Behandlet som søppel

Vi har gjort alt myndighetene ønsket, men får så å si null tilbake

Vi undrer oss over den forskjellsbehandlingen som har foregått i kultursektoren det siste året, der store deler av norske kulturbudsjetter har gått med til å finansiere internasjonale kapitalgrupper, mens vårt hjemlige musikkliv til dels ligger på sotteseng, skriver Dan Michael Danino. (Foto: Mimsy Møller.)
Vi undrer oss over den forskjellsbehandlingen som har foregått i kultursektoren det siste året, der store deler av norske kulturbudsjetter har gått med til å finansiere internasjonale kapitalgrupper, mens vårt hjemlige musikkliv til dels ligger på sotteseng, skriver Dan Michael Danino. (Foto: Mimsy Møller.)
De forfalte regningene er i hundretusenkronersklassen, skriver daglig leder på Parkteatret, Dan-Michael Danino.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Barer og konsertarenaer sliter.

Jeg skal forsøke å være kort, når jeg nå oppsummerer hvordan vi på Parkteatret, og mange andre i kultur- og utelivet generelt, har blitt behandlet det siste året: Vi har blitt behandlet som søppel.

Behandlet som søppel av Kulturdepartementet, Næringsdepartementet, stat og kommune.

Jeg er forbanna

Vi var blant dem som stengte ned solgte ut konserter før det var påkrevd.

Vi tok ansvar.

Annonse

Vi var blant dem som ikke holdt åpent, til tross for at vi hadde et mattilbud, da Oslo ble nedstengt i mars i fjor.

Vi tok ansvar.

Vi var blant dem som ikke gjenåpnet til klokken 03.00, da det av uforståelige grunner ble lov i juni.

Vi tok ansvar.

Nå har vi snart ikke lenger en administrasjon til å gjenåpne.

Mannskapet er utslitt. Det har vært permittert i et år. Det orker ikke mer.

Jeg er rasende

Vi har ansatte som ikke har råd til å skru på strømmen hjemme.

Det har vært 15 minus, og de har kids, men ikke jobb. Klarer ikke å betjene lånene sine.

Studenter med deltidsjobb på Park har ikke hatt råd til mat.

Disse jobbet alle i det som på denne dagen i fjor mottok hedersprisen Årets konsertarrangør.

Vi har gjort det myndighetene ønsket.

Tatt ansvar. Vasket. Spritet. Registrert.

Ingen smittetilfeller kan spores til oss.

Vi har omstilt oss. Stimulert til aktivitet. Men vi får omtrent null i offentlig støtte.

Jeg er kanonene på Navarone

Da Oslo ble nedstengt for andre gang i november ble vi sjokkerte over at byrådet, i samarbeid med regjeringen, ikke hadde en tiltakspakke klar for bransjene som ble rammet.

Vi måtte nok en gang ta regningen selv, etter at alt ble brukt opp i forrige runde.

Parkteatret har omstilt seg for å redde arbeidsplasser. Vi har bygget kjøkken på scenen og skulle åpne i dag.

De forfalte regningene er i hundretusenkronersklassen, og det før utsatte skatter og avgifter snart skal innkreves, til 9 prosent rente.

I november skulle vi stimulere til aktivitet, men fikk nei på søknaden. Fordi Oslo var nedstengt. Fordi vi lå for langt bak i søknadsbunken.

Andre i Oslo fikk. Vi fikk avslag på kompensasjonsmidler fordi forskriften er utformet sånn at de med mest får alt, og de med minst får ingenting. Fordi saksbehandlingen er vilkårlig. Fordi juristene i Kulturdepartementet har gjort slett arbeid.

At ens omsetning blir redusert med 90 prosent, mener vi i seg selv burde kvalifisere til kompensasjon. En kompensasjon som ikke bare kommer huseiere og strømselskaper til gode.

At regjeringen i tillegg kom med pålegg, som i praksis gjorde det umulig å holde konserter, skulle vel ytterligere kvalifisere til støtte? Men, nei. Og nå har Oslo stengt oss ned for 3. gang.

Jeg er sivil ulydighet

Vi undrer oss over den forskjellsbehandlingen som har foregått i kultursektoren det siste året, der store deler av norske kulturbudsjetter har gått med til å finansiere internasjonale kapitalgrupper, mens vårt hjemlige musikkliv til dels ligger på sotteseng.

Opprinnelig framstilte regjeringen støtteordningene som noe som skulle tilfalle kulturlivet etter en rask og ubyråkratisk behandling.

Stor var derfor overraskelsen da det kom medieoppslag om at enkelte aktører hadde fått gigantiske utbetalinger, basert på budsjetterte overskudd, samtidig som vi fikk 10 prosent kompensert, men seks måneder – et halvt år – senere.

Jeg er 3. verdenskrig

Vi har ingen skyld i denne nedstengingen, men vi har blitt urimelig forskjellsbehandlet.

Slik forfordeling skaper store og varige endringer i kulturlivet som ikke er basert på kompetanse eller popularitet, men på byråkratiets saksbehandling.

Når vi forhindres i å drive en profesjonell kulturformidling, som vi har bygget opp til å bli anerkjent som en av landets beste gjennom 20 år, samtidig som vi nektes dekning av våre direkte tap; da er det noe alvorlig galt i dette landet.

Vi er tross alt et av få land med en ganske stor sparekonto, men som kun de rike får nyte av.

Det er lov å være sint i dag.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg