– Før dere kom meldte jeg faktisk med Guro Nagelshus Schia. Hun vant jo Årets scenekunst, og syntes det var veldig stas, sier Tone Østerdal, og fortsetter:
– Jeg er stolt fødselshjelper og styremedlem i Nagelhus Schia Productions.
– Da kan du jo ringe henne opp igjen etterpå og fortelle at du har vunnet Subjektprisen for Årets stemme!
– Dere tuller nå?!
– Herregud, dere bare reiser rundt og gjør folk glade denne uken, dere!
– Det er ganske gøy, ja! Hvordan føles det?
– Det er helt absurd, sier Østerdal, og fortsetter:
– Jeg føler jo bare at jeg har gjort jobben min, egentlig.
Østerdal er daglig leder i Norske konsertarrangører (NKA), og for kulturlivet har det nesten ikke eksistert et viktigere verv i år, ifølge Subjekt-juryens nominasjonsinnstilling.
Over 6.000 stemmer er blitt talt, og Østerdal går av med Subjektprisen 2020.
Skjønte det kom til å bli avlysninger
Fra de store vinduene i leiligheten til Tone Østerdal på Tøyen i Oslo kan vi se utover hele hovedstadsgryten. Herfra ser Oslo ut som en storby uten ende.
Og på dette hjemmekontoret har Østerdal vært en av de tydeligste stemmene for å sikre kunst- og kulturfeltet gode krisetiltak gjennom koronapandemien.
For NKA-lederen startet det hele 9. mars i år.
Da hadde Norske konsertarrangører, som er landets største interesse- og kompetanseorganisasjon for konsertarrangører, sitt første møte om koronahåndtering med den norske agent- og managerforeningen Nemaa.
Og allerede 10. mars – to dager før lockdown – hadde NKA en prioritert liste over krisetiltak klar, sammen med Nemaa, Creo, Virke, Norske kulturhus og Gramart.
– Vi skjønte at nå kommer ting til å bli avlyst, og at det ville få alvorlige konsekvenser, sier Østerdal.
På for en bransje i krise
Mars er vanligvis en rolig periode for Norske konsertarrangører, men sånn ble det ikke i år.
– Å gjøre sitt fra hjemmekontor har selvsagt ikke vært lett. Men vi har hatt fantastiske kollegaer som jeg har kunnet lene meg på når en dag har vært ekstra tøff, sier Østerdal.
– Hva har vært mest utfordrende?
– Det har vært uendelig mange runder for å få ordningene til å fungere. Men når kulturlivet favner så bredt – fra filmprodusenter og kinoer til artist, management og konsertarrangører – blir ting veldig komplisert.
Sentralt for Østerdals kamp for kultursektoren var også budskapet om at krisetiltakene må vare like lenge som krisen varer.
– Kanskje lenger for å redde etterslepet, sier Østerdal.
Komplekse organisasjonsstrukturer
Østerdal byr på brente mandler, hjemmelagde pepperkaker og jule-te, men setter alt sammen i halsen når vi spør henne om hvordan hun selv ville definert «fastmonterte seter».
– Ughhh, nå som vi hadde det så hyggelig her, ler hun.
Østerdal har vært pådriver for at det profesjonelle kulturlivet skal kunne avvikle arrangementer trygt gjennom koronapandemien, og en motstemme i debatten om det fastmonterte setene.
Hun vil heller prate om Kulturrådet.
– De har gjort en helt sinnssyk jobb, men ting har gått altfor sakte og mye blir overkomplisert i byråkratiet, sier hun, og fortsetter:
– De er ikke rigget for å håndtere kulturnæringene, de er vant til å forholde seg til kunstnerne.
Østerdal mener det finnes en rekke kompliserte eierstrukturer i musikkbransjen, og viser forståelse for at det kan være vanskelig å skjønne hvordan maskineriet fungerer.
I tillegg preges musikkfeltet av en svært høy organisasjonsgrad, forteller Østerdal:
– Det er fortsatt så mye vi må løse.
Hun nevner blant annet:
– Hvordan skal vi gjøre det med hurtigtesting? Hvor mange må ha tatt vaksinen for å holde forsvarlige konserter?
En bransje av enkeltskjebner
Det er Østerdal som har vunnet prisen, men samtalen handler fort om noe helt annet og noen helt andre.
– Det har ikke alltid vært lett å holde enkeltskjebnene på avstand. Jeg har hatt medlemmer som har ringt meg og grått fordi de er så fortvilet, sier hun, og fortsetter:
– Da er det ikke lett å være bare profesjonell. Det er folks liv og karrierer vi snakker om.
– Når ting har blitt bedre og åpner opp igjen: Hva tar vi med oss?
– Jeg håper man tar med seg en økt forståelse for andres plass i systemet, hvor mye vi avhenger av hverandre. Vi tar med oss nye relasjoner og den viktige dialogen, sier hun.
Østerdal mener musikkbransjen er mer samsnakket nå enn noen gang – forent mot pandemien.
– Det er mye på spill i vår bransje, og vi må samle oss mer, sier hun, og fortsetter:
– Kunst- og kulturfeltet handler tross alt om ytringsmangfold, ytringsfrihet og demokratiutvikling.
Hun er ustoppelig.
– Vi er ikke i nærheten av å være ferdig med å løse de umiddelbare utfordringene for bransjen. Vi må videreutvikle stimuleringsordningen og får helsemyndighetene med for å komme i gang igjen, så i gang som er forsvarlig, sier Østerdal.
Vil ha pris fra organisasjonsutvikler
– Er det noen du vil takke?
– Primært medlemmene våre i NKA. Det har vært veldig inspirerende å se hvor mye mange har fått ut av en vanskelig situasjon. Folkene mine i administrasjonen fortjener en stor takk, sier hun.
– Jeg vil også takke mine bransjekollegaer. Hans Ole Rian i Creo og Rhiannon Hovden Edwards i Virke. De har vært mine nærmeste samarbeidspartnere hele veien.
Subjektprisen har tidligere blitt utdelt av kulturprofiler som kulturminister Trine Skei Grade, komiker Else Kåss Furuseth, rapper Chirag og realitystjerne Adrian Sellevoll.
Grunnet koronarestriksjonene har prisutdelingen blitt noe annerledes, men vi får late som likevel.
– Hvem er den ideelle prisutdeler?
– Basert på savn og pur egoisme så skulle jeg ønske det var noen av de gode vennene jeg har som bor i utlandet, som jeg ikke har fått møte de siste månedene på grunn av den jævla koronaen, sier hun, og fortsetter:
– Hvis jeg skal være mer PK, og velge en stemme i norsk samfunnsliv som jeg synes er viktig, så ville jeg ha valgt Lovleen Rihel Brenna. Hennes systematiske arbeid med lederopplæring og organisasjonsutvikling for å styrke mangfoldet i norsk arbeidsliv er utrolig inspirerende.
Juryen nominasjonsinnstilling
Tone Østerdal er daglig leder i Norske konsertarrangører, og for kulturlivet har det nesten ikke eksistert viktigere verv i år.
Det er flaks for oss alle at nettopp Østerdal har sittet i dette vervet.
Etter flere år som kultursjef i Akershus har Østerdal blitt en veltalende saksforkjemper med solid kunnskap om kultursektoren, og ikke minst tilliten som behøves.
Hun har vært en av de tydeligste stemmene i å sikre kunst- og kulturfeltet gode krisetiltak, og gjort det umulig for regjeringen å glemme kultursektoren mens de programmerer koronarestriksjonene.
Mantraet: Å sikre at krisetiltakene for kulturarrangørene opprettholdes like lenge som krisen varer.
Lederen for Norske konsertarrangører har markert seg i spaltene, som intervjuobjekt, og alltid vært tilgjengelig.
Til tross for at kulturlivet ligger nede med brukket rygg, velger ikke Tone Østerdal seg patos-retorikken. Lederen for Norske konsertarrangører vil ha logisk substans: Hvorfor. Er. Kirkebenk. Ikke. Fastmonterte. Seter? Se. På. Disse. Tallene.