En hyllest til hunden

«Min døde hund» passer for deg som egentlig ikke liker dikt

Bøkene til Joakim Kjørsvik kjennetegnes av råe skildringer av mennesker og virkeligheten. Hans nye bok, diktsamlingen «Min døde hund» (2019), preges av den samme evnen til å formulere det gjenkjennelige. (Foto: Tove Sivertsen.)
Bøkene til Joakim Kjørsvik kjennetegnes av råe skildringer av mennesker og virkeligheten. Hans nye bok, diktsamlingen «Min døde hund» (2019), preges av den samme evnen til å formulere det gjenkjennelige. (Foto: Tove Sivertsen.)
Joakim Kjørsviks nye bok er usedvanlig omgjengelig til en diktsamling å være, takket være sitt særegne spill mellom det banale og det arkaiske, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Joakim Kjørsvik (41) er ute med sin første diktsamling «Min døde hund» (2019) på Kolon Forlag.

Mange forbinder diktsamlinger med svevende og uforståelige mysterier som man må nøste opp ved hjelp av nøye analyse, og selv da kan meningsinnholdet virke fjernt og litt vel abstrakt. Joakim Kjørsvik (41) har derimot skrevet en diktsamling hvor innholdet er lett å gripe om, og som griper deg umiddelbart. Han evner på usedvanlig godt vis å blande det høye med det lave, gjennom en skrivemåte som både vedrører det komiske og det ømme ved nærheten mellom et menneske og en hund.

Joakim Kjørsvik debuterte med novellesamlingen «Åpenbart ingen nabo» i 2007, men er mest kjent for sine senere bøker «I fjor var en lang natt» (2014) og «Folk jeg husker» (2018). Bøkene hans karakteriseres av mørk humor, surrealistiske innspill og råe skildringer av mennesker og virkeligheten. Kjørsvik har i sine tidligere bøker vist en særdeles skarp observasjonsevne – «Min døde hund» (2019) er ikke en unntak.

I Kjørsviks diktsamling har språket og stilen imidlertid blitt strammet opp, og hans litterære kvaliteter står i full blomst. Gjennom en stor variasjon av uttrykk og form, i et nært og treffende språk, sørger diktene for en intens og følelsesladet leseropplevelse.

Det er ikke første gang Kjørsvik skriver en bok, men det er første gang han utgir dikt. Det både synes og ikke synes. (Foto: Kolon forlag.)

Ømt og treffende

Diktene er skrevet ut fra forfatterens egen erfaring: I en bakgate i Casablanca kjøper Kjørsvik en valp som han og kjæresten kaller Nana. Leseren blir innhyllet i en typisk syden-estetikk: støvete gater, sigarillosrøyk, taxi-kø og hete. Vi bevitner et vennskap gjennom enkle handlinger som illustrerer eierens lojalitet og kjærlighet overfor hunden sin, for eksempel at han heller drikker en dyrere øl enn å dra på den billigere baren over gata hvor hunder ikke har adgang. At jeg-personen alltid henvender seg til hunden sin som et du, skaper intimitet.

Annonse

Deretter får vi vite at Nana, tre år senere, dør i en påkjørsel på Sagene i Oslo. Vi føres rett inn i ulykken, hvor skildringene er ømme og kroppslige: «virkeligheten som stadig oppstår og forsvinner (…) slik lunger fylles med luft og tømmes for luft». I denne sammenligningen kobles jeg-personens sjokk til hundens tilstedeværelse som levende vesen. Den opprivende sjokkfølelsen – som vekselsvis fornekter og forferdes over realiteten – får et berøringsaspekt ved at den knyttes til hundens kropp.

Etter ulykken utfolder flere av diktene små øyeblikk av det spesielle forholdet mellom hund og eier, som ofte handler om hvordan jeget vet at han er hundens helt. Beskrivelsene av den spesielle relasjonen er svært treffende, og trolig noe enhver hundeeier kan kjenne igjen, i likhet med hundelivets elementære og taktile detaljer: «Varmeflaska/i fotenden av senga/har kald snute.»

Eksperimentell form

Strengt talt kan ikke alle tekstene i samlingen kalles for dikt. Noen er så korte at de egentlig bare er en brutt setning, mens andre er lengre fortellinger som går over flere sider uten linjebryting. De korte diktene oppleves kanskje litt simple for seg selv, men sørger for variasjon ved at de er parert med de lengre partiene. Blandingen mellom korte og lengre tekster kan dessuten sies å speile sorgtematikken: sorgen kommer både glimtvis og i lengre sekvenser hvor man minnes den avdøde ved historiefortelling.

Tekstene som ligner mer på tradisjonelle dikt er både korte og lange prosadikt, ofte med en eksperimentell form. Det er som om forfatteren tenkte: «På hvor mange forskjellige måter kan jeg skrive dikt?» Samlingen innebærer blant annet dikt på to linjer, dekonstruerte dikt, og dikt med ulikt topografisk oppsett – deriblant figurdikt (eller såkalt konkretisme). Diktsamlingen har altså en rikelig variasjon i både utsigelse og form, noe som gjør den svært omgjengelig.

Balanse mellom det banale og det arkaiske

Diktsamlingen bærer flere steder preg av et originalt metaforisk språk. Kjørsvik viser hvordan sorgmetaforikk ikke trenger å være høytsvevende og skjebnesvangert. For eksempel når han prøver å kaste fra seg sorgen så langt han klarer, men så kommer den bare tilbake, lik en trofast, logrende hund med en kjepp i kjeften. Innimellom glimter språket til med vakker, billedskapende skriving: «Sting for sting syr røde lasteskip himmelen fast til havet der ute i horisonten.»

Sorgen over den døde hunden forløses ved henvisninger til mytologiske og religiøse historier, men vises også i form av fraværet av rent fysiske ting, som matskålen som aldri blir spist opp. Referansene til antikk historie opphøyer hunden, plasserer henne i en sagnomsust sfære. Diktene har imidlertid innfall av jordnære banaliteter, som evner å dra fortellingen ned fra sine kosmiske dimensjoner. Det er i balansen mellom det kulturhistoriske og det hverdagslige at Kjørsvik viser sin særegne evne til møte forskjellige lesere; diktene peker på noe utenfor seg selv, men skaper samtidig et personlig og intimt rom.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner