Nær 200 milllioner ekstra

Utvider støtteordningene til kulturlivet

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja presenterer nye økonomiske støttetiltak for kultursektoren. (Foto: Ørn E. Borgen/NTB.)
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja presenterer nye økonomiske støttetiltak for kultursektoren. (Foto: Ørn E. Borgen/NTB.)
Abid Raja utvider stimuleringsordningen for kultursektoren til 690 millioner kroner. Kunstfeltet jubler.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nær 200 millioner kroner ekstra til stimuleringsordningen for kultursektoren.

Økning til stimuleringsordningen er på 190 millioner kroner fra de opprinnelige 500 som ordningen besto av.

Det har kommet 1.711 søknader til ordningen, og Raja sier de vil være ferdigbehandlet i løpet av uka. Mer enn 1.500 søknader er allerede ferdigbehandlet og 629 millioner bevilget.

– Det jobbes på spreng i Kulturrådet. Det gjøres opp mot hundre vedtak hver eneste dag, sa Raja, som mener søknadstallene viser at ordningen har truffet kulturlivet godt.

Skal holde hjulene i gang

Raja kunngjorde også at det er satt av 60 millioner kroner ekstra til institusjoner som blant annet museer, slik at de kan opprettholde driften, og at Kulturfondet styrkes med 40 millioner kroner.

Annonse

Støtten til institusjonene skal ikke gå til permitteringer, understreket Raja, men er ment for å holde hjulene i gang inntil videre. Om det er mulighet for å skape aktivitet, for eksempel digitalt, så gjør det, oppfordret han. Han viste til eksempler som at Det Norske Teatret denne uka vil gjennomføre en strømmet framføring av «Villanda», og at Operaen setter opp flere digitale forestillinger.

– Dette synes jeg er imponerende bra! sa Raja, og tilføyde at «ingen legger seg ned» selv om smittevernrestriksjoner forhindrer forestillinger fra å bli gjennomført nå.

Raja mener det også har vært viktig å gi ekstra støtte til Kulturfondet, som en bred innretning som løfter mange mindre kunst- og kulturuttrykk over hele landet.

– Dette er ikke tiden for å minke bevillingene til det frie kunstfeltet. Vi kan ikke la pandemien stoppe den fantastiske utviklingen vi har i bredde, mangfold og kvalitet, sier kulturministeren.

Jubel fra Norske billedkunstnere

Styreleder i Norske billedkunstnere, Ruben Steinum, som taler over 3.000 kunstneres sak, jubler på sosiale medier etter nyheten.

– Kulturminister Abid Q. Raja lytter til Norske billedkunstnere og følger opp stimuleringen av det visuelle kunstfeltet! Dette bidrar til varige verdier som tilfaller fellesskapet, og det bidrar til mer stabile forhold for kunstnerne i en særdeles uoversiktelig tid, skriver han i et innlegg på Facebook.

Innkjøpspott til kunst

Videre settes det av 23 millioner kroner til innkjøp av kunst og kunsthåndverk. Pengene skal fordeles på 15 ulike kunstmuseum som kan kjøpe inn samtidskunst, kunsthåndverk og design fra gallerier og visningssteder i Norge eller direkte fra kunstneren. I tillegg kommer en pott til Koro, som fordeler penger til prosjekter og lokale ordninger.

Nordnorsk kunstmuseum er blant de som kommer godt ut, med to millioner kroner til kjøp av samtidskunst, kunsthåndverk og design.

– Totalt har vi fått fire millioner øremerket kunstkjøp under koronaepidemien, et betydingsfult beløp for et museum av vår størrelse, skriver Nordnorsk kunstmuseum i en pressemelding, som fortsetter:

– Det er svært viktig at Kulturdepartementet fortsetter å støtte kunstnere og andre i sektoren i en svært vanskelig tid. Slik kan de opprettholde aktiviteten i en periode hvor vi trenger kunsten mer enn på lenge, i en tid hvor vi alle kjenner på uro og distansering, men med et håp for framtiden.

Nordnorsk kunstmuseum har derfor etablert en innkjøpskomité med både ekstern og intern kompetanse.

– Vi er allerede godt i gang med å bygge videre på museets samling. Samlingen er en del av vår felles kulturarv både i regionen, nasjonalt og i Sápmi, og teller per i dag 2.175 verk, skriver de.

40 millioner til film

Filmbransjen får 40 millioner kroner til en ordningen som skal dekke koronarelaterte kostnader og slik sett «redde» produksjon av film og dramaserier som allerede har fått offentlige tilskrudde. Det skal sørge for aktivitet i bransjen og bidratt til at filmer raskere når markedene enten det er kino, festivaler eller strømmetjenester. Støtteordningen skal også bidra til å «flagge hjem» produksjoner som hadde planlagt opptak i utlandet.

– Det vil ikke bare holde mange norske filmarbeidere i arbeid, men også kunne gi ringvirkninger rundt omkring i landet, sier Raja.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar