Følg pengene

Ulovlig reklame eller godhjertet folkeopplysning? Novo nordisk beveger seg i gråsonen

Kampanjen «Vektuka» har nådd bredt gjennom kinoreklamer, annonser i sosiale medier og plakater på T-banen. Reklame for reseptbelagte legemidler er forbudt i Norge, men ingen legemidler nevnes ved navn noe sted i kampanjen fra Novo nordisk, produsenten av Ozempic og Wegovy. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Kampanjen «Vektuka» har nådd bredt gjennom kinoreklamer, annonser i sosiale medier og plakater på T-banen. Reklame for reseptbelagte legemidler er forbudt i Norge, men ingen legemidler nevnes ved navn noe sted i kampanjen fra Novo nordisk, produsenten av Ozempic og Wegovy. (Foto: Lise Åserud/NTB.)
Når en slankesprøyteprodusent kjører en millionkampanje under påskudd av å bekjempe vektstigma, bør alarmklokkene ringe, skriver Marianne Sæbø.
Om skribenten
Marianne Sæbø er skribent og samfunnsdebattant.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Marianne Sæbø kritiserer en «bevissthetskampanje» fra Novo nordisk.

Nordmenn har de siste ukene blitt møtt av en stor reklamekampanje fra den danske legemiddelgiganten Novo nordisk, produsenten bak Ozempic og slankesprøyten Wegovy.

Kampanjen, kalt «Vektuka», har nådd bredt gjennom kinoreklamer, annonser i sosiale medier og plakater på hovedstadens T-banestasjoner.

Novos budskap er like enkelt som det er genialt: Vi må få slutt på skam og stigma knyttet til overvekt og fedme.

Løsningen, ifølge Wegovy-produsenten? Vi må tørre å snakke mer om vekt. Da blir det enklere å få hjelp.

Annonse

Novo minner vennlig om at fastlegen er et godt sted å starte, og på kampanjesiden snakkomvekt.no har de hensynsfullt plassert en «Book legetime»-knapp som fører deg rett til timebestilling på helsenorge.no.

Reklame for reseptbelagte legemidler er forbudt i Norge. Derfor nevnes heller ikke legemidler ved navn noe sted.

Det er imidlertid lett å forstå hvorfor en legemiddelprodusent vil dytte flere av oss inn på legekontoret for å snakke om vekt.

Les også: Ny moralsk plikt lansert: Spre flått som gjør deg allergisk mot kjøtt

Budskap med bismak

Novo er en kommersiell aktør som svarer til sine aksjonærer. «Vektuka» er først og fremst business, ikke holdningsskapende arbeid.

Det handler mindre om å bekjempe stigma og mer om å sikre markedsandeler i et stadig mer presset marked for fedmemedikamenter. Og i Norge betyr det som regel at folk må ta en tur til fastlegen først.

Novo er legemiddelgiganten som har fått nær 150.000 nordmenn til å betale opptil 36.000 kroner i året for slankesprøyten Wegovy. Denne medisinen omsatte i 2024 for nesten 2 milliarder i Norge.

I et land med et offentlig finansiert helsevesen som Norge er blå resept enhver legemiddelprodusents våte drøm. Så langt har folk måttet betale medisinen av egen lomme, men Novo håper myndighetene snart vil ta en større del av regningen.

På den måten fungerer også «Vektuka» som ypperlig oppvarming til den dagen staten åpner lommeboken, ved å bygge positive assosiasjoner til en allerede sterk merkevare.

For meg som i en årrekke har fulgt legemiddelindustriens påvirkning av ordskiftet om overvekt og fedme, er det lett å se at «Vektuka» følger et kjent mønster.

Novo er mesterlige markedsførere. De vet hva de gjør, og har brukt vektstigma som markedsføringstriks i kampanjer verden over siden lenge før Ozempic var et ord på alles lepper.

Les også: Ordet «pandemi» burde ikke gitt legemiddelindustrien immunitet

Novo Nordisk sine kontorer i Bagsvaerd, Danmark. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/AP.)
Novo Nordisk sine kontorer i Bagsvaerd, Danmark. (Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/AP.)

Gråsonenes mester

Mønsteret er det samme internasjonalt: Kampanjer lanseres under dekke av å bekjempe vektstigma, mens kritikere peker på de åpenbare kommersielle motivene bak.

Selskapet har tidligere blitt kritisert for denne praksisen, blant annet i Danmark hvor de tidligere i år kjørte kampanjen «Kast fordommene».

I Spania ble Novos reklamestunt «Fedme uten filter» nylig trukket fra markedet etter kritikk fra helsedepartementet.

«Det er allment kjent at hvis Novo nordisk snakker om fedme, så snakker de egentlig om Ozempic», sa helseminister Javier Padilla til Euronews den gangen, og kalte Novos intensjoner «veldig åpenbare».

Den spanske helseministeren pekte på kjerneproblemet: Legemiddelselskapet driver både med å skape bevissthet om «sykdommen» fedme, og tjener samtidig penger på å selge en medisin for å behandle den.

Som nettavisen Euractiv nylig skrev, illustrerer Novos kommunikasjonsstrategi hvor tynn linjen er mellom folkeopplysning og ulovlig reklame. Det er nettopp i denne regulatoriske gråsonen deres norske kampanje også beveger seg.

Det er heller ikke første gang Novo står bak slike kampanjer her hjemme.

I 2023 finansierte selskapet fotoutstillingen «Skyggen av oss» Rådhusplassen i Oslo, et fremstøt de kalte en «holdningskampanje» for å vise hvordan det er å leve med overvekt i Norge.

Direktoratet for medisinske produkter uttalte at det var første gang de hadde sett en slik kampanje fra legemiddelindustrien, og understreket at reklame er forbudt, også når den fremstår som informasjon eller holdningspåvirkning.

Les også: Brukte forskning sponset av legemiddelindustrien til å fremsnakke slankemedisin

Kommunikasjonssjef i Novo nordisk Norge, Tor Egil Frostelid, presiserer at Novo nordisk ikke driver med «reklame». (Foto: Lasse Moe/Novo nordisk.)

Følg pengene

I 2023 forsvarte Novos pressesjef, Tor Frostelid, fotoutstillingen på Rådhusplassen med at den var å anse som helse- og sykdomsinformasjon, ikke reklame.

Det er nærliggende å tro at samme resonnement ligger til grunn for årets kampanje.

De nye slankemedisinene omtales ofte som en revolusjon. Men like sant er det at Novo har hatt en bevisst strategi for å få oss dit vi er i dag: Til et sted der knapt noen, hverken media eller folk flest, stiller kritiske spørsmål ved premissene legemiddelindustrien legger til grunn for samtalen om fedme.

«Vektuka» er snart et tilbakelagt kapittel. Men ringer alarmklokkene hos folk flest – og hos myndighetene? Det gjenstår å se. Direktoratet for medisinske produkter er tipset om kampanjen.

«Snakk om vekt», sier Novo. Men vi bør heller snakke om hvorfor en dansk legemiddelgigant bruker millioner på å forme våre samtaler om fedme.

Svaret er enkelt: Fordi det lønner seg.

Svar fra Novo nordisk, ved direktør for samfunns- og myndighetskontakt, Tor Frostelid: Vi deltar i samfunnsdebatten for å skape informert diskusjon om de sykdomsområdene vi arbeider med. Det er et stort behov for økt forståelse og kunnskap om det å leve med overvekt og fedme. Det antydes at vi beveger oss i en gråsone, og det mener vi er feil. Vi forholder oss til det til enhver tid gjeldende regelverk og myndighetenes veiledere for hva vi kan formidle og til hvem. Vi ønsker å bidra til en mer opplyst samtale om temaet, og ønsker velkommen en større debatt hvor flere aktører deltar i å sette lys på denne utfordringen.

Les også: Anbefaler fedmemedisiner til barn. Flere av forskerne har bånd til legemiddelindustrien

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen