Møt kunstredaktøren

Una Mathiesen Gjerde er tilbake som Subjekts kunstredaktør

Tilbake som kunstredaktør: – Dette gleder jeg meg til, sier Una Mathiesen Gjerde. (Foto: Jan Khür.)
Tilbake som kunstredaktør: – Dette gleder jeg meg til, sier Una Mathiesen Gjerde. (Foto: Jan Khür.)
27-åringen fra Trondheim var Subjekts kunstredaktør i 2018. Nå er hun tilbake.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Una Mathiesen Gjerde er tilbake som kunstredaktør i Subjekt fra og med 1. mars.

Una Mathiesen Gjerde er ny kunstredaktør i Subjekt.

– Det er morsomt å være tilbake, sier Mathiesen Gjerde på telefon.

Det er nemlig ikke første gang hun tiltrer stillingen.

Hun forlot Subjekt for å bli produksjons- og administrasjonsansvarlig ved Fotogalleriet i Oslo. Når hun nå kommer tilbake til pressen, gir det enda dypere innsikt i kulturfeltet, kan Mathiesen Gjerde fortelle.

Annonse

– Jeg elsket jobben min i Fotogalleriet, men denne muligheten er også fantastisk, sier hun, og fortsetter:

– Nå har jeg erfaring fra både inn- og utsiden. Det gjør meg inhabil overfor enkelte kilder, det måtte vi bare erkjenne, men det gir meg også innsikt og konkurransefortrinn overfor andre. Kildenettverk betyr også mye.

Gjensynsglede

Gjerde gleder over å være tilbake i Subjekt og i kritikerkorpset.

– Jeg har savnet Subjekt. Jeg har også savnet å være en del av debatten, på en annen måte enn man kan når man jobber i en kunstinstitusjon. Uavhengig, sier hun.

Nå er det travle dager på hjemmekontoret.

– Det er mye som har skjedd på de to årene siden sist jeg jobbet som journalist.

Gjerde ser frem til å møte mennesker og til å spisse den kritiske pennen.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye skribenter. Dessuten gleder jeg meg veldig til å skrive kunstkritikk igjen – forhåpentligvis ganske snart.

Sjefredaktør Danby Choi er like begeistret.

– Da Una Mathiesen Gjerde forlot stillingen som kunstredaktør i 2018 var forholdene helt annerledes. Nå er vi langt større, langt mer robuste og vi har et yrende og vitalt redaksjonsmiljø, sier han.

– Hvorfor Una Mathiesen Gjerde?

– Hun har journalistisk teft, bredt kildenettverk, innsikt i kunstfeltet, sterke analytiske evner og er en dyktig formidler. Hun evner å se pressens mandat på kulturfeltet, noe som er sjeldent og bra, sier Choi, og fortsetter:

– Som om det ikke var nok, er hun også en heftig debattant. Mathiesen Gjerde blir en sterk profil utad, og et kompetent tilskudd internt.

Mathiesen Gjerde har master i kunsthistorie fra Københavns universitet, en bachelor i kulturentreprenørskap fra Uppsala universitet, samt «litt økonomi og fransk».

Hvorfor Gjerde kom tilbake til Subjekt

Det var den underlige samtiden som ble avgjørende for Gjerde.

– Tiden vi lever i gjør jobben til kulturjournalister viktigere enn noen gang. Kulturlivet går gjennom store endringer i koronapandemien. Dette skal vi belyse med et kritisk blikk, sier hun.

I tillegg er hun opptatt av kunstnernes kår.

– Mange kunstnere og kulturutøvere er svært hardt rammet økonomisk og sosialt av pandemien. Det er viktig at dette belyses og at disse stemmer blir løftet i pressen.

Mathiesen Gjerde mener den pågående pandemien gjør kulturjournalistikken viktigere enn tidligere.

– Til tross for pandemien, jobber kunst- og kulturfolk som aldri før, men nå er dette i liten grad tilgjengelig for publikum. Da har pressen en enda større jobb å gjøre for å formidle kunst og kultur til folk, sier hun.

I Subjekt sies det at «gode historier finnes overalt».

Mathiesen Gjerde vil finne engasjerende historier på de mindre visningsstedene og blant de som ofte ikke ellers får oppslag i pressen.

– Det er mange gode visningsrom som ikke har ressurser til store pressevisninger og derfor i liten grad dekkes i media. Mangfold er viktig, sier hun.

Samtidig har hun ikke revolusjonære ambisjoner, men ønsker å styrke Subjekts nåværende kvaliteter.

– Det er viktig at Subjekt dekker spennet, både grasrot og utstillinger på de største institusjonene. Jeg vil løfte frem det estetiske enda mer, som allerede er Subjekts mandat.

Tohjulinger og katter

Det blir mye kunst utenom arbeidstid også, kan hun fortelle.

– Det er kunst som er hobbyen også, sier hun.

Etter litt mas vedgår hun at hun også har en lidenskap for tohjulinger og firbeinte.

– Ellers, er jeg er veldig glad i landeveissykling og katter, avslutter hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)