– Trist

Oscar til norsk-palestinsk dokumentar. Israels kulturminister ser rødt

Palestinske Hamdan Balal (t.v.) og israelske Rachel Szor, to av regissørene bak «No Other Land» tar imot Oscar for beste dokumentar søndag. (Foto: John Locher/AP/NTB.)
Palestinske Hamdan Balal (t.v.) og israelske Rachel Szor, to av regissørene bak «No Other Land» tar imot Oscar for beste dokumentar søndag. (Foto: John Locher/AP/NTB.)
Israels kulturminister Miki Zohar uttrykker stor misnøye med at den norsk-palestinske filmen «No Other Land» ble tildelt Oscar for beste dokumentar.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den norsk-palestinske filmen «No Other Land» vant Oscars. Israels kulturminister er opprørt.

Israels kulturminister er opprørt over at «No Other Land» fikk Oscar.

Zohar kaller tildelingen for «et trist øyeblikk i filmindustriens historie». Han mener filmen skaper et feilaktig bilde av Israel i stedet for å vise «kompleksiteten i den israelske virkeligheten».

– Ytringsfrihet er en viktig verdi, men å gjøre ærekrenkelser av Israel til et verktøy for internasjonal markedsføring er ikke kunst, det er sabotasje mot staten Israel, spesielt i kjølvannet av 7. oktober-massakren og den pågående krigen, skriver Zohar i et innlegg på X mandag.

Zohar tilhører en regjering som støtter israelske bosetteres rett til å bygge stadig flere boliger på den okkuperte Vestbredden. Han har tidligere blitt kritisert for å ha uttalt at «jøder er en særskilt rase».

Annonse

«No Other Land» har fire regissører, to israelske og to palestinske, og er en samproduksjon mellom norske Antipode Films og palestinske Yabayay Media. Den handler om palestinske landsbyboere på Vestbredden og deres forsøk på å beholde hjem og jordområder som israelske myndigheter og bosettere tar kontroll over.

«No Other Land» har fått Oscar for beste dokumentar. Det kan gjøre at den kan skape håp og konkret forandring i verden, tror produsentene.

«No Other Land» skildrer livet i landsbyen Masafer Yatta på Vestbredden, der flere generasjoner har kjempet mot den israelske okkupasjonsmakten, samt vennskapet mellom to av filmskapere – en palestiner, en israeler.

Produsentene Bård Kjøge Rønning og Fabien Greenberg i Antipode Films var til stede under utdelingen i Los Angeles søndag.

– Dette er enormt stort og viktig for filmen og regissørene, og selvsagt også for oss. Budskapet til filmen vil få enda større eksponering og nedslag, og forhåpentligvis skape håp og konkret forandring i verden, sier de to i en uttalelse til NTB.

Les også: En Oscar-nominert musikal om en trans-gangster? Den kunne vært så mye bedre

– Grufull virkelighet

– For rundt to måneder siden ble jeg far. Mitt håp for datteren min er at hun skal slippe å leve det samme livet som jeg gjør nå, sa Basel Adra i takketalen – og viste til situasjonen i hjembyen på den okkuperte Vestbredden.

– «No Other Land» viser den grufulle virkeligheten som vi har vært gjennom i tiår, fortsatte han.

– Vi laget denne filmen – palestinere og israelere – for sammen er stemmene våre sterkere, sa kollega Yuval Abraham.

Brady Corbet og kona Mona Fastvold i det de ankom Oscar-utdelingen. (Foto: Jae C. Hong/AP/NTB.)
Brady Corbet og kona Mona Fastvold idet de ankom Oscar-utdelingen. (Foto: Jae C. Hong/AP/NTB.)

Israelske og palestinske

Israelske Rachel Szor og Hamdan Ballal er filmens to andre regissører.

Abraham ba om at ødeleggelsen av Gazastripen må få en slutt – og at resten av gislene fra Hamas-angrepet 7. oktober 2023 må løslates.

– Det finnes en annen vei, en politisk løsning. Uten etnisk overherredømme, med nasjonsrettigheter for begge våre folk. Og jeg må si mens jeg er her, utenrikspolitikken bidrar til å sperre den veien, sa han – med henvisning til USAs-styresmakter, og til kraftig applaus fra salen.

Kulturministeren: Inne i en gullalder

– At Antipode Films har vunnet Oscar som samprodusent på «No Other Land» er helt fantastisk, sier kulturminister Lubna Jaffery (Ap).

Den norsk-palestinske filmen vant prisen for beste dokumentar under utdelingen natt til mandag norsk tid.

– Dette er både inspirerende og gledelig, og nok et tegn på at norsk film åpenbart er inne i en gullalder. Gratulerer til Antipode, sier kulturministeren i en melding til NTB.

NFI: Viser kraften i dokumentar

– En palestinsk-norsk dokumentarfilm er nå kåret til filmverdenens beste, og det på tross av at de har laget en film med begrenset tilgang på ressurser, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt (NFI), i en uttalelse sendt til NTB.

– Denne historiske prisen viser virkelig kraften i dokumentarfilmen – og ikke minst hva det betyr å ha viljen til å fortelle en viktig historie om vennskap på tvers av tradisjonelle konfliktlinjer. Det er en enorm seier for de palestinske, israelske og norske filmskaperne, fortsetter NFI-direktøren.

Mangler distributør i USA

Filmen har allerede mottatt en rekke internasjonale priser, inkludert beste dokumentar under filmfestivalen i Berlin i 2024 og beste dokumentar under European Film Awards. Den var også nominert til Bafta-prisen for beste dokumentar.

Filmen har til nå fått distribusjon i 24 land – dog ikke i USA.

I kategorien for beste dokumentar konkurrerte den mot «Porcelain War,» «Sugarcane,» «Black Box Diaries» og «Soundtrack to a Coup d’État.»

«Anora» ble storvinner

«Anora» er kåret til beste film under Oscar-showet. I tillegg tok filmen fire andre priser, blant annet for beste regi – til Sean Baker.

For sin innsats i filmen vant Mikaela Madison prisen for beste kvinnelige hovedrolle. Hun spiller en sexarbeider i New York som møter sønnen til en velstående russisk oligark, og de to gifter seg spontant.

Sean Baker har selv klippet filmen, og han ble belønnet med en Oscar-pris for dette. I tillegg vant «Anora» for beste originalmanus – også det står Baker for.

Ingen norsk manuspris

Dermed nådde ikke «The Brutalist» opp i manuskategorien. Norske Mona Fastvold står bak manuset sammen med ektemannen Brady Corbet. Filmen er regissert av Corbet.

Den hadde i alt ti Oscar-nominasjoner. Den endte opp med tre – for beste foto, beste musikk og ikke minst for beste mannlige hovedrolle til Adrien Brody. Han tok med det sin andre pris. Den forrige var for «Pianisten» fra 2002.

Brody takket både Fastvold og Corbet.

– Brady og Mona, for hva dere har gjort for uavhengig film, og for deres vidunderlige livsmot. Og for å ha gitt meg rom til å eksistere av denne triumfen av et verk, sa han i takketalen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen