Vernissageguiden

Best i Oslo akkurat nå

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Vernissageguiden Oslo er tilbake med ukas viktigste kunstnyhet. Og selvfølgelig ukas beste utstillingsåpninger.

Bergen? Se hit.

Det er digitale tider i Storbritannia. Alle landets 150 000 statseide skulpturer, plassert i museer og offentlige rom, er i ferd med å bli dokumentert og katalogisert i en digital database som vil være tilgjengelig for alle og en hver. Dette vil gjøre Storbritannia til det første landet i verden som har registrert alle dets offentlige skulpturer, korrekt kreditert og fotografert.

De er allerede godt i gang. 1 000 av skulpturene er allerede katalogisert, og kan undersøkes nærmere her.

I Norge finnes det et tilsvarende arkiveringsprosjekt. Bakgrunnen for Norges kunstdatabase (NKDB) var en undersøkelse utført av NRK i 2014, hvor 78,8 prosent av alle norske kommuner svarte nei på spørsmålet: «Har kommunen et oppdatert register over kunst eid av kommunen?»

Annonse

Tanken på mengden kunstverk som er sturet vekk og glemt på kommunale lagre er urovekkende, noe som også var drivkraften til å skape et kunstforvaltningssted for å gi kommuner oversikt over hva de eier, slik at kunsten kan bevares og få nytt liv.

Mens det jobbes med å få oversikt over kunsten vi allerede har og eier her i Oslo, skapes det stadig ny og spennende kunst som er å oppleve i Tigerstaden. Kunstnernes Hus inviterer til hele tre nye utstillingsåpninger på fredag, og på søndag inviteres det til karneval i byens gater, fylt med musikk, kostymer og kunst.

PODIUM inviterer til et solo-show som er å se mellom kl. 17.00 og 22.00 i dag. (Foto: Podium.)

Jasper Siverts på PODIUM

(Hausmannsgate 34, åpning torsdag 28. februar kl. 17.00)

I dag inviterer Podium til et soloshow med Jasper Siverts. Han er født i år 2000. Den unge kunstneren befinner seg i performancefeltet, hvor han kombinerer bevegelse, handling og film for å si noe om det kollektive, og om samvær i felleskapet. I kveldens performance, eller show, tar han i bruk materialer fra arbeider – som har blitt vist gjennom soloutstillinger på Podium tidligere – som utgangspunkt for performancen. Ved å skape rollespilliknende scener, utfordrer han betrakterens rolle, men også selve kunstobjektet og galleriformatet.

Les mer HER.

Andreas Siqueland har bygget en modell av utstillingsrommene på Kunstnerforbundet i sin egen hage. (Foto: Kunstnerforbundet.)

Trippelutstilling på Kunstnerforbundet

(Kjeld Stubs gate 3, åpning torsdag 28. februar kl. 18.00)

Det er duket for hele tre separatutstillinger på Kunstnerforbundet denne uka.

I Overlyssalen kan du oppleve Tiril Hasselknippes utstilling «Forest of my Eye». Den består av to søylerader bestående av støpte elementer i betong, samt andre elementer som vann, grus, sand og kull. Det hele forestiller et filtreringssystem fra urtiden, basert på trinnvise renselsesprosessen. Søylene omfavnes av et lydarbeid bestående av instrumentet waterphones. Tonene fra waterphones ble gjerne brukt i tidlige sci-fi- og horror-filmer, og representerte fremtidens mystikk og spenning. På så måte skaper utstillingen forbindelser mellom eldre historie og skjøre fremtidsvisjoner.

Tekstilkunstneren Elisabeth Haarr viser en serie nyproduserte arbeider i utstillingen «Øvelser» i Vindussalen og Kabinettet. Arbeidene består av kjoler som er konsentrerte og forenklet, og er en del av kunstnerens utforskning av kjolen som et kunstnerisk motiv i et feministisk perspektiv. Materialene er behandlet i brent jord, kalk, kaffe, te og urin, som gjør at de blir en undersøkelse av destruksjon og forfall.

Andreas Siqueland har til sin utstillingen «Bridges, Arches and Pathways» skapt sitt eget assosiasjonsrom for maleri ved å bygge en modell av utstillingsrommene på Kunsterforbundet i hans egen hage. Han har laget blindrammer av restmaterialer for å spenne opp lerreter som tilsvarer størrelsen til utstillingslokalet. På så måte har byrommet blitt flyttet ut i naturen, og den omliggende naturen har trengt seg inn i galleriets vegger.

Les mer HER.

A K Dolven er en av Norges fremste samtidskunstnere, og åpner separatutstillingen «Seng og sekund» på OSL contemporary i dag. (Foto: OSL contemporary.)

«Seng og sekund» av A K Dolven på OSL contemporary

(Haxthausen Gate 3, åpning torsdag 28. februar kl. 19.00)

Selv om vår hverdag ofte er styrt av klokken, er den subjektive opplevelsen av tid styrt av hva vi opplever i øyeblikket. Et minutt med kjedsomhets føles gjerne mye lengre enn et minutt i ekstase. Også tidens lineære form utfordres med en gang vi kan reflektere over minner fra en annen tid. Hukommelsen vår tillater oss å når som helst ta en tidsreise i vårt eget liv, som igjen gjør at vi klarer å få en forståelse av vår egen personlige utvikling i livet.

Alt dette er fenomener som utforskes i A K Dolven, en av Norges mest profilerte samtidskunstnere, sin utstilling «Seng og sekund» på OSL contemporary. Her kan vi oppleve tre splitter nye verk, hvor hun gjennom skulptur, bevegelse og film undersøker vår fenomenologiske opplevelse av tid, altså hvordan tid fremtrer for oss fra et førstepersonsperspektiv.

Les mer HER.

Yngve Holens er opptatt av forholdet mellom mennesker og teknologi, og utforsker dette i utstillingen «Heinzerling» på Kunstnernes Hus. (Foto: Kunstnernes Hus.)

Tre nye utstillingene på Kunstnernes Hus

(Wergelandsveien 17, åpning fredag 1. mars kl. 19.00)

På fredag er det duket for hele tre nye utstillinger på Kunstnernes Hus:

På fredag åpner det som til nå blir Yngve Holens største separatutstillingen i Norge. Utstillingen «Heinzerling» utforsker forholdet mellom mennesker og teknologi, det organiske og det industrielle, samt det generiske og individuelle. Kunsteren reflekterer også over sitt norsk-tyske opphav, og stiller spørsmål om hva som ligger i forbindelsene til omgivelsene våre, både når det gjelder språk, det visuelle og det stedbundne.

Les mer HER.

Norsk-nigerianske Frida Orupado og den amerikanske kunstneren og filmskaperen Arthur Jafa inviterer til utstillingen «Medicine for a Nightmare». Orupabo har fått mye oppmerksomhet for sine rå og utfordrende kollasjer som ser på betydningen av hudfarge, seksualitet og kjønn. Kollasjene er digitale, og ved å sette historisk og nytt billedmateriale sammen, fletter hun sammen sin egen personlig historie med en større, kollektiv fortelling.

Jafa viser sin film «Love Is The Message, The Message Is Death», som har blitt vist på en rekke internasjonale plattformer. Filmen er et portrett av svart amerikansk kultur, akkopagnert av Kanye Wests låt «Ultralight Beam». Mens afro-amerikansk musikk og kultur spiller en sentral rolle i amerikansk populærkultur, preges landet av en voldelig rasisme i det amerikanske dagliglivet, og kontrasten i dette ligger til grunn for Jafas videoverk.

Les mer HER.

Det nomadiske klubbkonseptet Karmaklubb* presenterer en utstilling med den amerikanske kunstneren Tony Cokes. Gjennom popkulturell kritikk har han i mange år kritisert og konfrontert sosiopolitiske maktstrukturer. På Kunstnernes Hus viser han videoinstallasjonen «Mikrohaus», som var ett av de mest omtalte verkene på fjorårets Berlin-biennale. Her utforsker han hvordan elektronisk musikk, appropriasjon og sampling har vært med på å skape sosiale rom som kan forandre, og samtidig bryte ned segregerende system mellom kjønn, etnisitet, sosial bakgrunn og seksuell orientering.

Les mer HER.

Sett av lørdagen til en heldagsfeiring av mangfold, kreativitet og frihet. (Foto: Karnevalet.)

Karnevalet

(Starter søndag 3. mars kl. 15.00 fra Vaterlandsbrua i sentrum.)

Søndag, på selveste fastelaven, kan man oppleve et annerledes bytur. Det vil bevege seg en karnevalsparade gjennom Oslo gater, som har som hensikt å gi oss en alternativ historie om byen og menneskene i den. Ruten binder sammen viktige historiske steder og hendelser fra en antirasistisk bevegelse i Norge som har eksistert i 150 år. Hendelser som har formet utviklingen av vårt multikulturelle samfunn basert på ideer om likestilling, sosial rettferdighet, interseksjonalitet og frihet trekkes fram.

Karnevalet er ikke som et tradisjonelt karneval, men en salig blanding som har latt seg inspirert av mange ulike karnevalstradisjoner fra hele verden, folkelige protester og internasjonale kunstnerbevegelser. Over 50 kunstnere og kunstnergrupper har vært med å utforme elementene og hendelsene i paraden, deriblant masker, banner og kostymer. I tillegg deltar musikere, skoleklasser, ulike organisasjoner, aktivisert – og forhåpentligvis deg!

Senere blir det arrangert en gatefest i Olafiagangen fram til klokken 21.00, etterfulgt av fest på Dattera til Hagen.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner