Elevene er for mye på skjerm i skolen. La dem heller strikke

La oss gjeninnføre aktiviteter som kunststrikk i undervisningen. Det kan fremme en mer håndgripelig forståelse av fag som matematikk, skriver Elle Nora Løken (Foto: Kyrre Lien/NTB.)
La oss gjeninnføre aktiviteter som kunststrikk i undervisningen. Det kan fremme en mer håndgripelig forståelse av fag som matematikk, skriver Elle Nora Løken (Foto: Kyrre Lien/NTB.)
Vi trenger en mer praktisk skole. Hvorfor ikke starte med strikking, spør Elle Nora Løken.
Om skribenten
Elle Nora Løken er lærerstudent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Forslag om en mer praktisk og strikkeglad skole.

I en tid der digitalisering preger hverdagen vår, har norske myndigheter begynt å stille spørsmål ved den omfattende skjermbruken i skolen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) har uttrykt bekymring over elevenes skjermtid og understreket behovet for å redusere forstyrrende elementer i klasserommet.

Samtidig har regjeringen lansert initiativer for å gjøre skolen mer praktisk og variert, med mål om å øke elevenes motivasjon og læringsutbytte.

Denne utviklingen åpner for en viktig debatt: Hvordan kan vi balansere bruken av teknologi med behovet for praktiske læringsmetoder? Er det på tide å gjeninnføre aktiviteter som kunststrikk i undervisningen for å fremme en mer håndgripelig forståelse av fag som matematikk?

Annonse

Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum

Fra skjerm til strikk

Ved å integrere kunstneriske aktiviteter som strikking i matematikkundervisningen kan elever oppleve matematiske konsepter som mønstre, symmetri og geometri på en konkret måte.

Dette kan ikke bare øke forståelsen, men også gjøre læringen mer engasjerende. Som Rudolf Steiner uttrykte det: «I dag er det bare noen få som forstår hvor mye det å kunne strikke kan bidra til sunn tenkning og sunn logikk».

Videre fremhever forskning at tverrfaglige tilnærminger, der praktiske og estetiske fag kombineres med teoretiske, kan fremme kreativitet og kritisk tenkning. Dette støttes av regjeringens stortingsmelding om en mer praktisk skole, som understreker viktigheten av å integrere praktiske undervisningsmetoder for å øke elevenes motivasjon og læringsutbytte.

Det er derfor essensielt at vi revurderer den nåværende vektleggingen av digital teknologi i skolen og utforsker hvordan praktiske aktiviteter kan integreres i undervisningen. Dette vil ikke bare gi en mer variert læringsopplevelse, men også forberede elevene på en verden der kreativitet og praktiske ferdigheter verdsettes høyt.

La oss derfor ta skrittet fra skjerm til strikk og skape en skolehverdag der praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap går hånd i hånd.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)