Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpninger

Uke 8
På bildet: Heidi Øiseths monumentale arbeider. (Foto: Presse).

Fire nye scener i et dukkehjem

For en fest!

Fra 20. februar er Kunstnerforbundet et fullspekket dukkehjem – innredet med mer enn nok for den utstillingssultne byvandreren. Hele fire kunstnere har åpning samme dag.

I dukkehjemmets stue, overlyshallen, henger Heidi Øiseths store veggarbeider. Å kategorisere det kun som tekstilkunst, strekker ikke til. Mer nærliggende er det kanskje å kalle det for en kollasj av tegninger og overlappende, håndsydde tekstiler med en nydelig slitasje-patina.

Naborommet er dandert med hele 14.000 blå lysveker, ment å forestille Gazas kystlinje. Kunstneren bak verket, Serina Erfjord, ble verdig tildelt Arve Hovigs minnestipendium på Høstutstillingen i fjor, med verket «Whoever». Et prakteksempel på hennes evne til å uanstrengt la komplekse temaer utspille seg hos tilskueren. Mon tro hun klarer å slå til like sterkt denne gang.

Mona Orstad Hansens tidligere kontrollerte malerier, begrenses nå av ubestemmelige rammer. Det er innad disse rammene hun tar seg friheten til å utforske flatene med en til to farger. I overetasjen byr Benjamin Slotterøy på maritime håndverkstradisjoner som står i fare for å forsvinne og opplevelsen som skeiv i ett heteronormativt oppvekstmiljø på Hegeland.

Dukkehuset Kunstnerforbundet åpner 20. februar 18.00.

Fargebombe i Kristen Wagles kollasjer. (Foto: Presse).

Lenge siden sist

Daft punkt splittet lag, Oasisbrødrene fikk nok av hverandres krangling og den ikoniske kunstnerduoen Løvaas og Wagle avsluttet sitt mangeårige samarbeid i 2018. Etter en lang pause og en del utsmykningsarbeider, inntar den ene av de to, Kirsten Wagle, Soft galleri på egen hånd, med et tilsynelatende selvsikkert håndverk. Klarer hun i motsetning Daft Punkt og Oasis å gjenoppta en solokarriere av samme kaliber som før? Det tror vi.

Bildene vi har sett byr på en umiddelbar og fengslende estetisk lyst. Her går det i antropomofre, plantelignende komposisjoner og fargesprikende mønstringer i tekstile kollasjer. Så skulle du være lei av vinterens gråtoner, ligger det en nærmest sanselig godtepose av en utstilling, knappe kvartaler unna Akershus festning.

Utstillingen åpner torsdag 20. februar 18.00 – 20.00

Dramatiske bilder på Atelier Nord. (Foto: Presse).

På talefot med en dam

Denne utstillingshelgen tilbyr vernissager både torsdag, fredag og lørdag. Var det ikke mettende nok, vises det førstkommende søndag en toårig visuell utforskning av en dam på Atelier Nord. Kanskje et av Oslos viktigste visningsrom for mediekunst.

Inger Lise Hansens videoinstallasjon viser et møysommelig utvalg detaljer av Kykkelsrud-demningen i Glomma. Ved å dedikere så mye tid til en ellers oversett ressurs-utvinner, viser dokumentasjonen et sensibelt bygg som består tidens tann gjennom både tørke og flom. I utgangspunktet kan denne utstillingen virke skremmende ekskluderende, men vi får inntrykket av at alt er tilrettelagt for et personlig møte med et av våre mange kraftverk.

Ta deg en dukkert i Glomma på Atelier Nord den 23. februar 18:00

På bildet: MA avgangstudent, Isak Ree Torgersen (Foto: Presse).

Kulturfest på Khio

Andre pulje med masterstudenter fra Kunstakademiet viser nå sine avsluttende prosjekter rundt om i byen, noen i skolens visningsrom og andre på gallerier. Åpningene preges ofte av senkede skuldre takket være et vel overstått stykke arbeid, samtidig som det alltid er spennende å se resultatet av en totalt femårig utdanning. Det blir det god stemning av!

Hele fem stykker åpner på fredag 21. februar:

Thyra Dragseth, “oh mother a face in the floor mother oh” på Galleri K4, fra 19.00 – 21.00

Isak Ree Torgersen, “Hermes Portefil presents: Hot Club – Le Mort de la Hauteur, Sonata in D Moll» i Seilduken 1, fra 19.00

Åsa Bave, “Bakgrunden omsluter” i hennes atelier ovenfor Seilduken 1, KHiO, fra 17.00 – 20.00

Mohamed Jabaly, “My tent is not a shelter”, i Kunsthøgskolens resepsjon, fra 18.00

Carmel Alabbasi, “From Suspended Mourning to Spectral Grief”, i resepsjonsgalleriet til venstre for resepsjonen, 18.00

David Noro åpner på mandag den 24. februar 18.00 – 20.00 med “Record of a Sneeze” på Billedkunstnerne i Oslo.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo