Litt av en klassereise

Kunsthistorisk sett, har tegning hatt lav status. Nå kan den oppleves i hvit kube

I utstillingen «Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker» presenteres det som Tegnerforbundet mener er fjorårets beste bildebøker og tegneserier. (Foto: Tegnerforbundet).
I utstillingen «Tegnerforbundets utvalgte, bildebøker» presenteres det som Tegnerforbundet mener er fjorårets beste bildebøker og tegneserier. (Foto: Tegnerforbundet).
Å vise norske tegneserier og bildebøker i en utstilling er en utfordring. Tross kuratoriske mangler, er Tegneforbundets nye tegneserieutstilling en gullgruve, Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Ny tegneserieutstilling står til og med 1. mars på Tegnerforbundet.

Kunsthistorisk sett, har tegning hatt lav status. Ofte er tegningen blitt ansett som et forstadium til for eksempel et oljemaleri, eller så har den lidd under en tendens der de har blitt betraktet som en sjanger, heller en et medium.

I dag er situasjonen i endring, og både billedboken og tegneserien ser ut til å bli stadig mer verdsatte kunstuttrykk. At Tegnerforbundet nå er aktuell med en utstilling som presenterer bildebøker og tegneserier, bidrar – om ikke bekrefter – nettopp dette.

De har valgt ut det de mener er fjorårets beste billedbøker og tegneserier, og presentert det hele som en hvilken som helst annen kunstutstilling. Dessverre er ikke overgangen fra bokformatet til den hvite kuben kuratorisk knirkefri, men de evner likevel å gi oss det de lover: Å vise det beste blant bredden i norske billedbøker og tegneserier, for her er det mye gull.

Et av utstillingens høydepunkter er Mette Hellenes hysteriske arbeider. (Foto: Tegnerforbundet.)

Fredriksen’s angels

Totalt består utstillingen av intet mindre enn 116 bøker, som også er det første som møter oss når vi entrer Tegnerforbundets lokaler i Kvadraturen i Oslo. Bøkene henger, nesten svevende, ned fra taket, og er hengt opp slik at det er mulig å bla og lese i dem. Det er en kul måte å «stille ut» bøker på, de får kunstneriske, skulpturelle kvaliteter.

Annonse

Lenger inn i rommet har det blitt gjort et utvalg av tolv bøker som har fått ekstra oppmerksomhet, hvor tegninger fra disse har blitt stilt ut.

Utvalget består av en god blanding av debutanter og mer etablerte navn. Den mest allment kjente, er muligens Mette Hellenes, med sin tegneserie «Kebbelife». Vitsetegningene er absurde, nærmest signaturisk for Hellenes, og den mest hysteriske tegningen er kanskje den drevne tegnerens harselas over den beryktede og mye omdiskuterte avtalen til Fredriksen-søstrene og Nasjonalmuseet.

Rune Markhus gjør oss vitner til en absurd realisme i sine illustrasjoner. (Foto: Tegnerforbundet.)

Innblikk i prosessen

Et annet umiddelbart blikkfang, er Rune Markhus’ tegninger fra boka «Ring, ring!». Bildene er bygget opp av dynamiske, kantete vikler, og ved første øyekast kan det minne om den kjente illustratøren Lars Andreas Fiskes ikoniske strek.

En av illustrasjonene er slående i måten den tar småbarnslivet på kornet, og man blir vitne til en slags absurd realisme. Den ene ungen hyler, og den andre er sur, der frokostblanding ligger strødd utover kjøkkenet.

Et godt eksempel på Markhus’ lekne, men kantete estetikk, er en scene der far og sønn kommer løpende inn i et rom fullt av obskure detaljer. Fargene kontrasterer tøft og linjene skaper spennende perspektiver i bildet.

Noe av det kuleste med utstillingen er det å få innblikk i de kreative prosessene. Hos Markhus er dette gjort mulig ved at blyantskissene er hengt opp sammen med de ferdige digitale resultatene, og gjør at man som utenforstående får en bredere forståelse av tegnekunsten.

Martin Ernstsen har laget en tegneserie basert på Knut Hamsuns «Sult». (Foto: Tegnerforbundet.)

Flere høydepunkter

En av bøkene som er blitt viet mest plass i utstillingen er Martin Ernstsens storslagne tegneserieadapsjon av Knut Hamsuns «Sult». Ernstsen føyer seg med dette verket inn en episk og kunstferdig norsk tegneserietradisjon, bestående av verk som Steffen Kvernelands «Munch», Lars Fiskes «Grosz» og spesielt Geir Moens «Peer Gynt».

Det hele er herlig absurd og originalt, og det er vanskelig å ta blikket fra kvinnen som har pølser tytende ut av øynene sine. Ernstens svakhet kan være at streken blir for statisk, og vi savner litt mer spennende perspektiver i det som kan virke noe flatt. Rent fargemessig er serien likevel gripende, og valget om å la verket hovedsakelig være utført med blekk i sort-hvitt gjøre at sidene med farger, i nydelig tynn akryl, gjør et desto større inntrykk.

Et annet høydepunkt er utdragene fra Mari Kanstad Johnsens bok «3 2 1». Johnsen har en morsom og levende strek – så levende at vi tenker at dette hadde tatt seg godt ut animert. Stemningene i tegningene kan til tider minne om Torill Koves Oscar-belønnede filmer, selv om Johnsens formspråk er både rikere og mer variert. Koloreringen er dyktig utført og bildene er fulle av fantasi, og bildenes vitale egenskaper gjør at det oppleves som å betrakte verden gjennom hennes blikk.

Mari Kanstad Johnsens arbeider er herlig naivistiske, dyktig utført og særs levende. (Foto: Tegnerforbundet.)

Variert presentasjon

Billedboken er et intimt medie – noe man har i fanget – og noe man bruker tid på å lese. Går man inn i et kunstgalleri er tiden man bruker på å betrakte et verk gjerne betydelig mindre. Så hva skjer når man tar et verk som er ment for boken, og plasserer det i gallerirommet?

Selve monteringen er stilren. Alle bildene er festet rett på veggen, i den hvite kuben, med knappenåler eller små magneter. Det ser fint ut, men det er kanskje også noe av problemet. Utstillingen kan virke som en i overkant steng presentasjon av noe som man ellers har et mer avslappet forhold til, og en større form for lekenhet kunne vært forløsende.

De digitale arbeidene hadde gjort seg i et større format, som med Fedor Sapegins «Et splittet folk skiller», som skiller seg ut med sitt realistiske formspråk og alvorlige krigstematikk. I sitt nåværende, lille format kommer de ikke de detaljrike bilene helt til sin fulle rett. Vi skulle ønske utstillerne fikk boltre seg mer ut i rommet.

Tegnerforbundet har likevel lykkes i det de har forsøkt på: å presentere noe av det beste innen billedbøker og tegneserier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)