Kneblende offermentalitet fra ledelsen

Kit-ledelsen kaller kritiske studenter inn på teppet. Det er fullstendig uhørt

Subjekt har vært i kontakt med flere Kit-studenter de siste ukene. Plutselig vil ingen uttale seg. Et møte med ledelsen skal være grunnen, hvor studentene ble beskyldt for å ha «ødelagt en hel arbeidsdag» ved å gå ut i mediene og kritisere skolens ledelse: – Uhørt kombinasjon av knebling og offermentalitet, skriver Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Subjekt har vært i kontakt med flere Kit-studenter de siste ukene. Plutselig vil ingen uttale seg. Et møte med ledelsen skal være grunnen, hvor studentene ble beskyldt for å ha «ødelagt en hel arbeidsdag» ved å gå ut i mediene og kritisere skolens ledelse: – Uhørt kombinasjon av knebling og offermentalitet, skriver Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Ledelsen på Kunstakademiet i Trondheim har bedt studentene om å ikke uttale seg i pressen om kritikkverdige forhold på skolen. De bør kanskje fokusere på å løse konflikten i stedet.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Det ulmer på Kunstakademiet i Trondheim.

Det har stormet på Kunstakademiet i Trondheim de siste årene, hvor det mot ledelsen er blitt fremmet varsler om maktovergrep, trakassering og svikt i undervisningen.

Manglende pensumlister, et studentgalleri som er opptatt til lærernes private bruk, trakasserende kommentarer, påtrengende kontakt fra undervisere til alle døgnets tider og uforberedte professorer er bare noe av kjernen i kritikken, og overskrifter om Kunstakademiets sviktende ledelse har pulsert helt siden 2005.

Klart det er en sak for offentlig debatt, all den tid skolen er en offentlig institusjon med langvarige konflikter med studentene, kull etter kull.

Denne offentlige debatten skal ikke skolen kneble, men delta i.

Annonse

De skal i hvert fall ikke kneble debatten ved å gripe inn i studentenes ytringsfrihet.

Nå viser det seg at det er akkurat hva Kunstakademiet i Trondheim forsøker å gjøre.

Fryktkultur og ubehag

Det er pressens plikt å rette søkelyset mot hvordan offentlige institusjoner fungerer – og å avdekke kritikkverdige forhold.

I denne jobben er vi helt avhengige av at studenter uttaler seg og forteller om sine erfaringer.

Fremmer de kritikk, bør Kit-ledelsen ta den på alvor og imøtekomme kritikken, ikke forsøke å legge lokk på diskusjonen gjennom fryktkultur.

Subjekt har vært i kontakt med nærmere ti Kit-studenter de siste ukene, i utgangspunktet for å lage en helt annen sak.

Men nå er det plutselig ingen studenter som vil uttale seg om sakens utvikling, til tross for at de fortsatt melder mistillit til ledelsen og dårlig stemning.

Enkelte vil stille, såfremt saken ikke setter Kunstakadmiet i Trondheim i negativt lys.

Og nesten alle vil stille med bakgrunnsinformasjon, såfremt vi ikke identifiserer hvem de er.

Det taler for en utbredt fryktkultur og et ubehag Kit-ledelsen sprer blant studentene på akademiet.

Studentene fortjener bedre.

«Ødelagt en hel arbeidsdag»

Under bakgrunnssamtalene kommer det frem at Kit-ledelsen kalte et knippe studenter inn på teppet, og det utelukkende fordi at studentene uttalte seg i negative ordelag om skolen i pressen.

Der har de blant annet blitt fortalt at presseoppslagene gjør det vanskelig for skolens ledelse å behandle de formelle, interne klagene.

Logikken uteblir. Av et kunstakademi underlagt NTNU bør vi forvente profesjonell håndtering av både studentklager og presseoppslag – og det samtidig.

Dessuten har studentene forsøkt å klage disse sakene inn i flere år.

Flere av dem mangler tillit til hvordan disse sakene behandles, og da er det helt naturlig at de krever offentlig debatt, eller i det minste at de stiller opp på den – på henvendelse fra pressen.

På sin side kaller Kit-ledelsen altså inn til interne møter, hvor de blant annet skal ha beskyldt studentene for å ha «ødelagt en hel arbeidsdag».

Det er et merkelig utsagn fra noen som i det hele tatt arbeider for studentene.

Som ansatt i en offentlig institusjon må du tåle å bli kritisert for jobben du gjør.

Problemet er ikke løst

Flere av studentene opplever Kit-ledelsens reaksjoner som overdrevne, mens andre skal ha vist forståelse for at negative presseoppslag rammer dem alle.

Det gjør det enda vanskeligere for studentene å varsle.

Men det betyr ikke at problemene på skolen er løst, eller at mediene skal slutte å rapportere herfra.

Gjennomgående for våre bakgrunnssamtaler med studentene de siste ukene er at konflikten på Kunstakademiet i Trondheim enda vedvarer, og enn så lenge har vi tenkt å følge prosessen.

Kunstakademiet i Trondheim bør behandle både presseoppslagene profesjonelt og studentene sine voksent.

Ingen student skal finne seg i kneblende metoder fra ledelsen. Så da er det kanskje heller noen i Kit-ledelsen som bør gå.

NTNU og Kunstakademiet i Trondheim ble tilsendt kritikken i går og tilbudt samtidig imøtegåelse. De skal komme med et tilsvar.

11.07: NTNU-dekan Fredrik Shetelig har nå kommet med et tilsvar: – Ingen munnkurv på Kunstakademiet i Trondheim

Har du tips i saken? Ta kontakt

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU