Kunstnere i felles opprop:

Reaksjonene mot Oslobiennalen vitner om et utålmodig kunstfelt, men det har hele veien blitt sagt at dette krever tid

Kritiseres hardt: Oslobiennalen er i hardt vær og kritiseres blant annet av styrelederen i kunstnerorganisasjonen Norske billedkunstnere (NBK) for å skylde på kunstnernes i sin forklaring på budsjettsmellen fra 2019. Nå svarer deltakende kunstnere fra Oslobiennalen.
Kritiseres hardt: Oslobiennalen er i hardt vær og kritiseres blant annet av styrelederen i kunstnerorganisasjonen Norske billedkunstnere (NBK) for å skylde på kunstnernes i sin forklaring på budsjettsmellen fra 2019. Nå svarer deltakende kunstnere fra Oslobiennalen.
Oslobiennalen er en ambisiøs kunstmønstring som gjennom fem-årsplanen kan utvikle seg og bli en viktig del av kunstmiljøet, skriver ti deltakende kunstnere i felles opprop.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Oslobiennalen er i hardt vær etter at Klassekampen avdekket et seks millioner kroners underskudd fra åpningsåret.

Undertegnede ti kunstnere presenterte kunst gjennom forskjellige prosjekter under åpningsåret for Oslobiennalen i 2019.

Etter kritikk og diskusjonene i presse og i kunstmiljøet, ønsker vi å formidle følgende:

Vi anser Oslobiennalen, utviklet av kuratorene Eva González Sancho og Per Gunnar Eeg-Tverbakk, som et originalt prosjekt av svært høy kvalitet, som svarer til nyere tids debatter om kunst og utstillinger i offentlig rom. Dessuten opplevde vi alle at kunsten, og prosjektene vi jobbet med, ble behandlet med stor profesjonalitet og omsorg.

Vi erkjenner at det var noen mangler i kommunikasjonen og i planleggingen av arrangementene, som kunne forventes i det første året av et prosjekt med en slik ambisjon. Teamet ved Oslobiennalen var hele tiden fullstendig dedikerte til de forskjellige prosjektene, og gjorde sitt aller beste for en vellykket presentasjon av hver og en av dem.

Annonse

Undertegnede kunstnere ble invitert av Oslobiennalen, og forhandlet om et budsjett og en avtale på vanlig vis. I januar 2020 ble vi orientert om underskuddet, og at dette ville bli kompensert ved å redusere produksjonen i 2020. Igjen: En helt vanlig prosedyre.

Vi tror på det vakre ved Oslobiennalen-prosjektet som vi ble invitert til: Et biennaleformat med et fem-års tidsperspektiv, og forutsetningen for Oslobiennalen som en samtale i de offentlige rommene.

Man kan se våre verk (og Oslobiennalens premiss) som den første setningen i en samtale. Kunstnere, kritikere og andre i presse, gjennom offentlig kritikk kan være den neste setningen i denne samtalen.

Men det vi tilsynelatende ser i pressen og i sosiale medier de siste dagene er tilsvarende å storme ut av rommet, og lav tålmodighetsgrad. Flere innlegg viser tegn til at man ikke er klar for å ta opp arbeidet med en konstruktiv dialog (over fem år og mer).

Og det blir jo nesten konseptuelt, for det er akkurat hva Oslobiennalen handler om, med sitt helt unike femårsperspektiv.

Hva tenker kunstfeltet om å skape noe som relaterer til nettopp verdsettelse av tid, eksperimentering, utforsking av alternative metoder og mer. Ikke bare være «enda en» biennale, men å gå i dialog med andre i offentligheten gjennom kunst. En slik prosess og dialog trenger rom til å prøve og å gjøre feil. Kanskje til og med store feil. Dette er nødvendig for at Oslobiennalen skal kunne tilpasse seg og fortsette over tid.

Kanskje et av de største feilstegene eller problemene til Oslobiennalen var å lage et åpningsarrangement. Nettopp på grunn av forholdet til tid. Arrangementer har et høyt tempo. De søker etter direkte resultater, og åpner seg for rask bedømmelse og skuffelse. Det er det en kunstmønstring som Oslobiennalen skal være en motvekt til.

Vi ønsker med dette å understreke viktigheten av at et prosjekt med ambisjoner, som Oslobiennalen, kan utvikle seg videre til fordel for både byen og kunstmiljøet.

Brevet er først skrevet på engelsk og publisert på Facebook. Undertegnet av Michelangelo Miccolis, Mette Edvardsen, Dora García, Jonas Dahlberg, Lisa Tan, Julien Bismuth, Robert D’Souza, Carole Douillard, Mônica Nador og Bruno Oliveira, Knut Åsdam.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker