Annonsørinnhold

I dag braker det løs for Sommerøya. Dette er artistene du bør få med deg

Sommerøya feirer ti år med det som i alle fall ser ut til å være en jubileums-lineup, skriver Subjekts klubbskribenter. (Foto: Audun Eftevåg.)
Sommerøya feirer ti år med det som i alle fall ser ut til å være en jubileums-lineup, skriver Subjekts klubbskribenter. (Foto: Audun Eftevåg.)
Sommerøya slår virkelig på stortromma når de inviterer til tiårsjubileet sitt på Ekeberghain denne helgen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Dette er artistene du må få med deg på Sommerøya, ifølge Subjekts musikkskribenter.

Når Sommerøya feirer ti år, går det ikke upåaktet hen. Årets line-up er kanskje den aller sterkeste siden festivalen ble arrangert for første gang på Langøyene for vel ti år siden.

Med en eklektisk blanding av sjangre, som spenner over både store internasjonale navn (som Ben Klock og Loco Dice), nyere talenter (som Safira og Antiklang) og lokale helter som (Bjørn Torske og Ost & Kjex), befester Sommerøya sin posisjon som den viktigste festivalen for klubbmusikk i Norge, og som en av de mest relevante i Skandinavia i sin sjanger.

Sommerøya byr dessuten på spektakulære og ideelle open air-omgivelser for taktfaste hoftebevegelser, kunst og musikk. Plassert under åpen himmel på åssiden av Ekeberg, omgitt av grønne omgivelser og utsikt over Oslofjorden, som garantert vil gi filmaktige assosiasjoner idet kveldens siste artist på Main Stage spiller seg inn i solnedgangen.

Det er med andre ord ikke uten grunn at The Guardian trekker fram Sommerøya som en av festivalene du bør få med deg denne sommeren. Festivalen står nemlig støtt som et tiltrengt og verdifullt tilbud i festivaljungelen.

Annonse

Men med en så solid og variert line-upm er det betimelig å spørre seg hvordan man skal gå løs på programmet. Heldigvis er hjelpen nær: I det følgende vil vi presentere et utvalg av artistene vi ikke kan gå glipp av uten å miste nattesøvnen, slik at du kan stille mer forberedt til en tiårs-bursdag enn du noengang har vært tidligere.

Ra-shidi representerer den nye klubbscenen fra Tromsø. (Foto: Presse.)

Ra-shidi

Ra-shidi spiller fredag 16. august, klokken 17.00 på Main Stage.

Når Ra-shidi i kveld spiller på samme scene som Bjørn Torske, er det et bevis på at Tromsø fortsatt er en av landets viktigste byer for klubbmusikk. Ra-shidi er et av de nyeste tilskuddene til Tromsøs stolte klubbscene, som står bak navn som Bjørn Torske, Biosphere og Rune Lindbæk. Det skaper store forventninger til de nye produsentene initiativtakerne i Nord, men med Ra-shidis residency på Tromsø-klubben Circa, og som deltaker av Insomniafestivalens talentprogram, og gigs på Jaeger, Slottsfjell og mer siden, er hun allerede på god vei til å bli det nye fjeset utad.

Nå har hun rettet blikket mot Oslo, og med sets på blant annet The Villa og Dattera til Hagen beviser hun at også er mer enn moden nok for den nasjonale scenen. Ra-Shidis sets kan beskrives som forfriskende og sjangeroverspennende, og kombinasjonen av etniske og minimalistiske rytmer gjør at hun passer utmerket på samme den samme scenen som Todd Terje senere i kveld blir å avslutte.

Bjørn Torske er en av få disco-nordmenn med legendestatus. (Foto: Presse.)

Bjørn Torske

Fredag 16. august, klokken 19.30 på Main Stage.

Bjørn Torske trenger strengt tatt ingen introduksjon. Han har vært aktiv på norsk musikkscene siden 80-tallet, og en pioner og foregangsfigur å regne. Denne beskrivelsen må derfor bare bli kort og mangelfull på en komplisert karriere.

Sammen  med blant annet Prins Thomas og Lindstrøm, har Bjørn Torske vært med på å definere den umiskjennelige space disco-en som satt norsk klubbmusikk verdenskartet. Med sin musikalske bakgrunn fra undergrunnsscenen i Tromsø, som er mesterlig skildret i den prisvinnende dokumentaren «Northern Disco Lights» (2016), flyttet han i 1992 til Bergen og begynte å utgi musikk på det det smått ikoniske Bergensselskapet Telle Records.

Hans debutalbum, «Nedi Myra» (1998), ble imidlertid utgitt på britiske «Ferox Records», som etter vår mening må være et av de aller beste norske electronica-albumene noensinne. Det tidløse albumet er en oppvisning i mesterlig deep house og disco. I fjor returnerte Bjørn Torske etter åtte år med albumet «Byen», et mesteverk som sementerer Torskes legendestatus, og som gjør ham høyst aktuell for Sommerøya dette året.

Det blir ikke mye mer autentisk enn Kerri Chandler. (Foto: Presse.)

House med sjel

Kerri Chandler spiller lørdag 17. august, klokken 19.00 på Main Stage.

Han vokste opp blant jazzmusikere i New Jersey, og med en far som var disco-DJ. Mye lå til rette for at Kerri Chandler skulle bli musikkinteressert, men tilfeldighetene unner ingen det Kerri Chandler har blitt innen den amerikanske housemusikken.

New Jersey var kanskje grunnen til at Kerri Chandler ble en særs innovativ og respektert house-produsent og -DJ. Han eksperimenterer og utfordrer sitt eget lydbilde uten at det går på kompromiss med hans ellers brede musikalske røtter, enten det er fra dunkle jazzbuler eller overfylte og svette discoklubber.

Resultatet er levende four-on-the-floor house-musikk som oser sjel. Evnen til å alltid være tro mot sin egen stil, kombinert med det ustoppelige drivet for å maksimere musikkens sjelfullhet, har holdt ham gående i over 30 år, og gitt oss fire studioalbum, en bråte med 12-ere og mikser, samt tre (!) plateselskap, deriblant «Madhouse». Heldigvis har han ingen planer om å gi seg med det første.

Få DJ-er kan sies å være så autentiske som Kerri Chandler, og enda færre inntar like god kontroll over lår, hofter, armer – ja, alt en kan danse med – enn veteranens energiske tilstedeværelse og mesterlige miksing. Det er bare å snøre på seg danseskoene.

Sama’ står bak Palestinas blomstrende technoscene. Absolutt noe å få med seg når hun kommer til Sommerøya, skriver Subjekts skribenter. (Foto: Presse.)

Techno med et budskap

Sama’ spiller lørdag 17. august, klokken 19.30 på Tent Stage.

Noe stort er på gang i Palestina. I forgrunnen står Sama’, omtalt som av Vice som «DJ-en som brakte technoen til Palestina». Sama’ har likevel ikke bare brakt med seg dype og mektige beats til Vestbredden, men fruktet en sprudlende undergrunnsscene.

Etter at hun sto for Ramallahs første technokvelder for ti år siden, begynte Sama’s fester å bre om seg, med nye artister og nytt publikum. På denne måten utviklet den spede begynnelsen i Ramallah seg til å bli den ferskeste klubbscenen i verden, som ble satt på kartet idet Boiler Room streamet sitt første sett fra Palestina noensinne, selvsagt med Sama’ bak spakene.

Det høres ut som noe å booke til Sommerøya, og festivalsjef Anton Solberg har gjort jobben sin rett. Sama’ og hele den palestinske undergrunnsscenen viser oss at musikkens forenende og grensesprengende funksjon også fungerer, bokstavelig talt. At kicks, snares og hi-hats, selv under de vanskeligste forutsetninger, kan samle og glede en ny generasjon, slik det er også er skildret i Boiler Rooms minidokumentar fra i fjor.

Dasha Rush er en av de mer fascinerende til årets program. (Foto: Presse.)

Søkende ambient

Dasha Rush spiller lørdag 17. august, klokken 21.00 på Tent Stage.

Sist ut på Tent Stage er den for evig fascinerende russiskfødte DJ-en Dasha Rush. Med et eksperimentelt utgangspunkt, utforsker hun på følsomt vis ulike temaer gjennom klubbmusikken. På hennes siste album, «Sleepstep – Sonar Poems for Sleepless Friends» (2015) tar hun for eksempel utgangspunkt i tilstanden mellom våken tilstand og søvn.

Hun viser seg også stadig frem som et levende bevis på at techno kan være kunst, med audiovisuelle sofistikerte audiovisuelle prosjekter og samarbeid med malere og dansere, blant annet.

Dasha Rush har ikke bare en eksperimentell side. Når hun ikke søker «noe mer», eller søker «noe som mangler» i technomusikken, slik hun uttalte det til Resident Advisor, spiller hun også mer tradisjonelle technosett, med erfaring fra verdens fremste technoinstitusjon, Berghain.

Bli med på jakten når Dasha Rush avslutter to dager med sitt ambientpunktum.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar