Mekanisk piano på Oslo Jazzfestival

Benjamin Mørk tok eierskap på de tekniske utfordringene som møtte ham

Benjamin Mørk spiller igjen på Oslo Jazzfestival lørdag 17. august. Det bør du få med deg, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Ragnhild Kvisle Abildsnes.)
Benjamin Mørk spiller igjen på Oslo Jazzfestival lørdag 17. august. Det bør du få med deg, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Ragnhild Kvisle Abildsnes.)
Jazzmusikeren viser seg dermed som et navn å følge med på, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Benjamin Mørk spilte solo på Oslo Jazzfestival. Subjekts anmelder kommenterer.

Sommeren er på hell, men det gjør ikke noe: Oslo Jazzfestival er i full sving.

Mørket senker seg idet vi entrer Herr Nilsen for å høre Benjamin Mørk, en av de unge musikerne (i jazzmusikken er man, som i billedkunsten, ung til fylte 40) som er plukket ut til «Nordisk Showcase» – Oslo Jazzfestivals tilbud for unge og fremadstormende band, artister og musikkstudenter. Satsingen gir utvalgte band muligheten til å presentere seg for festivalens publikum, artister, bransjefolk og musikkjournalister og er gratis.

Subjekt er så klart til stede. Vi er tross alt lokket av både gratis og det Oslo Jazzfestival omtaler som det neste store. For ikke å glemme Benjamin Mørks pressebilde, et vertikalt delt bilde hvor musikeren, som har kroppen plassert foran hvit vegg, strekker hånden ut i et sort rom. Som i et fotografi av Robert Mapplethorpe, blir den åpne hånden svevende i løse luften. Hva er det Mørk vil gripe tak i, hva er det han vil vise fram for oss i kveld?

Benjamin Mørk har vært turnerende musiker i ti år, blant annet sammen med den samiske joikdronningen Mari Boine. Etter å ha hørt oss gjennom Mørks første utgivelse, er det med stor spenning vi entrer lokalet som er fylt til randen med folk i alle aldre. Han opptrer solo, utstyrt med flygel, synth, launchpad og Mac.

Annonse

Eier det

Konserten åpner med en durende synth. Mørk slår an en lys tangent rytmisk, som skaper en jevn driv. Mens synthteppet durer, slås an noen enkle akkorder, som løfter det hele.

Konserten starter sent, av tekniske grunner. Det blir tydelig under første nummer, da det skurrer og Mørk i et forsøk på å fikse forbindelsen, rekker hånden inn i sitt elektrifiserte flygel mens han spiller.

– Dette er ikke en del av showet, forsikrer han etter første sang.

Men skurringen fungerer overraskende bra som en del av lydbildet.

En del av Benjamin Mørks signatur er å fremheve det mekaniske ved flygelet. Nordlendingen gjør det ved å utstyre det med hjemmelagde mikrofoner som fanger opp knirking og knaking inne i mekanikken. I en verden av blankpolerte MIDI-signaler virker Mørks flygel forfriskende og underlig. Lydmiksen kunne vært bedre, men som de fleste musikere som har spilt en showcase vet, er en god lydmiks sjeldent noe man oppnår innenfor dette formatet. Selv om knitringen til tider blir i meste laget, får den oss først og fremst til å tenke på at også elektrisiteten har sin fysiologi.

(Foto: Ragnhild Kvisle Abildsnes.)

Høyst dynamisk

Heretter gjelder det å eie det. En utfordring Benjamin Mørk tar på strak arm.

Alt materialet Mørk presenterer denne kvelden er selvkomponert, med ett unntak. Han gjør en følsom og delikat tolkning av Ryuichi Sakamotos «Merry Christmas Mr. Lawrence» (1983) som føyer seg fint inn blant det andre materialet. Flere av partiene i stykkene virker sirkulære mer enn lineære, da hovedstrukturen er et mønster som gjentas om og om igjen. Det krever litt fra en, men gir man seg hen, kan en la seg suge inn i harmoniene.

Mørk leker med dynamikken ved å bygge lydbildet opp til noe episk, og enda en gang, for så å ta det helt ned. Andre opptur løfter taket, som også bringer Mørks fysiske atferd oppover, han reiser seg med hendende hamrende over tangentene. Det begynner å bli vanskelig å si om det er mennesket som styrer musikken eller omvendt. Vi lar oss i alle fall gripe av den fysiske tilstedeværelsen.

Less is more

Musikken er minimalistisk med flere oppløftende partier. Kombinasjonen av piano og elektronikk drar tankene mot Ólafur Arnalds elektroniske pseudonym, Kiasmos. En glitchaktig skurring tilfører musikken en ekstra nerve, slik den også gjør på Bon Ivers senere utgivelser.

Solobesetningen fungerer overraskende bra. Det er fyldig og treffende, men også ømt. Det hender likevel på noen mer monotone partier at vi tenker at det her kunne ha gjort seg med noen pianissimo (meget svake) strykere. Mørk tegner tidvis cinematiske landskap som vi skulle ønske ble utforsket mer inngående.

For hver sang ledes vi lenger og lenger inn i et rom hvor det er både godt og spennende å være. Men dessverre detter vi ut på avslutningsnummeret. Mørk prøver seg på noe litt mer lekent og drivende, som oppleves delvis oppspilt, platt og noe upersonlig.

Mørk er best på det følsomt nære og det episk synthttunge. Vi vandrer ut i den kjølige Oslolufta litt lettere til sinns og tenker: Så godt at det finnes gode musikalske rom man kan besøke.

Benjamin Mørk opptrer igjen under Oslo Jazzfestival på Sentralen lørdag 17. august. Konserten er gratis og blir dermed ganske mye mer enn bare verdt det.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog