Til platt minne for Bertil Hansson

Et fengslende kunstnerskap som blekner i en ensformig fremstilling

Galleri Ismene har hatt kontakt med Bertil Hansson i snart 25 år, og denne utstillingen har vært under planlegging lenge. (Foto: Galleri Ismene.)
Galleri Ismene har hatt kontakt med Bertil Hansson i snart 25 år, og denne utstillingen har vært under planlegging lenge. (Foto: Galleri Ismene.)
De spennende sidene av Bertil Hanssons kunst forsvinner i ensformig utvalg og plassering av verk. Harmoni behøver ikke nødvendigvis være monotoni, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Galleri Ismene huser utstillingen «Bertil Hansson til minne» som skal stå ut januar.

Galleri ismene dunster av grønnsåpe og grundig husvask etter vernissagen dagen før. Lokalet er gammelt, og treveggene har et hjemmekoselig preg. Det er lyst og åpent, og oppleves nærmest som sterilt med den stramme grønnsåpelukten i minne. Bertil Hanssons verk henger etter hverandre innover hele lokalet. Vi forstår dermed tidlig at det ikke ligger noen overraskelser på lur, og at man får det man kan forvente fra Hansson, med tanke på hans repertoar – kjent for sitt poetiske og varsomme formspråk.

Utstillingen har vært under planlegging over lengre tid, og til slutt endte den dessverre opp med å bli en minneutstilling, grunnet Bertil Hanssons bortgang. Hansson er en non-figurativ maler som opererer innen mange medier, og i denne utstillingen har han bidratt med malerier, akvareller og grafiske arbeider.

Bildene skapes spontant; de planlegges ikke. Hansson visualiserer sine egne inntrykk og følelser inspirert av det mange kan oppfatte som ubetydelige detaljer i naturen, med farger, bevegelser og lysspill. Dessverre forsvinner mye av det som er spennende med Hanssons kunstnerskap i ensformig kuratering, og blir ikke helt den utstillingen vi håpet på å møte.

Bertil Hansson "On the ground"
Etsningen «On the ground» bringer et glimt av farge inn i galleriet. (Foto: Galleri ismene.)

Indre poesi

Utstillingen «Bertil Hansson til minne» har en kjølig atmosfære, til tross for lune trevegger og verk preget av varme fargetoner. I en annen anmeldelse har det blitt sagt at Hansson skaper poesi i farger. Her har han anvendt organiske former og varme farger for å fremheve inspirasjonen som ligger til grunn for motivene. I enkelte av verkene kan man til og med fornemme glimt av naturelementer og landskap. Andre viser heller skiftninger i lyset, med lette fargespill foran en dus bakgrunn.

Annonse

Resultatet er vakkert og drømmende, vi får assosiasjoner til solglimt gjennom skog og kratt, og kystlinjer med skjær. Det mest interessante med utstillingen er hvordan Hansson abstraherer de minste detaljene fra naturen til det ubeskrivelige, så det betrakteren sitter igjen med er vage hint om landskap og lyset fra den svenske sommeren.

Bertil Hanssons «Ljus» er et av oljemaleriene i utstillignen. (Foto: Galleri Ismene.)

Mangler dynamikk og liv

Hansson er med andre ord teknisk dyktig, og skaper dessuten vakre bilder. Det andre har kalt for en «Hanssonsk signatur» er også klart til stede i utstillingen, som består av det som oppleves som tusen verk, men dette er selvfølgelig en overdrivelse. Det er lite som skiller seg nevneverdig ut, bildene er svært homogene i uttrykk. De er vakre, og har farger som spiller godt mot hverandre, men utstillingen som helhet mangler variasjon og liv – dynamikk og vitalitet.

Enkelte verk har en viss dynamikk for seg selv. Hansson veksler mellom ulike uttrykk, og dette har en positiv effekt på helheten. Han har tatt mer vågale fargevalg i akvarellene, som nesten skvulper over rammen. Etsningene har de mest spennende lysspillene, der gløtt av lys titter frem og beveger seg lett. De har en levende strek eller en liten eksplosjon av farge i ellers ganske bleke omgivelser.

Det sagt: Selv de mer dynamiske verkene holder ikke oppmerksomheten vår lenge. Vi vandrer fra verk til verk og ser på nyansene, fargeforskjellene og størrelsen på malingsstrøk. Enten er dette et bevis på at dagens unge ikke eier konsentrasjonsevne, eller så er utstillingen noe ensformig.

Hanssons kunstnerskap var enhetlig, men ikke ensformig. (Foto: Galleri Ismene.)

Bryt ut av monotonien!

Utstillingen representerer Hanssons karakteristiske stil på en god måte, men utover å vise at han kunne anvende ulike metoder, får den ikke frem bredden i hans repertoar. Hanssons kunstnerskap var enhetlig, men resultatet som presenteres i utstillingen blir i overkant harmonisk og ensformig. Den er ikke kjedelig, for enkeltverkene er visuelt tilfredsstillende, men sammensetningen av verk i denne utstillingen klarer ikke å fremheve de gode sidene av kunsten på en tilfredsstillende måte.

Særpreget i maleriene blir borte når de er plassert på rekke og rad på denne måten, uten noen form for variasjon. Noen enkle grep hadde vært nok til å få frem poesien i Hanssons bilder. Alt denne utstillingen behøver er en brytning ut av monotonien.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof