«En æra er over», skriver kritikere

Gunnar B. Kvaran (64) gir seg som direktør ved Astrup Fearnley-museet

Gunnar B. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley-museet siden 2001. Nå trer han av. (Foto: Michael Ray Vera Cruz/AFM.)
Gunnar B. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley-museet siden 2001. Nå trer han av. (Foto: Michael Ray Vera Cruz/AFM.)
Astrup Fearnley-direktøren har sittet på makten i 19 år. Nå melder han sin avgang, og med ønske om å overlate ledelsen til «en ny generasjon». Med dét åpner en av kunst-Norges mektigste posisjoner for nye søkere til høsten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Astrup Fearnley-museets direktør, Gunnar B. Kvaran, trer av etter å ha ledet museet siden 2001.

– Det har vært en fantastisk tid, sier museumsdirektør Gunnar B. Kvaran (64).

Mannen, som er direktør og hovedkurator ved Astrup Fearnley Museet, har nylig meldt avgang fra stillingen sin etter 19 år i vervet. En ny direktør vil ta over stillingen fra begynnelsen av 2020.

– Jeg har satt enormt stor pris på samarbeidet med Hans Rasmus Astrup, og reisen museet har gjort, fra å være et relativt lite museum i Dronningens gate til å fylle et av Oslos fremste signaturbygg, har vært fabelaktig, både for museet og for samtidskunsten, sier han.

Museumsdirektør Gunnar B. Kvaran (bakfra) ved åpningen av Murakami-utstillingen i 2017. Utstillingen satte publikumsrekord. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

En tid for alt

Islendingen har jobbet med kunst siden begynnelsen av 80-tallet, og tok en doktorgrad i kunsthistorie ved universitetet i Aix-en-Provence, Frankrike, i 1986.

Annonse

Siden den gang har han markert seg som en sterk figur på det norske kunstfeltet, mer spesifikt samtidskunstfeltet. Etter endt utdanning ble han riktignok på Island i 15 år, men i 1997 kom han til Bergen, og har blitt i Norge siden.

Etter noen år som direktør for Bergen Kunstmuseum, ble han ansatt som direktør for Astrup Fearnley-museet i 2001, da det fortsatt var et forholdvis lite museum i Kvadraturen i Oslo.

– Det beste med å være direktør for Astrup Fearnley-museet har vært kontakten med kunsten, fortsetter han.

– Og det verste?

– Jeg har ingen dårlige erfaringer, bare glede og lykke!

Kvaran mener det er viktig å slippe nye stemmer til. Stillingen som direktør utlyses i høst, og han sier det er på tide å overlate ledelsen til en ny generasjon.

– Da Hans Rasmus Astrup trakk seg som museets styreleder i 2018 følte jeg at en epoke var over. Jeg har alltid tenkt at 20 år som direktør for ett og samme kunstmuseum er ett år for mye, sier Kvaran, som gir seg etter nøyaktig 19 år.

Gunnar B. Kvaran startet i jobben som direktør ved Astrup Fearnley-museet da det befant det seg i Kvadraturen. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

– En bauta

Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, uttrykker seg takknemlig overfor Kvarans arbeid med museet.

– Gunnar B. Kvaran har vært en bauta i museets vekst og anseelse. Hans internasjonale nettverk og tette samarbeid med kunstnere, kunstskribenter, gallerister og kuratorer ved museer i andre deler av verden har hatt stor betydning for museets utstillingsprogram og innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen, sier Astrup.

Samlingen, som har kunst datert tilbake til 60-tallet, regnes som en av Europas fremste private samlinger.

Eieren Astrup forteller videre at det også er takket være Kvarans nettverk og kompetanse at museet tidlig har kunnet invitere store internasjonale kunstnere som Yoko Ono, Matthew Barney, Jeff Koons og Takashi Murakami.

Selv om tiden som direktør er over, skal Kvaran fortsette sin rådgivende virksomhet med Stiftelsen Hans Rasmus Astrup.

– Også har jeg på gang diverse personlige prosjekter, avslører han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker