La oss bli mer som Paris!

Macron skal pusse opp Louvre for nesten 9,4 milliarder kroner. Franskmennene har skjønt det – de tør å fortsette å bruke penger på kunst og kultur, fordi det er en lønnsom investering og gir titalls millioner turister, skriver Tone Hansen. (Foto: AFP.)
Macron skal pusse opp Louvre for nesten 9,4 milliarder kroner. Franskmennene har skjønt det – de tør å fortsette å bruke penger på kunst og kultur, fordi det er en lønnsom investering og gir titalls millioner turister, skriver Tone Hansen. (Foto: AFP.)
Norge har en unik posisjon å ta som Nordens supermakt på kunst og kultur. Vi må bare lære en ting eller to av Paris, som ser på kultur som en investering, skriver Tone Hansen.
Om skribenten
Tone Hansen er direktør på Munchmuseet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Hvordan kan Norge bli en kulturell supermakt?

En rekke nye offentlige og private institusjoner i hele Norge har skapt en langt større interesse for kultur og kunstopplevelser i befolkningen. Denne superinfrastrukturen gir oss en mulighet til å ta en posisjon som en urban destinasjon der kunst og kultur sees på som en verdifull investering med avkastning på mange områder.

Og hvorfor snakker vi da om Paris? Jo, den franske presidenten, Emmanuel Macron, har støttet et forslag om å pusse opp landets kulturelle nasjonalskatt: Louvre. Pris? 800 millioner euro, nesten 9,4 milliarder kroner.

For mens vi i Norge enten krangler om å ta pengene fra kunst- og kultur og gi til breddeidretten, at kulturministeren etterlyses i offentligheten eller hva slags utgiftspost Nationaltheatret er, satser andre land på myk makt: Kultur.

Les også: Disse vil bli samlingsdirektør på Munchmuseet

Annonse

Gir avkastning

Når president Macron melder at regjeringen skal bruke 800 millioner euro på Louvre, er det fordi de ser på det som en investering.

Og investering i kultur gir avkastning: Den urbane turiststrømmen øker, og byene våre blir mer attraktive reisemål. I 2024 slo Oslo alle rekorder for antall hotellovernattinger, og internasjonale medier omtaler hovedstaden som en kul kulturdestinasjon.

Turistene er ikke lenger «bare» ute etter flotte fjorder og fantastisk nordlys, de vil ha opplevelser også i byene våre. Interessen for kunst avspeiler seg også i økte besøkstall for museene, både Munch og Nasjonalmuseet kan vise til rekordsommer i fjor og Munch hadde i tillegg en all time high desember.

Kulturstøtten er også tydelig i befolkningen: Sju av ti nordmenn mener vi skal beholde eller øke offentlig støtte til kunst og kultur – særlig unge synes dette er viktig, kan Kulturdirektoratet fortelle oss. Da har folk flest kanskje skjønt noe den politiske debatten ofte ikke virker å ha forstått: La oss investere i noe som gir klingende mynt i kommune-, stats- og næringslivskassene. Og som i tillegg gir verdifullt påfyll intellektuelt.

Les også: Kunstnere i ordkrig om «helt syk» avgift. Nå kan de overbevise Stortinget

Franskmennene har skjønt det

Kunst og kultur skaper kreativitet, unike opplevelser og engasjement. Forskning viser og at barn som opplever kunst, utvikler bedre kritisk tenking. Foreldre setter trolig pris på det, i disse Tiktok-tider der kritikken hagler rundt en nærmest total pasifisering av barna fra teknologigiganter med evig av milliarder i ryggen.

Da kan vi skilte med digital detox, positiv utvikling av barn og voksnes hjerner samt ren verdiskaping. Et skikkelig kinderegg av en investering. Og det er dét franskmennene har skjønt, for bare se på Paris. De tør å fortsette å bruke penger på kunst og kultur, fordi det er en lønnsom investering og gir titalls millioner turister.

Franskmennene har skjønt det, mens Norge har – tross ålreite kulturbudsjetter fra lavmælte kulturpolitikere – litt å lære: Kunst og kultur er ikke utgifter, det er investeringer med stor effekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker