Programmet er komplett

Dette er menyen når Subjekt avslutter Red Bull Music Festival

I samarbeid med Red Bull Music Festival inviterer Subjekt til «Electronic Closing Night» på Stratos 12. oktober. Yves Tumor, Masssive Gain og Aïsha Devi er bare noen av de mange navnene på plakaten. (Foto: Presse.)
I samarbeid med Red Bull Music Festival inviterer Subjekt til «Electronic Closing Night» på Stratos 12. oktober. Yves Tumor, Masssive Gain og Aïsha Devi er bare noen av de mange navnene på plakaten. (Foto: Presse.)
Hypertechno i 360, yachtpop med designkarriere og klubbmusikk laget med healingmetoder. Electronic Closing Night byr på åtteretters full av smak.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er I samarbeid med Red Bull Music Festival, inviterer vi til Electronic Closing Night på Stratos 12. oktober. Nå er programmet komplett.

12. oktober inviterer Subjekt til elektronisk helaften på Youngstorgets tak, Stratos, under Red Bull Music Festivals avslutningskveld.

Byfestivalen er tidligere lansert med lovnader om livekonsertkonsepter du aldri før har sett, hørt eller opplevd, og når festivalen planlegger å bringe inn noen helt nye artistsamarbeider, audiovisuelle konstellasjoner og venuefusjoner, er Subjekt med for å presentere noen av de vi synes er de aller mest spennende elektroniske navnene å følge med på.

Nå er programmet til Electronic Closing Night komplett.

Aïsha Devi kombinerer teknikker innen healing med klubbparadigmet for å utfordre det konvensjonelle popuniverset. 12. oktober på Stratos. (Foto: Presse.)

Aïsha Devi og Emile Barret

Det ryktes at Aïsha Devis spirituelle lydbilde utgjør planetens mest særegne sound. Det høres kanskje hakket for drøyt ut, men det gjør musikken hennes også.

Annonse

Med stemmen som sitt hemmelige våpen, kombinerer hun mystisk lingvistikk og transcendente erfaringer. Både i produksjon og presentasjon, hvor meditasjon spiller en helt sentral rolle, kombinerer Aïsha Devi teknikker innen healing med klubbparadigmet for å utfordre det konvensjonelle popuniverset.

Intet mindre. Den selverklærte rebellen skal både bryte ned barrierer og krysse dimensjoner gjennom kunstmusikken sin. Som en diaspora med bakgrunn fra både de sveitsiske alpene, Nepal og Tibet er hun dessuten opptatt av krysningen mellom kulturell tilhørighet og spirituell identitet.

Aïsha Devi var med å starte platekollektivet Danse Noire i 2013, hvor hun slapp bangeren «Aura 4 Everyone», tett etterfulgt av «Hakken Dub/Throat Dub» i 2014. Debutalbumet hennes, «Of Matter And Spirit» fra 2015 er en sonisk statement av politisk og filosofisk innhold. I 2018 slapp Devi albumet «DNA Feelings», som er hennes mest anerkjente utgivelse så langt – en kommentar til materialismen. Aïsha Devi er kjent for sin slående tilstedeværelse på scenen og har opptrådd på en utallige internasjonale festivaler fra Liberia til Mexico for å nevne noen.

Bea1991s debutalbum, «Brand New Adult» (2019) består av ti spor med assosiasjoner til både yacht-pop og soveroms-R&B. (Foto: Presse.)

Bea1991

Nederlandske BEA1991 er en ukonvensjonell artist som tar utgangspunkt i en blanding av musikk, mote og tverrfaglig tankegods innen akademia. Hun har de siste årene bodd i Amsterdam, London og New York, med hyppige festivalopptredener og samarbeidet med artister som Blood Orangee, Kirin J Callinan og Chairlift.

I 2016 var hun feature på Blood Oranges «Freetown Sound» og på sporet «Saint» og Porches «Find Me» i 2018. Debutalbumet «Brand New Adult» består av tispor med assosiasjoner til både yacht-pop og soveroms-R&B. Albumtittelen snakker for seg selv og stiller spørsmål ved barnlighet og voksenliv og om de kan co-eksistere. Bea1991 er kjent for sin abstrakte tilnærming til både sine musikalske og visuelle prosjekter, blant annet i kunstdokumentaren, «My Own Heaven» som finner sted på en av de største cruiseskipene i Miami. Hun har også fått oppmerksomhet for sin karriere som klesdesigner.

Bendik HK, tidligere trommis for artister som Pantha du Prince, Ivan Ave, Marit Larsen, Nils Bech, Hanne Hukkelberg og Charlotte Dos Santos spiller på Subjekts egne kveld på Red Bull Music Festival. (Foto: Presse.)

Bendik HK

Oslobaserte Bendik Hovik Kjeldsberg er en trommeslager, komponist og produsent. Tidligere kjent som trommis for artister og band som Pantha du Prince, Ivan Ave, Marit Larsen, Nils Bech, Hanne Hukkelberg og Charlotte Dos Santos før han gikk solo i 2017 med låtene «Indigo Interceptor» og «Silver 912».

Bendik HKs komposisjoner spenner fra rene synthesizer-verk til konseptuelle stykker for skateboard og by-ambiems. Han har komponert for teater, kortfilm og dans, så vel som for svette klubbkjellere. Som artist og DJ beveger han seg med letthet mellom ambient, drivende techno og melodiske partier.

Debutlåten «Indigo Interceptor» er et ti minutter langt stykke med innslag av både house, techno, collage og ambient. I 2018 slapp han ep-en «Depot», en hyllest til veteranbiler i form av techno og ambient uten tekst og vokal, men med låtstrukturer til en melodi. Den glidende overgangen mellom drøm og virkelighet er gjennomgående i Bendik HKs David Lynch-inspirerte lydbilde.

Eirik Spanne, bedre kjent som Drippin, utgjør halvparten av det nye duoprosjektet Massive Gain sammen med Mathias Humlen, bedre kjent som Fakethias. 12. oktober spiller de på Electronic Closing Night under Red Bull Music Festival. (Foto: Presse.)

Massive Gain

De internasjonale klubbinfluenserne med både Spellemannspris og MoMA New York på cv-en kommer med obligatorisk oppmøteplikt. Massive Gain er nemlig et prosjekt i regi av Mathias Humlen og Erik Spanne, kanskje bedre kjent som Fakethias og Drippin.

Deres første utgivelse, «Spiteful Energizer», er en samling klubbklare spor som forsøker å utnytte romfølelse og såkalt hyper-techno. Prosjektet tar for seg techno som objekt og et utgangspunkt for eksperimentering.

Under Electronic Closing Night skal duoen vise frem et audiovisuelt prosjekt bestående av deres egen musikk og en visuell 360°-opplevelse.

Olefonken spiller på Electronic Closing Night under Red Bull Music Festival. (Foto: Presse.)

Olefonken

Ollis Hergum, bedre kjent som Olefonken, er en Oslobasert produsent, DJ og medstifter av kultbandet Hubbabubbaklubb. Han utgjør dessuten den ene halvparten i duoen bak Snorkel Records og er snart en veteran å regne som DJ, med ukentlige kvelder på Jaeger i Oslo.

Noen kjenner ham også som mannen bak «Sure Silvert», som er en mixtape med mystisk lydbilde og en rekke skjulte skatter fra det norske musikklandskapet. Selv om han er født like utenfor Oslo levde han store deler av oppveksten sin i Botswana, noe som har påvirket musikken hans til å omfavne det man kan kalle en sonisk palett.

Siden to av Sassy 009-medlemmene meldte seg ut i januar, har det vært helt stille fra trioen. Nå er Sunniva Lindgaard (23) tilbake i tre par sko under Red Bull Music Festival. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

Sassy 009

Sassy 009 er et norsk elektronikaprosjekt drevet av komponist og låtskriver Sunniva Lindgaard. Prosjektet ble startet som et soloprosjekt for Bærumsjenta, ble senere en trio og nå igjen et enmannsshow.

I høst er Sassy 009 aktuell med ny musikk. Denne gangen er det en merkbart ny epoke for Sunniva Lindgaard som nå står på egne ben etter at de to andre medlemmene meldte seg ut i januar. Lindgaard sterke tilstedeværelse er fengslende og lett å la seg rive med på.

Musikken er en refleksjon av det å utforske mørket, og har både en beroligende, jagende og inviterende effekt på sine lyttere. I den nye utgivelsen er lydbildet nyansert, smakfullt og konfronterende og skjærer rett gjennom menneskets følelsesspekter. Sassy 009 formidler tettpakkede og komplekse understrømmer av følelser i en enkel innpakning, samtidig som noen aspekter blir uløste. Det er ingen tvil om at de progressive, klubbinspirerte og nærmest filmatiske produksjonene er noe av det som gjør Sassy 009 til et forfriskende og attraktivt tilskudd til den norske musikkscenen.

Uteklubb er en soleklar Subjekt-favoritt. De spilte på Subjekt Sommerfest i 2017, vant årets klubbkonsept under Subjektprisen i 2018 og nå også på Electronic Closing Night når Subjekt avslutter Red Bull Music Festival 12. oktober. Her fra Berghain, hvor de som de yngste nordmennene noensinne spilte. (Foto: Uteklubb.)

Uteklubb

Uteklubb startet som et DJ-kollektiv i 2017 og har siden arrangert en rekke open air-raves i Oslo med fokus på det rask og perkussiv techno og trance. De vant Subjektprisen 2018 i kategorien årets klubbkonsept og har spilt på Subjekt Sommerfest.

Nå kommer de til Red Bull Music festival Oslo, i form av Haider og Carl-Fuck, som spiller et frodig og lekent B2B-sett fra de dypeste krokene av samlingen.

Yves Tumor avlyste Øyakonserten sin til stor sorg for mange. 12. oktober kommer han til Subjekts kveld under Red Bull Music Festival som DJ. (Foto: Presse.)

Yves Tumor

Mange ble lei seg da Yves Tumor beklagelig måtte avslutte Øyafestivalen-konserten sin tidligere i år. 12. oktober kommer han til Oslo.

Sean Bowie, som er amerikanerens virkelige navn, lager eksperimentell klubbmusikk som beskrives som «dimensjoner og personligheter som deler av en grotesk matryoshka-dukke.» Et gotisk lydlandskap, altså, hvor musikken gjør mesteparten av snakkingen. Internasjonale musikkmediers beskrivelser om ham er minst like vanskelige. For å se Yves Tumor tre opp på scenen skal visstnok være som å bli slått i ansiktet av en hylende cyberpunk-djevel. Vel, Yves Tumor er en performancekunstner som lager musikk som uttales både pop og klubb. Han kommer til Red Bull Music Festival for å spille et DJ-sett du selv kan gjøre deg en formening om.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar