Møt Heinzerling, han er fet

Forsvarer sin posisjon som internasjonal kunstnerfavoritt

Vegard Kleven
Vegard Kleven
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Yngve Holens nye utstilling er et godt svar på hvorfor rike privatsamlere verden rundt sikler etter verk fra den norsk-tyske 37-åringen, men også for hvorfor Holen er relevant for oss vanlig dødelige.

I det vi entrer en av de to såkalte overlyssalene på Kunstnernes Hus, møtes vi av et stirrende blikk fra et par lysende, ildsinte, alienaktige og blodrøde øyne. Og raskt har Yngve Holen evnet å fenge oss, nærmest mysende i nysgjerrighet over et sett med bremselys fra en hvilken som helst bil.

Yngve Holen er nemlig en sånn der samtidskunstner som gir kunstkonservative tradisjonsromantiske grunn til å savne gamledager. Foreldrene våre til å spørre seg «Hvorfor er dette kunst?» og museumsverter til å svare langt om kanskje ingenting.

Yngve Holen gjør seg godt i overlyssalen på Kunstnernes Hus, skriver Subjekts anmeldere. (Foto: Kunstnernes Hus.)

Dødt og levende

Den 37 år gamle kunstneren er født og arbeider i Tyskland. Men med sitt store internasjonale gjennombrudd og favorisering i samtidskunstverdenen, slutter vi ikke å kalle ham norsk.

Få andre norske kunstnere kan sies å ha slått gjennom på samme måte; fra Palais de Tokyo i Paris, gjennom de største og viktigste kunstbiennalene som Basel og Frieze, og til de ikoniske overlyssalene på Kunstnernes Hus. I en kunstverden hvor man er «ung og lovende» til man dør, er det vanskelig å favne norsk-tyske Holen-Heinzerling med et stilig begrep.

Annonse

På Kunstnernes Hus viser han for anledningen en rekke gjenkjennbare elementer og objekter, men i oppskalerte, forvridde, oppdelte eller på andre måter modifiserte former som får dem til å minne om noe organisk og levende. Verk som har gjort ham til yndlingen blant rike internasjonale privatsamlere, men også blant alminnelig dødelige som oss.

Hvorfor?

Slik disse baklyktene er plassert i øynes høyde, minner de om en utenomjordisk, men gjenkjennelig skapning. Vi tenker på E.T., som sikkert bunner i mangel på andre scifi-referanser, men også i at disse øynene har fått et ganske yndig uttrykk.

Gjennomgående består verkene av, eller refererer til, industrielle objekter vi omgir oss med i hverdagen. Potensielt gørrkjedelig, men Holen har forkledd dem i en ny drakt som knytter dem nærmere til oss selv. For selv om tingene har mistet sin originale funksjon, har de fått blåst nytt liv inn i seg.

Hos den ene skapningen, «Hater Headlight» (2016), lyser for eksempel «øynene» fra det som tilsynelatende har vært en lettmotorsykkel så kraftig at det ikke blir mulig å oppnå behagelig øyekontakt. Det kommer med sin ambivalens; der det søte og lekne uttrykket brytes med et konfronterende blikk. Vi føler oss bitt av en søt katt. Vi beundrer den, men får ikke kos.

Detalj fra «Parasagittal Brain» (2011). (Foto: Vegard Kleven.)

Banalt interessevekkende

Denne ambivalensen setter på mange måter standarden for resten av utstillingen på Kunstnernes Hus, og gir en sjeldent dynamisk opplevelse til såpass livløse objekter å presentere.

Utstillingen har fått tittelen «Heinzerling», et navn som diskuterer kunstnerens opphav. Selv om «Heinzerling» aldri fikk plass i det forkortede kunstnernavnet, er det kunstnerens offisielle andre etternavn.

Arbeidene er både innbydende og utilnærmelige på en og samme tid, og det fremstår ikke åpenbart hva kunstneren prøver å si. Rettere sagt oppstår heller mange mulige tolkninger, som gjør det både fornøyelig og interessant for betrakteren å vandre rundt i utstillingsrommet.

Rommet er tømt for informasjon, men det ligger nok av historier i arbeidenes detaljer, det være seg betrakterens personlige referanser, eller større og kanskje mer samfunnskritiske perspektiver. Knæsjrosa, neongult og industristål står seg godt i overlyssalens sterile innpakning.

Langs to hyller er det festet fast en rekke bruksgjenstander som vannkokere, strykejern, vannflasker og dusjhoder, som alle er delt i to. De slags dissekerte objektene gir oss direkte innsyn i «innvollene», ikke ulikt kuen og kalven i det kjente Damien Hirst-arbeidet «Mother and Child» på Astrup Fearnley Museet.

Et dusjhode har fått kvalitetene til en slange, eller kanskje et tomt slangeskall, mens innmaten i et strykejern minner om blodårer, skjelett og muskler.

Disse tingene, i mangel på et bedre ord som beskriver samlingen av objekter med livsforenklende kvaliteter, ting som vi omgir oss med i hverdagen for bare litt mer lykke, har nå blitt utilgjengelige for oss som kunstverk. Funksjonen er borte, og de har fått andre egenskaper, likere våre egne.

Slik konfronteres vi av våre egne forbruksvarer. Kanskje ikke i et tidstypisk miljøperspektiv, men mer som en påminnelse om vår egen avhengighet av dem. Ikke minst, er verkenes innblikk i tingenes «indre» – banalt nok – interessevekkende.

Utstillingen viser en rekke arbeider i tre som er basert på skanninger av masseproduserte bilfelger. Her ser «Rose Painting» (2018), et verk fra serien, men som ikke er utstilt på Kunstnernes Hus. (Foto: Vegard Kleven.)

Diskuterer kvalitet

Holens treskuplturer bryter godt med resten av arbeidene i form av et røffere uttrykk. Skulpturene er basert på skanninger av masseproduserte bilfelger, og er oppskalerte, nesten til det ugjenkjennelige. Som skulpturer er disse objektene et godt funn, i det hele tatt er de opprinnelig designet estetisk tilfredsstillende for å bli solgt.

Selv om referansen til felg og helg er tydelig, er det taktile og organiske uttrykket langt ifra det man forbinder med et bildekk. De modifiserte variantene i massivt treverk, som nærmest bokstavelig diskuterer materialbruk, kanskje kunstnerisk kvalitet, får et annerledes organisk uttrykk fordi de bare er det. Nå minner det som opprinnelig var bilfelgens steile og sterile uttryk, om enorme planter som bryter gjennom og springer ut fra veggene.

Vi kjøper ferdigproduserte produkter, som ytterligere er innpakket i nydelig emballasje og ikke minst retorikk. Yngve Holen gir oss et innblikk i hva det egentlig er vi omgås med. Utstillingen lar oss omgås i dem. Ved å dermed minne om objektenes innvoller, eller plasseres som sinte øyne og blikk, gir Holen døde hverdagsgjenstander liv.

Kanskje er det en utvisking av hierarkiet vi vitner. Det kan tolkes som en slags verdsettelse av tingene vi omgir oss med, men også et stikk til oss selv, og vår avhengighet av teknologien. Hvem er vi uten?

Det er et kuratert utvalg objekter som spør, og utstillingen åpner for mange flere spørsmål, presentert i en leken innpakning.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist