Fakta først

Det tjener ens egen sak å tenke seg om to ganger før man deler den på Insta

Det pågår en emneknaggsepidemi. Men det var ikke korona som startet krisen i Jemen, eller regnskogen som brant på det bildet. Både faktaene uten konteksten og konteksten uten faktaene bidrar til unødvendige omveier for saken, skriver Subjekt-kommentator Aurora Henni Krogh.
Det pågår en emneknaggsepidemi. Men det var ikke korona som startet krisen i Jemen, eller regnskogen som brant på det bildet. Både faktaene uten konteksten og konteksten uten faktaene bidrar til unødvendige omveier for saken, skriver Subjekt-kommentator Aurora Henni Krogh.
Some-aktivismen har kommet for å bli. Det er en del av «post-sannhet»-æraen vi befinner oss i, skriver Aurora H. Krogh.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Aurora Henni Krogh kommenterer fenomenet «some-aktivisme».

Den siste tiden har vist at aktivisme på sosiale medier kan gjøre mye riktig og skape bølger langt utenfor internettets komfortable sfære.

Desto viktigere er det derfor at informasjonen som spres, som ild i tørt gress, faktasjekkes.

I dag er man som oftest bare et klikk unna å «dele» noe, som i å distribuere informasjon i grenseløs viralitet . Det kommer med et ansvar vi må opprettholde.

Nyere internetthistorie har vist oss dette. Brennhete saker, tilgjengelig delingsknapp og ikke minst aktivisme-press har flere ganger ført til at faktafeil og -vridninger får råde i krisens narrativ, uten at mange engang er klar over sakens natur.

Annonse

Some-aktivismen har kommet for å bli. Det er en del av «post-sannhet»-æraen vi befinner oss i. Men ukritisk deling av informasjon og statistikk er skadelig. Det er polariserende, og ikke minst uansvarlig.

Les også: – Ikke smykk deg med aktivisme

Krig, ikke korona

Husker du Kony 2012? Eller. Vi trenger ikke å se lenger enn til fjorårets branner i Amazonas, hvor bilder av en skogbrann på Bali på feilaktig vis ble illustrerende.

«Døgnflueaktivisme», kalte vi det den gangen, og fikk en del tyn.

Men Amazonas brenner fortsatt.

Og det gjør Jemen også, på en metaforisk måte. Men det er ikke noe nytt at det pågår en humanitær katastrofe i Jemen. Katastrofen har vart i nær fem år.

Det er ikke korona som har skylden, selv om du så noen skrive dette på Facebook. Korona-utbruddet i Jemen er toppen på en veldig sur kake, men det er krig og konflikt, ikke Covid-19, som er grunnen til krisen.

Siden konflikten eskalerte i 2015 har over 80 prosent av Jemens innbyggere behov for humanitær bistand, viser tall fra Unicef. Over ti millioner barn har ikke tilgang til helsevesen, nesten to millioner barn er akutt underernært. Dette er fakta. Dette er situasjonen. Den er langt verre og mer kompleks enn forseggjorte grafer i Insta-feeden klarer å poengtere.

Emneknaggsepidemi

Det er dette som er problemet med Insta-aktivismen. Gode intensjoner går til slett spill når vitale fakta uteblir.

Dette gjelder både når fakta presenteres uten kontekst, og når kontekst presenteres uten fakta. Både da Erna Solberg uttalte at «politiet slår hardere ned på minoritetsbefolkningen enn andre i USA, rett og slett fordi de også har vært involvert i mer kriminalitet» og da sosiale medier hang seg på bølgen om å dele Amazonas-brannene uten bakgrunnsinformasjon eller engang riktig bilde.

Vi burde være forsiktige med å smykke oss med humanitære katastrofer for syns skyld. Overfladisk aktivisme står nemlig i fare for å trivialisere faktiske og alvorlige situasjoner. Feil informasjon kan til og med gjøre arbeidet for de som jobber aktivt vanskeligere.

Dette er ikke et krav om intellektuell sperregrense på offentlige uttalelser. Men tenk som langt vi hadde kommet, om vi kunne kreve at folk faktaunderbygget det de delte på Instagram.

#BLM lærte oss dette. Les deg opp. Lær noe. Det ble satt krav om kunnskap, og om å sette seg inn i sakene de uttaler seg om. Det vil gjøre så mye mer for selve bevegelsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar