Forfriskende fandenivoldsk

19 år gamle Fredrik Veiga er akkurat hva den norske klubbmusikken trenger

The kids are alright: 19 år gamle Fredrik Veiga, egentlig ikke bedre kjent som Psycheek, slapp debutalbum ut av det blå. Bred appell? Neppe. Det gjør ikke «Gore 3» noe mindre bra, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Brage Sunde.)
The kids are alright: 19 år gamle Fredrik Veiga, egentlig ikke bedre kjent som Psycheek, slapp debutalbum ut av det blå. Bred appell? Neppe. Det gjør ikke «Gore 3» noe mindre bra, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Brage Sunde.)
«Gore 3» er albumet vi ikke visste at vi ville ha, men som vi nå bare vil ha mer av. Nykommeren Psycheek bringer en sårt etterlengtet energi til den norske klubbmusikken, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Nykommeren Psycheek albumdebuterer.

Du skal være hipster for å vite hvem Fredrik Veiga er.

Men Psycheek, som han nylig har begynt å kalle seg, er «kjent» fra den ikke så kjente vokaltechno-duoen Sticky Icky, som vi for like over et år siden kalte for Grusomhetens duo.

Produsenten blant dem, den 19 år gamle kunststudenten fra Åsgårdstrand, nå Oslo-gutt, har siden den gang jobbet med egne prosjekter. Lenge har han måttet nøye seg med å promotere egen musikk på Instagram og Soundcloud, og hans 1.300 følgere er vant med korte snippets av hardtslående technotrommer på «stories», hvor han viser beinharde elektroniske musikkproduksjoner på høyt nivå.

Nå er plutselig debutalbumet ute.

Annonse

«Gore 3» ble sluppet i går, litt ut av det blå, og kunne jo i utgangspunktet bli en ganske så uviktig utgivelse. Uten apparatet rundt ham, er det vanskelig å se for seg hvordan DJ-er og andre klubbmusikkentusiaster skal plukke ham opp.

Skal vi gjøre et forsøk? Debutalbumet «Gore 3» bør jo virkelig ikke gå ubemerket hen. Samtidig, er det i den virkelige undergrunnen «Gore 3» har en naturlig posisjon, hvor albumet får en vital dimensjon og tilværelse, som et forbilledlig eksempel på at noen album, og noen musikere, trives og fungerer best på utsiden av det etablerte.

Psycheek, som har gått fra å være en rastløs småby-gutt til å bli partyfjes i Oslo, er en slik type, men som lager musikk som fortjener ditt øre. Om ikke vi skal snu om på det og mene at øret ditt fortjener hans nye album.

Gebrokkent, anarkistisk, fandenivoldsk

Det er noe forfriskende fandenivoldsk ved Psycheeks debutalbum. Det skyldes ikke bare DIY-dimensjonen – at de fleste låtene varer i under tre minutter – eller «straight forward»-tekstlinjer som «helt forbanna dagen lang», men i enda større grad den gjennomgående, kompromissløse energien. Det er nettopp den energien som den norske klubbmusikken trenger akkurat nå.

Som låten «Basic Biitches», der en oppkuttet punk-basslinje ved hjelp av breaks føres inn i et hvileløst lydbilde, som skaper en følelse av desperasjon ispedd litt anarki.

Kanskje kan det best beskrives som noe så sjeldent som IDM-punk. Uansett er «Gore 3» et sterkt argument for at den industrielle og mer lyssky delen av den elektroniske musikken har en motkulturell dimensjon som kan fylle vakuumet etter hanekam, naglebelter og punk.

Nikker gabber-renessansen velkommen

Nykommer-albumet har dessuten sin styrke i det uforutsigbare, muliggjort av den rause, men veloverveide mengden breaks, glitches og samples, som hele tiden pusher tålegrensene og former lydbildet på nye måter. På så måte er også «Gore 3» en etterlengtet opponent mot en klubbmusikk preget av enkle rytmer og «four to the floor» [den klassiske house-rytmen, red. anm.], uten å måtte inngå altfor store kompromisser. Albumet balanserer fint mellom sonisk, kunstnerisk opplevelse og dansbare bangers i høyt tempo.

Dette er låten «Ah! My Fucking Heart» et eksempel på, kanskje den mest melodiske låten på albumet, der kjølige og robotaktige vokal-samples (som gjennomsyrer hele albumet, forøvrig) kommer til sin fulle rett i kombinasjon med enkle og balanserte, men samtidig virkningsfulle trommemaskin-rytmer. Disse sender et mekanisk nikk i retning storheter som Kraftwerk.

Dansbare er også avslutningslåtene «Fuse Beyond» og «Breakphoria», som svinger seg i jungle-landskapet. Ja, det vil si i «betongjungelen», for låten er, som resten av albumet, fundert på en glitchy, skarp og mekanisk tilnærming. Litt som om storbylivet hadde blitt avspilt på dobbel hastighet og tonesatt.

Til begge låtene, og i hvert fall til «Fuse Beyond», kan sannsynligvis også tilhengere av gabber-renessansen nikke anerkjennende.

Soundtracket til en cyber-dystopi

Mørkt og eksperimentelt er likevel best beskrivende for «Gore 3». Desto mer Psycheek tøyer strikken, desto mørkere blir det. Som glitch-avgrunnen «Ironing Out the Wrinkles in My Brain», som holder det tittelen lover, og gir deg ett minutts følelse av lobotomering.

Bred appell? Neppe. Men låten inngår, sammen med de andre låtene på albumet i en energisk helhet, som kunne vært et soundtrack til en cyber-dystopi, der onde kyborger eller roboter har overtatt klubbscenen og verdensherredømmet.

«Gore 3» fungerer enhetlig som et soundtrack vi ikke visste at vi ville ha, men som vi nå bare vil ha mer av.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran