De beste filmene fra Afrika, Asia og Latin-Amerika

Seks solide filmtips til Film fra Sør

Årets program byr blant annet på den brasilianske actionthrilleren «The Secret Agent», som var mestvinnende film under årets Cannes-festival. Wagner Moura (kjent fra Narcos) vant prisen for beste skuespiller. (Foto: Film fra Sør.)
Årets program byr blant annet på den brasilianske actionthrilleren «The Secret Agent», som var mestvinnende film under årets Cannes-festival. Wagner Moura (kjent fra Narcos) vant prisen for beste skuespiller. (Foto: Film fra Sør.)
Hovedstadens eldste og mest internasjonale filmfestival er tilbake. Film fra Sør arrangeres fra 6. til 16. november.
Saken er Filmfestivalen Film fra Sør avholdes i Oslo fra 6.–16. november 2025. Her er seks anbefalte filmer fra programmet.

Film fra Sør er verden som kommer til Oslo. Årets festival har et rikholdig program med over 100 filmer fra over 40 land. I tillegg blir det spennende regissørmøter, debatter og arrangementer.

Programmet rommer både store festivalfavoritter og uventede oppdagelser. Publikum kan blant annet se frem til Gullpalme-vinneren «Bare et uhell» av den iranske mesteren Jafar Panahi og den brasilianske thrilleren «The Secret Agent» med Wagner Moura (kjent fra Narcos) i hovedrollen.

Det blir japansk filmhelg på Cinemateket og koreansk kulturdag på Vega Scene.

Det blir også premiere på «North South Man Woman», regissert av Morten Traavik og Sun Kim, om nordkoreanske avhoppere og deres møter med sørkoreanske menn. To av visningene etterfølges av regissørsamtale med Morten Traavik.

Annonse

Hele programmet for den 35. utgaven av Film fra Sør er nå publisert og teller hele 103 filmer. Billettsalget er allerede godt i gang, så vær rask!

Vet du ikke helt hvor du skal begynne? Her er seks utvalgte filmer vi anbefaler:

Happyend (Foto: Film fra Sør.)
«Happyend». Japan, USA, Singapore, Storbritannia, 2024. Regi: Neo Sora. (Foto: Film fra Sør.)

1 «Happyend»

Kou og familien hans har bodd i Japan i flere generasjoner, men har koreansk opphav. Når staten innfører en ny ansiktsgjenkjenningsteknologi, blir Kou stemplet som en outsider. I et samfunn der myndighetene overvåker hver minste bevegelse og minoriteter systematisk marginaliseres, skyves han ut i samfunnets ytterkant – og inn i et voksende nettverk av ungdommer som nekter å godta undertrykkelsen.

Regissør Neo Sora (sønn av den legendariske filmkomponisten Ryuichi Sakamoto!) har med «Happyend» skapt en visuelt slående og tematisk sterk film om rasisme, tilhørighet og et ungdommelig opprør mot et system som vil kontrollere alt.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Happyend» her.

Kill the Jockey (Foto: Film fra Sør.)
«Kill the Jockey». Argentina, 2024. Regi: Luis Ortega. (Foto: Film fra Sør.)

2 «Kill the Jockey»

Remo Manfredini er en legendarisk veddeløps-jockey. Problemet er at han er dypt rusavhengig og selvdestruktiv. Han klarer ikke lenger å jobbe uten å ruse seg, og gradvis mister han kontrollen over sitt eget liv til gangsterbossen Sirena. Samtidig er hans jockey-kollega Abril blitt gravid…

«Kill the Jockey» er et lekent, sexy og visuelt slående drama med høyt tempo. Filmen tar oss med til Buenos Aires’ underverden på en måte du garantert ikke har sett tidligere!

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Kill the Jockey» her.

Hot Spring Shark Attack (Foto: Film fra Sør.)
«Hotspring Sharkattack». Japan, 2024. Regi: Morihito Inoue. (Foto: Film fra Sør.)

3 «Hotspring Sharkattack»

En serie bisarre forsvinningssaker og brutale dødsfall spores til en forhistorisk haiart som beveger seg gjennom rørsystemet i den lille spa- og feriebyen Atsumi. Det er opp til en kynisk og trigger-happy politimester, en stormannsgal borgermester og en talentfull marinbiolog å løse småbyens haiproblem.

Dette er definitivt årets WTF-film: en herlig miks av sjangerklisjéer, bevisst dårlig dataanimasjon og praktiske effekter på lavbudsjett. Den er delvis en parodi på haifilmer, delvis trashy og kaotisk skrekk, men fortalt med uimotståelig sjarm. Filmen vant publikumsprisen på Tokyo International Shark Film Festival.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Hotspring Sharkattack» her.

Everest Dark (Foto: Film fra Sør.)
«Everest Dark». Canada, Nepal, 2025. Regi: Jereme Watt. (Foto: Film fra Sør.)

4 «Everest Dark»

Ekstrem fjellklatring er i vinden for tiden: En av høstens store kinosuksesser er den norske klatredokumentaren «Trango».

Enten du har sett «Trango» eller ikke, burde du se «Everest Dark». Her får vi et annet perspektiv, nemlig fra den legendariske sherpaen Mingma Tsiri. Han bestemmer seg for å ta en siste tur opp på verdens høyeste fjell, Mount Everest, for å hente ut omkomne og hedre fjellet, naturen og menneskelivet. Fra kinosalen får vi bli med på en naturskjønn og beundringsverdig, men farefull og episk siste ekspedisjon inn i det lunefulle fjellmassivet.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Everest Dark» her.

A Poet (Foto: Film fra Sør.)
«A Poet». Colombia, Tyskland, Sverige, 2025. Regi: Simón Mesa Soto. (Foto: Film fra Sør.)

5 «A Poet»

Oscar Restrepos livslange besettelse av poesi har ikke brakt ham ære. Tvert imot har han med alderen falt inn i klisjeen om den mislykkede kunstneren, boende hos moren sin, med et liv preget av psykisk ustabilitet, misbruk, depresjon og arbeidsledighet. Motvillig tar han en jobb som lærer på en barneskole. Der møter han en av skolens elever – en tenåringsjente fra enkle kår – og hjelper henne med å utvikle sitt eget poetiske talent.

«A Poet» er en absurd fabel om forsøket på å leve et kunstnerisk liv. Den svarte komedien hadde verdenspremiere på årets Cannes-festival, der den vant juryprisen i Un Certain Regards-seksjonen. Den er også Colombias offisielle kandidat til beste internasjonale film under neste Oscar-prisutdeling.

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «A Poet» her.

Left-Handed Girl (Foto: Film fra Sør.)
«Left-Handed Girl». Taiwan, USA, Storbritannia, Frankrike, 2025. Regi: Shih-Ching Tsou. (Foto: Film fra Sør.)

6 «Left-Handed Girl»

Lille I-Jing flytter til storbyen Taipei sammen med storesøsteren og moren. Moren åpner en liten matbod på et av byens mange nattmarked, storesøsteren får jobb på en luguber kiosk, og ingen av delene går særlig bra. I-Jing er for det meste overlatt til seg selv, eller plassert hos sine gammeldagse besteforeldre, som mener det at hun er venstrehendt betyr at hun er forhekset av djevelen.

«Left-Handed Girl» er et rørende og visuelt slående familieportrett satt til Taipeis yrende og eksotiske natteliv. Filmen er regissert av Shih-Ching Tsou, som kanskje er mest kjent som produsent for mange av den amerikanske filmskaperen Sean Bakers filmer, inkludert «Tangerine» (2015), «The Florida Project» (2017) og «Red Rocket» (2021).

Les mer, se trailer og kjøp billetter til «Left-Handed Girl» her.

Om Film fra Sør

Hovedstadens mest internasjonale filmfestival arrangeres i år for 35. gang.

Fra 6. til 16. november fylles Vega Scene, Cinemateket i Oslo, Klingenberg og Vika kino med filmer fra Afrika, Asia og Latin-Amerika – regioner som sjelden får plassen de fortjener i norsk filmoffentlighet.

Film fra Sør har i 35 år latt verden komme til Oslo – med snåle, gripende, rystende og lattervekkende historier som treffer publikum midt i magen og åpner hjerter.

Festivalen byr på det nyeste og beste fra sør, og skaper et møtepunkt mellom mennesker, kulturer og perspektiver.

I tillegg til festivalens hovedkinoer, blir det også spesialvisninger på Cosmopolite Scene, Nordic Black Theatre, Nasjonalmuseet og utenfor Deichman Bjørvika.

filmfrasor.no finner du alt du trenger: filmomtaler, informasjon om visningstider, gjester og arrangementer, samt billetter til alle visninger. Du kan også sette opp ditt personlige filmprogram, med full oversikt over alt du ønsker å få med deg.

Les også: Gratis billetter til «An Ode to the Missing» på Cosmopolite Scene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof