvar som forvaltere av offentlige kulturkroner velkommen. Og vi deler helt og fullt INPs ønske om kunstnerisk frihet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom