Vernissageguiden

Nok en bra uke for hovedstadens kunstentusiaster

Christian Øen/Astrup Fearnley Museet
Christian Øen/Astrup Fearnley Museet
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Skulpturelle uttrykk står i fokus i Oslo denne uka. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av.

Bergen? Se hit

Fikk du med deg The Simpsons forrige uke? Episoden var i alle fall på hele den internasjonale både kunst- og motescenens lepper.

Simpsons-familien tok nemlig turen til kunstinstallasjonen «Prada Marfa» i Texas; en skulptur som ligner en virkelig Prada-butikk, skapt av den dansk-norske kunstnerduoen Elmgreen og Dragset. Verket ble laget i 2005 som kritikk mot forbrukersamfunnet og luksuriøs merkevarebygging.

På sin egen Facebook-vegg skriver Michael Elmgreen følgende: «I 2005 hadde vi en liten åpning [av verket] med under 50 personer. I 2019 nådde Prada Marfa The Simpsons, ha ha.»

Annonse

Her i Norge strides det (igjen!) rundt «dødshuset» til Bjarne Melgaard. Etter at Bærum kommune meldte seg på banen, og Henie Onstad Kunstsenter-direktør Tone Hansen ønsket kunstnerboligen til Høvikodden, har kritikken begynt å hagle. Hvor huset ender, vil tiden vise. Eller kanskje bare ikke.

Det vi vet med sikkerhet, er at denne uken byr på mange spennende kunstopplevelser. Astrup Fearnley Museet åpner sin første store utstilling i år, og Atelier Nord inviterer til både utstillingsåpning og konsert. Dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av:

Et av Fredrik Söderbergs akvarellmalerier. Hvordan kan en tegning oppleves så monumental? (Foto: Galleri Riis)

Dobbelutstilling på Galleri Riis

(Arbins gate 7, åpning torsdag 24. januar kl. 17.00)

På Galleri Riis kan du oppleve to separatutstillinger denne uka:

Fredrik Söderberg er kjent for sine monumentale tegninger og akvarellmalerier. Han jobber både figurativt (hvor han refererer til kunsthistorien, filosofi og litteratur) og abstrakt (hvor han fokuserer på åndelighet og eksistensielle spørsmål.) I utstillingen «I Stepped into an Avalanche, It Covered up My Soul» får vi se noen helt nye verk i oljemaling.

Les mer HER.

I galleriets anneks kan vi oppleve helt nye skulpturer av Marie Buskov. Dette blir den første utstillingen på Galleri Riis for den Oslo-baserte kunstneren. Buskov jobber gjerne stedsspesifikt, og er opptatt å bruke rommet aktivt. I utstilling «This Particular Place» viser hun frem bronseskulpturer som får boltre seg i rommets to deler.

Les mer HER.

En av årets hovedutstillinger på Astrup Fearnley-programmet åpner denne uken, med seks norske samtidskunstnere. (Foto: Christian Øen/Astrup Fearnley Museet.)

«Sol og vår i januar» på Astrup Fearnley Museet

(Strandpromenaden 2, åpning torsdag 24. januar kl. 18.00.)

Astrup Fearnley inviterer til visning av deres første store utstilling i år. Med utstillingen «Sol og Vår i Januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst» ønsker de å sette søkelyset på en ny generasjon norske samtidskunstnere og det brede spennet av konseptuelle premisser og visuelle uttrykk de representerer.

Mangfold er dermed noe de fokuserer på, og ved å trekke inn en ny generasjon kunstskribenter, samt kunstsamlere, som en del av utstillingen, ønsker Astrup Fearnley å gi et bredt, men nyansert bilde på den norske samtidskunstscenen.

Les mer HER.

(Foto: Atelier Nord)

«Modes of Moods» av Pearla Pigao på Atelier Nord

(Olaf Ryes plass 2, åpning torsdag 24. januar kl. 19.00)

Atelier Nord inviterer til både utstillingsåpning og konsert på torsdag. Kunstneren Pearla Pigao viser fram fem ulike multimediale skulpturer i kobber og metal, innlemmet i pastellfargede rammer. Disse fungerer som instrumenter, etter prinsippene til instrumentet theremin. Theremin var det første elektroniske instrumentet som virkelig kunne spilles, og lyden kommer av at man lager fysiske bevegelser mellom oppstilte elektroder. I Pigao sin utstilling vil lyd fylle rommet etterhvert som besøkende beveger seg, sammen med lys som er integrert i verkene, som pulserer i takt med lyden.

Bandet Pow Pow (Thomas Aslaksen, Per Magnus Gundersen, Sigurd Thomassen og Andrea Rutlin) kommer til å spille under utstillingsåpningen sammen med Pigaos skulpturer. Det er med andre ord bare å glede seg!

Les mer HER.

(Foto: Unge Kunstneres Samfund)

«Toile» av Martin Sæther på Unge Kunstneres Samfund

(St. Olavs gate 3, åpning fredag 25. januar, kl. 19.00)

UKS starter 2019 med en soloutstilling med tegner og skulptør Martin Sæther. Ved å lage pappmasjé av gamle aviser, lager han tapetlignende relieffer som gjerne viser oppskalerte motiver av ting som blomstrete toalettpapir og strietapet. I utstillingen «Toile» på UKS, blir disse relieffene montert på møbellignende kasser som minner om IKEA-modellen BILLY. Ved å gjøre dette endrer han noe som kunne vært funksjonelle reoler, til å bli rekvisitter for relieffene. På denne måten revurderer han den kunstneriske kvaliteten i de tingene vi omringer oss med i hjemmet.

Les mer HER.

(Foto: Norsk Billedhoggerforening.)

Dobbelutstilling på Norsk Billedhoggerforening

(Hekkveien 5, åpning fredag 25. januar kl. 19.00)

Også Norsk Billedhoggerforening åpner dørene for første gang i år til Villa Furulund sine flotte lokaler. Her vil de presentere to ulike kunstnere som møtes i sin streben etter et tidløst og universelt skulpturelt uttrykk, og i sitt sterke samfunnspolitiske engasjement.

Sonja Ferloy Moncoba (1911) var en av Danmarks mest betydningsfulle skulptører. Hun var overbevist om at kunst kunne bidra til å forandre verden ved å formidle gode verdier som tillit, likestilling og medmenneskelighet. Hun så på det som en kunstners jobb å knytte sammen kunstens verden med den politiske og sosiale. I utstillingen «Stille vekst» får vi mulighet til å bli kjent med et viktig kunstnerskap som tidligere har blitt lite vist i Norge.

I utstillingen «Pillow talk Bestiary» av Jennie Bringakers (1978) får vi se en rekke nyproduserte, figurative skulpturer i støpt betong, brent leire og stein. Bringakers har bakgrunn i eksperimentell scenekunst, og vi kjenner henne som den ene halvdelen i kunstnerduoen Trollkrem sammen med Tor Erik Bøe. Arbeidene vi får se i denne utstillingen viser en ny retning i hennes kunstnerskap, hvor arbeidene får stå alene i rommet uten å knyttes til performative handlinger. Hun vil også vise et videoarbeid laget i samarbeid med Erlend Hogstad.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper