Grafisk design

En god cover-historie

Bloomberg
Bloomberg
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Bloomberg Businessweek oppsummerer amerikansk forretningsuke med banebrytende design. I år fyller de 90.

Verdens mest innflytelsesrike mennesker, verdens beste universiteter og verdens mest anerkjente masterstudier. Bloomberg Businessweeks årlige rangeringer av blant annet dette, har blitt ansett som de ultimate og definerende listene.

Det amerikanske forretningsmagasinet har nemlig blitt utgitt siden 1929, og med kvalitet i første rekke.

Design er sentralt for god business

Design er helt sentralt for en god business. Det sa redaktøren selv, Ellen Pollock, i 2016. Det har gjort Bloomberg Businessweek til et av verdens fremste kvalitetsmagasiner innen amerikansk næringsliv, men også når det kommer til design.

Men det er ikke redaktørens jobb alene. En sentral skikkelse for magasinets designutvikling har vært Richard Turley, som har ledet magasinets designstab (på ti personer) i New York de siste årene. Til The Atlantic uttalte han at sjefsdesigneren og sjefredaktøren har et tett forhold, så vel som de andre designerne og journalistene i redaksjonen.

Annonse

«Kontoret er satt sammen slik at vi ikke trenger å kalle inn til møter, vi bare slenger ut idéer over pultene til hverandre, mellom designere og journalister».

I dag har Robert Vargas tatt over stillingen som kreativ leder.

Les også: Fra ekstremt kompleks data til ikoniske designmesterverk

Sexy visualisering av usexy flyselskapsammenslåing. Cover fra februar 2012.

Gir tallene mening

Subjekt var ikke fra før av særlig interessert i amerikansk forretningsliv, men ble det raskt, av noen runder med Bloomberg Businessweek.

De gjør tall og næring om til god design, og enda bedre enn de fleste magasinene som arbeider med mer estetiske temaer som kunst og mote.

Bloombergs design kjennetegnes av sin «rammeløshet»; der det eneste faste ved covrene er størrelsesformatet og ofte logoplasseringen. Forutenom det, er det meste overlatt til hver enkelte historie, som en overraskelse. Det gjør magasinets design stadig fremoverlent, nyskapende og banebrytende.

Bloomberg Businessweeks designsans er også med på å gjøre selv tidsriktige temaer evig aktuelle, med gjennomarbeidede covre som gjør at magasinet heller bevares i magasinhyllene, enn i peisen.

De er ikke noe dårligere online. Se nettside. Med skreddersydde og interaktive nettartikler, hvor de blant annet publiserer animerte versjoner av coverene sine.

Vi har samlet noen favoritter, som taler bedre for seg selv:

Cover fra desember 2016. Design av Carolina David.
«Why Google may be forced to pay fines in the billions, and make profound changes to its service in Europe.» Fra august 2015. Design av Robert Vargas.
Cover fra juli 2013.
Cover fra mai 2012.
Cover fra juni 2012.
Cover fra juni 2016.
Cover fra februar 2013.
Cover fra februar 2013.
Cover fra november 2013.
Cover fra mars 2016.
Animert cover for nett.
Animert cover for nett.
Kollasje. 
Cover fra juni 2014.
Cover fra august 2016.
Cover fra juli 2010.
Cover fra mars 2011.
Om norske asylsentre. Cover fra februar 2015.
Cover fra juli 2012.

Se også Bloombergs egne videointervju med kreativ leder Robert Vargas om hvordan et av coverene ble til.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen