Tida til overs

Brennhet poesi om hårete armer og bæreposer

QB Gallery
QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Audun Alvestads særegne maleriske univers er en lun hyllest til lavmælte fritidssysler. Hans nye utstilling på QB Gallery lar oss dvele fordomsfritt i hverdagens middelmådighet, skriver Subjekts anmelder.

Utenfor QB Gallery i Oslos sentrum vest er det trafikkert og travelt. Det er sekstende mai, dagen før dagen, og både politiets panserbiler og korpstanter er travelt opptatt med å klargjøre til den nært forestående bursdagen.

Her inne i galleriet hersker imidlertid et vakuum av en annen tidsmessig karakter; det er pause. Slik tittelen «Høyt hårfeste» lover oss, fremstår utstillingen nettopp som et nært møte med voksengenerasjonen og deres lavmælte sysler i tida som er til overs. Med sine 38 år har kanskje Audun Alvestad selv latt hårfestet trekke seg stadig bakover uten videre kamp. Befridd fra trommevirvler, pønt og jag etter subtile kunstreferanser. Ikke størst, mest, eller flottest, men utstillingen er en verdig hyllest til middelmådighetens lune fritidsbeskjeftigelser.

Audun Alvestads malerier fremstår som en hyllest til lavmælte fritidssysler. (Foto: QB Gallery.)

Vi gjorde det som behøvdes av oss og nå er det faen meg fri

Alvestad er utvilsomt først og fremst en maler; en representant for form og farge. Formspråket utgjør et særegent malerisk univers som føyer seg inn i en ung naivistisk tradisjon. De små formatene rommer motiver mettet med ærlig figurasjon og klare pastellfarger som skildrer hverdagslige situasjoner. Uttrykket er enkelt og lavmælt.

Hver for seg gjør ikke verkene voldsomt inntrykk, men mengden av verk utgjør sammen en høyst potent størrelse som danner et narrativ om oss mennesker. Med en god porsjon glimt i øyet. Humoren (eller skal vi si humøret) som finnes i Alvestads billedspråk og verkstitler har koblinger til en visuell konversasjon á la ironigenerasjonens lowbrow-logikk og navlebeskuende egenart. Verkene minner om dempede varianter av smal tegneserieestetikk fra tidlig totusentall, representert ved formspråket til eksempelvis Flu Hartberg, Johan Wanloo og Mette Hellenes. Slepent nok for samtidskunstfeltet, men allikevel klønete nok for nørdete underholdning.

Annonse

Gjennom utstillingens tredve akrylmatte malerier står vi ansikt til ansikt med tilværelsens mange unnselige aktiviteter. Timene etter returreisen fra Barcelona. De fem minuttene på vei hjem fra butikken. Lufteturen i parken med bikkja. Tilberedningen av et under middels ambisiøst måltid. Begivenheter som ikke egentlig er begivenheter, bare ulike typer mellomrom før eller etter at noe skjer. Tyveårenes energiske tyranni er over: Tredvepluss-generasjonen har salig gitt opp. «Tidlig moden, tidlig råtten» er tittelen på et av utstillingens mange motiver med hårete armer og bæreposer; vi gjorde det som behøvdes av oss og nå er det faen meg fri. 

I gallerirommet er montert et enkelt stillas hvor det henger malerier side om side med tennissokker, fillerye og kaffekopp. (Foto: QB Gallery.)

Blidgjør både bermen og fiffen

De klumpete og hårete kroppene minner om moderne huleboere, som små Fred Flintstones i samtidsformat. Karakterenes avvæpnende karisma inviterer til et fordomsfritt pusterom fra hierarkisk pretensjon og konseptualisme; en varm møteplass mellom et distinkt kunstnerisk språk og dets publikum. Utstillingstekstens veksling mellom et inkluderende og akademisk språk vitner om et galleri som forsøker å blidgjøre både bermen og fiffen, allikevel med et fast grep om kuratorprofesjonens klassiske begrepsonani: «auto-assosiativ distinkthukommelse» og «paradoksal energi-diskrepans», skrives det. Okay da, så måtte vi gå helt dit. 

Motivene skildrer sosiale konstellasjoner; ensomhet, tosomhet og kollektiver bedøvet av laidback fritid. Lese bok, spille plater, campe i telt, drikke vin, treffe en venn. Karakterene deler og deltar i hver sine ekkokamre. «Ved første øyekast er det ingen tvil om at vi har med å gjøre en slags harrykultur […] Tankene går mot campingvogner, landsbygda, rølpete fester og tvilsom musikk.», sier utstillingsteksten. Men h’en i harry kan like gjerne være første stavelse i en mer universell hverdagspreferanse. For det er digg å være naken. Digg å være hårete. Digg å kose seg. Digg å være trygg, så trygg at det selvbevisste filteret fordamper. 

«[…] også hipstere kan være hårete, tjukke og ikke minst trøtte», kan vi lese videre i utstillingsteksten. Om enn så ulikt vi velger å håndtere vår fritid, tråkker vi allikevel rundt i de samme uperfekte sporene de gangene vi tør å senke garden og la alt flyte. Nettopp her skaper Alvestad en bedagelig forsoning mellom rødvin og grillpølse. Alvestad slår et slag for kosen ved den varme dusjen, aleinekvarteret og middelmådig fitteslikking. Gjennom verket «Mutual pleasures» fornemmes den kortpustede pausen etter en seanse helt ordinær mårrasex. Små stemningsfragmenter vi sjeldent snakker om, men som unektelig selv den mest stilrene slipsdude kan relatere til. Kanskje er det ikke så stor forskjell på oss allikevel. 

Utstillingen viser små stemningsfragmenter vi sjeldent snakker om, men som alle kan relatere til. (Foto: QB Gallery.)

Kompetent og skamløst på samme tid 

Sentralt i utstillingsrommet er det montert et enkelt stillas av furulekter, med snorer som strekker seg fra stativet og til tre av hjørnene i lokalet. Stillaset minner om en improvisert huslig oppfinnelse, en konstruksjon som ble bygget etter et tiltenkt behov, men som jammen fikk flere funksjoner enn først antatt. På denne hybriden mellom tørkestativ og kunstpodium henger malerier velkomponert side om side med tennissokker, fillerye og brukt kaffekopp. For å passere må man bøye seg under snorene. Dette, sammen med huslige elementene besørger en varm intimitetsfølelse i lokalet og gir en snikende trang til å tasse rundt i sokkelesten. 

Her inne kan man gjenoppleve kroppslige minner av bittesmå øyeblikk, fra det som til syvende og sist er livet («alle disse dagene som kom og gikk» og så videre) med alle sine jævla småtterier, gjøren og laden og snevre perspektiver. Små atferdsmessige banaliteter vi kan nikke gjenkjennelig til. Som i verket «Avoiding the dishes» der prokrastineringens velsignede passivstress gis usedvanlige estetiske kvaliteter. Utstillingsrommet føles laidback og velkomment, men samtidig i et høyst «korrekt» kuratorisk format. Utstillingen lar oss dermed dvele skamløst i assosiasjoner rundt det hverdagslige, samtidig som alt det trivielle posisjoneres i en opphøyet kunstnerisk enhet. 

Tre skritt fra nabolokalet Blomqvist og inn døren til QB Gallery kommer gallerivakten og en hvithåret dresskledd herremann. Kanskje en bemidlet kunstsamler fra BesteVest. Kanskje på leting etter en rimelig investering. Go for it, bestefar. Alvestad er en brennhet po(t)et. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist