Til forsvar for Lars Elton

Reaksjonene er helt ute av proposjoner. Kunstkritiker Lars Elton er ingen rasist

Kunstkritiker Lars Elton (avbildet) ble sterkt kritisert i Subjekt 10. januar. Idéhistoriker Carl Christian Glosemeyer Andersen mener kritikerne leser Elton i verste mening.
Kunstkritiker Lars Elton (avbildet) ble sterkt kritisert i Subjekt 10. januar. Idéhistoriker Carl Christian Glosemeyer Andersen mener kritikerne leser Elton i verste mening.
Aksjonen som pågår mot Lars Elton i kjølvannet av den omstridte Kunstavisen-artikkelen er dypt urettferdig, skriver pensjonert lektor i filosofi og idéhistorie, Carl Christian G. Andersen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunstavisen publiserte artikkelen «Fra blendahvitt til en miks av farger» ført i pennen av kunstkritiker Lars Elton. Artikkelen vakte stor oppsikt i sosiale medier og ble kommentert i Subjekt 10. januar.

De siste dagene har det oppstått et voldsomt rabalder i kjølvannet av Lars Eltons artikkel i nystartede Kunstavisen.no.

8. januar skrev den profilerte kunstkritikeren en artikkel med tittelen «Fra blendahvitt til en miks av farger».

Her reflekterer Elton over Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend, som ble tildelt den norsk-zambiske kunstneren Germain Ngoma, ved stipendutstillingens åpning i Oslo kunstforening 12. desember.

Dessverre ble Elton nesten umiddelbart beskyldt av et konkurrerende tidsskrift, Subjekt, for å komme med en rekke rasistiske ytringer i et mer eller mindre imperialistisk språk.

Annonse

Fra konkurrenten

Som en direkte følge av denne kritikken, følte redaktøren av Kunstavisen.no seg tvunget til å fjerne Eltons betraktninger, etterfulgt av en sterk beklagelse i flere omganger i avisen.

Reaksjonene, som har strømmet på i hopetall de siste dagene, er etter min mening helt ute av proporsjoner, og er dessuten nesten umulige å forstå.

Kritikken som er reist mot Elton, både i Subjekt, på Facebook og i Kunstavisen, ser jeg på som svært beklagelig.

Den påfølgende «debatt», som nå dessverre lever sitt selvstendige liv på nettet, og som er løsrevet fra de opprinnelige kildene til debatten, anser jeg som en mulig, indirekte fare mot vår ytringsfrihet i landet og vårt demokrati.

Lars Eltons innlegg er helt tydelig skrevet som en kunstsosiologisk kommentar om en pris som gikk til en farget kunstner. Lars Elton skrev en sterk kritikk av våre herskende kunstinstitusjoner og deres tidligere hang til vanemessige utelatelser av kunstnere med annen etnisk bakgrunn enn den norske.

«Fra blendahvitt til en miks av farger bør opplagt leses i den samme kontekst.

Ikke vondt ment

Formuleringen «blendahvit» er uten tvil valgt av Elton som en sarkastisk selvkritikk av den dominerende kunstideologi og de rådende tankene som fremdeles hersker innen norsk kunst og kulturelite.

Formuleringen «miks av farger» er svært vanskelig å kunne misforstå dit hen, at Elton er ute å kjøre i rasistisk terreng.

Tvert imot var min første, spontane assosiasjon til Eltons overskrift «Et fargerikt fellesskap»!

Eltons kunstsosiologiske tekst gir etter min mening liten anledning til å lese den i et stikk motsatt lys, som en ytring for rasisme og gammelmodige holdninger, eller som en bruk av et språk og formuleringer som «vi» ikke lenger kan benytte oss av i en opplyst norsk samtid!

Burde ikke slettet artikkelen

Det er direkte tragisk at ansvarlig redaktør av Kunstavisen formulerer sin beklagelse i slike termer dagen etter at Subjekt kom ut med deres kritikk av Eltons tekst.

Selv fanden har jo, i ytringsfrihetens navn, rett til å lese Bibelen og tolke den slik han vil!

Eltons artikkel er ikke en kunstanmeldelse og bør derfor heller ikke leses på andre premisser enn som en kunstsosiologisk orientering av stor betydning og interesse for alle som er interessert i kunst og den konteksten som styrer den.

Den som har fulgt med i Lars Eltons journalistiske virksomhet som kunstkritiker gjennom mange tiår, vet at han overhodet ikke tidligere har noen former for rasistiske holdninger eller forstokkede, verdikonservative ytringer i sine tekster.

Tvert om har Lars Elton engasjert seg sterkt for ulike minoritetsgrupper i samfunnet, med tydelige intensjoner om å løfte disse frem i samfunnsdebatten.

Bare de siste årene kan her nevnes Eltons artikler om samenes kunst, kultur og rettigheter, om de kvinnelige kunstnernes bidrag til kunstfeltet, og altså nå sist om norske kunstnere med annen etnisk bakgrunn.

Eltons intensjoner med disse bidragene kan umulig leses som annet enn en kritisk kunstanmelders store glede og ønske om å fremme deres synspunkter, meninger og kunstneriske bidrag til norsk kulturliv.

Elton er ingen rasist

Elton er etter min oppfatning en aldeles ypperlig og faglig kompetent kunstanmelder og kritiker som gjør en fremragende jobb innenfor sitt felt. Han er en kunstanmelder, som jeg over mange år har fulgt med på gjennom abonnement på Dagsavisen.

Det som har vært Eltons særpreg som kunstanmelder, er hvor særdeles dyktig han er til å se og behandle kunst og kunstneriske ytringer i en større samfunnspolitisk, kritisk kontekst.

På denne måten klarer Elton med sin skarpe penn og blikk for kunst å rive vekk noe av det forhenget som vanligvis trekkes mellom kunst og samfunn.

Skillet mellom kunsten og dens samfunnsmessige kontekst har vært, og er fremdeles, en sterkt rådende tendens i vårt kulturliv.

Dette skillet dekker som oftest over både de økonomiske, politiske, sosiale og ideologiske forutsetningene som all kunstnerisk virksomhet arbeider innenfor, men som mange kreative kunstnere til stadighet også kjemper imot for å kunne beholde deres kreativitet og skaperevne.

Jeg leser med stor forferdelse og sorg at den kunstneriske debatten i Norge nok en gang klarer å spore fullstendig av i en atmosfære av «krenkthetens syndrom». Dette fungerer bare rent destruktivt.

Kom tilbake til sporet

Få Lars Eltons opprinnelige tekst bør publiseres igjen, tilbake og inn i Kunstavisen.no med en offentlig beklagelse fra avisens redaksjon. Da vil leserne av Kunstavisen og Subjekt ennå få muligheten til å danne seg et selvstendig bilde av hva denne debatten egentlig dreier seg om.

Denne aksjonen mot Lars Elton som pågår i eteren, er dypt, dypt urettferdig.

Hva han trenger nå, er full støtte fra alle som vil kunstverdenen vel.

En stor takk til Lars Elton.

Carl Christian Glosemeyer Andersen

Mag. art. fra UiO i filosofisk idéhistorie og estetikk. Pensjonert lektor for Nansenskolen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen